• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
06/08/2022 06:31
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü

monder4@me.com

Dökülen Kimyasal Müdehale -3

     Denize dökülen kimyasallara nasıl müdahale edileceği konusundaki yazımın üçüncü bölümü ile devam ediyorum. İlk bölümde kimyasal döküntüye müdahalenin planlanması, ikinci bölümde gemideki kimyasal maddenin durumuna göre nasıl müdahale edilmesi gerektiği üzerinde durmuştum. Üçüncü ve son bölümde ise oluşan atıklar üzerinde duracağım.

     Kimyasal maddeler döküldükten sonra hızlı bir şekilde denize veya atmosfere karışmaktadır. Dolayısıyla olaya müdahale eden ekiplerin atık olarak kimyasalın çoğunu geri toplaması pek mümkün değildir. Atık denize veya havaya yayılarak yok olmaktadır. Herhangi bir şekilde denize veya havaya yayılmadan konteynır, tank içinde ambalajlı şekilde denizde bulunursa ürünün sahibine veya üreticisine iade edilir. İlgili firmalar gerekli yasal prosedürleri uygulayarak gelen atıkların imhasını/geri kazanımını gerçekleştirirler.  

     Atıkların geri kazanımı kimyasalın tipine göre değişmektedir. Bazı kimyasallar biyolojik olarak mikro organizmalar kullanılarak imha edilirken, bazıları yakmak için atık işleme tesislerine gönderilmektedir. Yakma işlemleri 1100 oC’ye kadar çıkabilen lisanslı fırınlarda gerçekleşmekte ve genellikle enerji üretiminde kullanılmaktadır. Yakma işleminden sonra kalan cüruf veya atık ise toprağa gömülerek yok edilmektedir.

     Atıkların fiziksel veya kimyasal işleme tabi tutularak imha edilmesi ise diğer farklı yöntemdir. Uygun olan kimyasalı kireç, çimento vs… gibi maddelerle karıştırıp nötr hale getirerek yapılan bu müdahale oldukça başarılı olmasına rağmen oluşan atık miktarını ve hacmini arttırmaktadır. Bu fiziksel artışı önlemek için 4000oC’ye kadar ulaşabilen özel fırınlar kullanılabilir. Yüksek ısılı fırınların kullanımının bir faydası da çok yüksek sıcaklık yüzünden fiziksel atık miktarı da azaltmasıdır. Özellikle asbest’in çok yüksek ısı ile imhası içindeki zararlı lifleri ve bileşenlerin yok olmasına neden olmaktadır.

     Herhangi bir şekilde geri dönüşmeyen veya imhaya gönderilemeyen atıklar ise yasal mevzuata göre belirlenmiş gömü yerlerine gömülmektedir. Gömülen yerler, katmanlar halinde yayılarak ve gerekli atık su kanalları ile yalıtım elemanları kullanılarak çevreden yalıtılır. Bu yerler belli periyodlarla kontrol edilerek durum tespiti yapılır.

     Kimyasal atıkların yönetimi başlı başına bir mühendislik işidir ve maliyetlidir.  Burada bahsettiğimiz teknikleri uygulayacak fiziksel ortam ve bilgi birikimi olması gerekir. Ayrıca toplumun bilinçlendirilmesi ve atık imhaya ayrılacak kaynaklara toplumun destek vermesi gerekir. Sadece destek vermek yetmez, gerekli yasal altyapının sağlanmış olması ve atık imhaya erişimin kolay olması gerekmektedir. Örneğin bir fabrika atığını vermek için başvurduğunda uzun süre sonraya gün almamalı veya çok uzağa göndermesi gerekmemelidir. Bu sistem planlı olarak bütün olarak çalıştırılmadığı durumda kaçak olarak toprağa gömülen, denize atılan sahipsiz varillerle her an karşılaşmak mümkündür.

     Bu bağlamda atığı en aza indirecek önlemler alınması, atık imha tesislerinin planlanması ve kurulması, gerekli mühendislik hizmetlerini verecek kişilerin eğitilmesi, devletin yol gösterecek şekilde planlama yapması sonra yaptırımlara geçmesi, atık üreten işyerlerinin ve atık imha tesislerinin düzenli denetimi daha sağlıklı bir çevre için önemlidir.

     Çok geç olmadan atık yönetiminin sadece atık üreten işyerlerinin sorumluluğunda değil, işyerlerinin, toplumun, yerel yönetimin ve devletin birlikte planlı katkısının gerektiğinin farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kredi kartında kısmi ödeme yapanların oranı %33

  Otomobil satışında ‘6 ay kısıtlaması’nın taslağı hazır

  Sofralık sultani üzümün ihracat yolculuğu başladı

  İzmir Ticaret Odası seçimi 3 Ekim’de yapılacak

  Karkas et alım fiyatları artırıldı

  Demir ihracatında Rusya fırsatı

  Otomotiv ihracatı 2 milyar doları aştı

  Bornova’da asfalt mutluluğu

  1 milyon 366 bin tarım arazisi bankalara rehin bırakıldı

  Online araç satış ve kiralama platformları hakkında soruşturma

  Buca’da üreticinin ilk hasat coşkusu

  İzmir Büyükşehir Belediyesi aşure bereketini 12 bin kişiyle paylaştı

  Halkbank’tan kadın girişimcilere 15,1 milyar TL destek

  Otel tercihinde ‘hava’ önemli kriterler arasında

  ATF Forwarding ABD taşımalarını artırıyor

  İptal edilen KPSS’de yeni tarih belli oldu

  ESİAD Başkanı Karabağlı’dan bayrak devri

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  96 milyon yolcu havayolunu tercih etti

  Gazeteci Hamdi Türkmen son yolculuğuna uğurlandı

  Firmalar krize rağmen yatırımlarına devam ediyor

  Mücevher İhracatçıları Birliği, Türkiye’deki ilk ihracat destek ofisini hizmete açtı

  DSİ Erzurum 8. Bölge Müdürlüğü etüd proje hizmeti alacak

  BAYOSB, ihracat hamlesi ile büyüyor

  Kula Emre Barajı tam gaz

  İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi cerrahi alet satın alacak

  Ana kolektör hattındaki kapsamlı çalışmalar tamamlandı

  6.Uluslararası İstanbul Hırdavat Fuarı’na geri sayım başladı

  Orman köylüsü enerjisini güneşten alıyor

  DHMİ Siirt Havalimanı Müdürlüğü personel hizmeti alacak

  Haydi çocuklar şenliğe!

  Online araç satış ve kiralama platformları hakkında soruşturma

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Asfalt ekipleri dört bir yanda

  Buca’da anne ve çocuklara deniz keyfi

  HAVA SOĞUTMALI PAKET TİP KLİMA ALIMI

  İhale Özetleri

  08 Ağustos 2022 Tarihli ve 31917 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  07 Ağustos 2022 Tarihli ve 31916 Sayılı Resmî Gazete

  İZMİR BUCA VE TORBALI’DA 3 ADET OKULUN ONARIMI İŞİ

  BİTKİ SATIN ALINACAK

  Konut sorununun çözümü enflasyonun düşmesinde

  Çekirdeksiz Sultani Üzümü ihracat yolcusu

  Kur artışları ve enflasyon; oto servisleri vurdu

  Kart harcamaları 6 ayda 1,44 trilyon TL’yi buldu

  Ticaret Bakanlığı’ndan otomobil ithalatı açıklaması

  Hazine nakit dengesi 92,8 milyar TL açık verdi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 09.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni