• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
12/05/2022 06:16
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü - Kirlilik Kaynakları

monder4@me.com

     Önceki yazılarımda “Kimyasallar” ve “Deniz Yolu Taşımacılığı” konularından bahsetmiştim. Bu bölümde ise “Kirliliğin Kaynakları” nedir bunun üzerinde duracağım. Daha sonra “Önlem Alma ve Hazırlıklı Olma”, “Dökülen Kimyasala Müdahale”,” Çevre, Sağlık ve Ekonomik Etkileri” başlıkları ile yazı dizisi tamamlanacaktır.

     Deniz kirliliği dendiğinde, ekosistemlere ve alt sistemlere insan sağlığına zararlı kimyasal maddelerin karışması anlaşılmaktadır. Karışan maddeler doğal veya yapay olabilir. Bu karışma kronik ve akut olarak iki farklı kategoriye ayrılır. Kronik kirlilik dendiğinde düzenli, uzun süreli ve göreceli olarak daha az miktarda ancak sürekli olan bir maddenin denize karıştığı anlaşılmakta, akut dediğimizde sürekli ve düzenli olmayan, örneğin herhangi bir kaza sonucu maddenin aniden büyük miktarlarda denize karışması anlamına gelmektedir.

     Kronik kirliliğe devletler bazı sınırlar dahilinde, zararlı etkisini azaltacak şekilde izin vermektedir. Örneğin atık suların deşarjı bu şekilde kirlenmeye bir örnektir. Ancak temel sorun bu sınırlara uymadan yapılan izinsiz ve kontrolsüz deşarjlardır. Söz konusu kontrolsüz deşarjı sonucu deniz ortamı ve denizde yaşayan canlılar etkilenmekte, bunları tüketen insanlar ise zehirlenmektedir. Bu olayın en acıklı örneklerinden birisi Japonya’da olmuştur. 1932’den 1966’ya kadar civa üreten bir fabrikanın organik formda olan civa maddesini “Minamata” körfezine düzenli olarak boşaltması sonucunda deniz ürünleri ve balıklar zehirlenmiş ancak yöredeki halk yavaş etki etmesinden dolayı etkisini ilk başta farketmemiştir.

     Civa karışmış balık ve su ürünlerinden yiyen yöre insanlarının 1950’li senelerden itibaren artan sayıda nörolojik hastalıklara yakalandığı fark edilmiş, bölgede sakat doğumlar çok artmıştır. Bu durumun kaynağı 1959’da bilim adamaları tarafından keşfedilse de ancak 1966 senesinde üretim prosesleri değiştirilerek denize atık gönderilmesi engellenebilmiştir. Bu durum bize bilgisizlik ve ekonomik kaygılarla insan sağlığının göz ardı edilebileceği gerçeğini göstermektedir. Sorumlu kişilerin sürekli demetlenmesi ve yapılanların takip edilmesi bir yurttaşlık görevi olmalıdır.

     Akut kirlenmede ise, kronik kirlenmenin aksine, aniden gelişen bir olay vardır. Örneğin geminin kaza yapması, boru hattının delinmesi bu tip olaylara örnektir. Denizlerde ise genellikle gemi temelli kazalar olmaktadır. Bunun nedenleri incelendiğinde geminin çatlaması/delinmesi gibi yapısal hatalar, kötü hava koşulları, yükü yerinden oynatacak hatalı manevra, yükleme boşaltma kazaları ve taşınan yükle ilgili patlama, sızdırma gibi sorunlar ön plana çıkmaktadır. Ayrıca sahilde bulunan kimyasal üretim tesisleri ve limanlarda da benzer şekilde akut döküntüler olabilmektedir.

     Böyle bir kaza nedeniyle oluşan döküntü aniden çevreye yayıldığında döküntünün cinsine ve miktarına göre değişen bir zaman diliminde deniz ve çevresini etkilemekte ve çevreye yayılmaktadır. Eğer kaza yapısal bir sorun sonucu geminin batması ile sonuçlanırsa battığı yerde, denizin derinliklerinde mevcut kimyasalı senelerce sızdırmaktadır. Bu nedenle örneğin 2. Dünya savaşında batırılan gemilerin olduğu yerlerde, dipteki sızıntı potansiyelinden dolayı, daha dikkatli olunması gereğini göstermektedir. Ticari gemilerde ise en fazla sayıda kaza olan bölge Manş denizi ve çevresi, Baltık denizi ve Kuzey Afrika’da Tunus/Cezayir ve çevresindedir.

     Taşıma sırasında özellikle oksijen ve çevre şartları ile reaksiyona giren maddelere dikkat etmek ve depolanan ortamı uygun koşullarda tutmak gerekir. Örneğin 2003 senesinde “Adamandos” gemisinde taşınan yük havadaki nemin çok fazla olması nedeniyle nemle reaksiyona girmiş ve gemi 300 0C kadar ısınmış, zehirli gaz salgılamış ve çok tehlikeli olmuştur.

     Döküntü olduğunda ilk müdahalenin zamanında yapılması ve dökülen maddenin davranışının nasıl olacağını tahmin etmek çok önemlidir. Maddeler genel olarak suyla temas ettiğinde beş ana hali gösterir. Bunlar uçuşan, buharlaşan, yüzen, çözünen ve batan maddelerdir. Ancak madde sadece tek bir halin davranışını göstermez, aynı anda birden fazla halde bulunabilir veya müdahale süresi uzadıkça halden hale geçebilir. Bu nedenle maddeyi ve süreci tanımak, hızlı davranmak çok önemlidir.

     Tehlikelerle daha iyi mücadele edebilmek ve maddelerin davranış şekillerini daha iyi tanıyabilmek için CAS numarası ve EC numarası adı altında iki farklı sistem geliştirilmiştir ve maddeler kodlanmıştır. CAS daha çok Amerika’da, EC ise Avrupa’da kullanılmaktadır. Bu kodlamalara göre madde özelliklerine, üreticisine ulaşılabilmekte ve bilgi alınabilmektedir.

     Örneğin maddemiz 205-438-8 EC numaralı “Etil Akrilat” ise hem yüzer, hem çözünür ve buharlaşır. Tüm tedbirler bu doğrultuda ele alınmalı ve bilgi sahibi olunmalıdır. Bu nedenle maddenin özelliklerini bilmek, taşınan maddeyi önceden tanımak, hazırlık ve tatbikat yapmak ve gerekli olan müdahale teçhizatlarını önceden temin etmek son derece önemlidir.

     Çok geç olmadan, eksik bilgi ile yola çıkmanın felaket getirebileceğinin, felaketin boyutunun nesiller boyunca sürebileceğinin farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Dünya Seyahat ve Turizm Endeksi’nde 4. sıraya yükseldik

  Benzine üst üste iki zam!

  Megavatsaat başına azami fiyat yükseltildi

  Bankacılık Kanunu yürürlüğe girdi

  TMO ihalelerinde fiyat farkı verilebilecek

  Taksimetre tarife yükleme işlemlerine düzenleme

  “Vergi düzenlemesi esnafı rahatlattı”

  Levn Sanat, sanatseverlerle buluşuyor

  KPMG Türkiye, Fintech & Dijital Finans Mükemmeliyet Merkezi ile şirketlere güç katacak

  Mobilya ihracatı son 5 yılda yüzde 106 arttı

  Vak’a sayısı tekrar 1.000’in altına indi

  FabLab’da insansız su altı aracı üretilecek

  İHKİB’den, Avustralya’dan Amerika’ya 4 kıtada global tanıtım atağı

  Türk Telekom’dan Tireli kadınlara dijital okuryazarlık ve dijital pazarlama eğitimleri

  İzmir’den Salihli’ye kültür ve alışveriş turu

  Anaç koyun keçi varlığında yüzde 10’luk artış

  Kayseri İl Emniyet Müdürlüğü kömür ve odun satın alacak

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Yeşil binaların enerji verimliliği dışa bağımlılığı sonlandıracak

  Norm Holding fabrikaları enerjiyi güneşten karşılıyor

  Bornova’da Halk Dansları Festivali

  İpekyolu Belediyesi bina inşaatı yaptıracak

  Türkiye’nin ilk Kimya İhtisas Organize Sanayi Bölgesinden istihdam atılımı

  ‘Türk girişimci ve KOBİ’leri için e-ihracatta büyük fırsat var”

  “Yeni nesil çalışma düzenine hazırlıyoruz”

  Türk Telekom’dan enerji verimliliğini artıracak yerli platform

  Konaklı kadınlar, emeğin sergisini açtı

  Başkan Batur: Birlikten güç doğar

  Bodrum Devlet Hastanesi yemek hizmeti alacak

  Sağlıkçılardan 29 Mayıs’ta ‘Beyaz Miting’

  Firmaların önceliğinde gıda güvenliği var

  İhale Özetleri

  28 Mayıs 2022 Tarihli ve 31849 Sayılı Resmî Gazete

  27 Mayıs 2022 Tarihli ve 31848 Sayılı Resmî Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  İş insanları ile Finans Dünyası İzmir’de buluşuyor

  “Sigara ve alkole yapılan zamlar kaçağı artırır”

  “Yıkım kararını yargıya taşıyacağız”

  ‘1 milyon istihdam’a İzmir’den büyük destek

  Kurulan şirketlerde 2022’nin ilk 4 ayında %6,3 artış

  400 bin ton şeker ithalatı için tarife kontenjanı açıldı

  Anamur Orman İşletme Müdürlüğü karayolu işleri yaptıracak

  Delice zeytinlikleri ekonomiye kazandırılıyor

  İş arayanla işçi arayan buluştu

  Bulancak Belediyesi hazır beton satın alacak

  Patili dostlarla rekabetsiz koşu

  Türkiye’nin ilk jeoloji festivali İzmir’de başladı

  Avrupa vatandaşlarının konut arayışında tercihi Türkiye

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 28.05.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni