• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Poşet bedeli ile çevre fonu kurulsun!

01 Aralık 2021 Çarşamba 00:00
12
14
16
18

Ücretli poşet uygulamasından elde edilen kazancın marketlere değil, oluşturulması önerilen geri dönüşüm ve çevre kirliliği fonuna aktarılması isteniyor

Poşet bedeli ile çevre fonu kurulsun!


   ► PAGEV verilerine göre, poşet kullanımı 2 yılda %75 düşerken, kişi başı poşet kullanımı 35’ten 10’a geriledi. Uygulamayla, poşet kaynaklı yaklaşık 290 bin ton plastik atığın oluşumu engellendi. Türkiye’de 2025’de kişi başı poşet tüketiminin yıllık 40’a düşürülmesi hedefleniyor.

           YAĞMUR ÖNGÜN      
     Çevresel kirliliği azaltmak için marketlerde yaklaşık 2 yıldır ücretli poşet sistemi uygulanıyor. Bir adet poşetten elde edilen 25 kuruşun, 19,6 kuruşu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na ayrılıyor. Geriye kalan  5 kuruştan ise marketlere kalıyor. Ücretli poşet uygulamasından elde edilen kazancın, oluşturulması önerilen geri dönüşüm ve çevre kirliliği fonuna ayrılması gerektiğini belirten Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Kurumsal İletişim Direktörü ve Yönetim Kurulu Başkan Danışmanı Cesur Çaça, poşetten alınan ücretin geri dönüşüm ve çevresel kirliliğin azaltılmasıyla ilgili projelere harcanması gerektiğini belirtti. Çaça, marketlerin poşet ücretinden kazanç elde etmesinin yanlış olduğunu belirtti.

“ÜCRET DİĞER POŞETLERDEN DE ALINMALI”
     Ücretli poşet uygulamasında hedefin çevresel kirliliği azaltmak olduğunu belirten Çaça, “Marketler bu uygulamadan önce poşeti kendi parasıyla alıp, tüketiciye ücretsiz veriyordu. Şimdi ise üzerinde reklamları olan poşetten para kazanıyorlar. Poşetten alınan 25 kuruşun tamamen geri dönüşüm ve çevresel kirliliğin azaltılmasıyla ilgili farkındalık projelerine harcanması gerekiyor. Tüketici bilincini oluşturmadıkça ve toplumda farkındalık yaratmadıkça poşet tüketimi düşse bile çevresel hedefler tam olarak tutturulamaz. Ürünleri kullandıktan sonra parka bahçeye çevreye değil de geri dönüşüme yolladığımızda sorun sürdürülebilir olarak azalacak. Toplumumuzu bu yönde eğitmemiz gerekiyor.

     Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Geri Dönüşüm İktisadi Kuruluşları, Sivil Toplum Kuruluşları (STK)’lar ve toplumun tüm kesimleri geri dönüşüm seferberliği için çaba göstermeli. Özellikle yerel yönetimlerin bu konuda adım atmaları, geri dönüşüm kutularını ve konteynırlarını daha fazla noktaya ulaştırmaları gerekiyor. İnce market poşetlerinde miktarsal bir azalma meydana geldi. Ancak bunun yerine, özellikle e-ticaretin gelişmesi ile birlikte daha uzun süreli kullanılan, kalın plastikten yapılmış ürünlerin kullanımı arttı. Poşetlere yönelik ücret, sadece plastiklerden değil Avrupa modelinde olduğu gibi kağıt ve diğer poşet çeşitlerinde de alınmalı” ifadelerinde bulundu.

PAGEV, MARKETLERİN POŞETE ZAM TALEBİNE KARŞI
     Zincir marketlerin, tek kullanımlık poşet fiyatının yüzde 100 zamla, 25 kuruştan 50 kuruşa çıkarılmasını talep ettiklerini dile getiren PAGEV Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu, “Marketler, daha önce kendi paralarıyla satın alıp, müşterilere ücretsiz verilen poşet üzerinden para kazanmanın derdine düştü. 2019’da 10 kuruşken, şu an 5 kuruş marketçinin cebine gidiyor. Özetle marketçiye kalan pay giderek azaldı. 2022 için yeniden değerleme oranı bekleniyor. 2022’de poşete zam yapılmaz ise 25 kuruş tamamen devletin kasasına gidecek ve marketlerin payı sıfırlanmış olacak. Bunun önüne geçmek isteyen zincir marketler, 25 kuruşluk fiyatın yüzde 100 zamlanarak poşetin tüketiciye 50 kuruşa satılmasını istiyor. Böylece 2019 yılından önce poşeti kendi parasıyla alıp müşterisine ücretsiz sunan zincir marketler, zam üzerinden poşetten para kazanmaya devam etmeyi hedefliyor.

     Ücretli poşet uygulamasının ardından poşet tüketiminde yüzde 80’e varan düşüşler oldu. Tüketimdeki bu düşüş poşet üreticileri için kayıp olarak kayıtlara geçti. Ücretli poşet uygulaması, üretim ve istihdama eksi olarak yansımasına rağmen üreticilerimiz, çevresel kirliliğin azalması ve bilinçli tüketim modelinin yaygınlaşması hedefiyle alınan bu kararı destekledi ve gereken fedakarlığı yaptı. Şimdi ise zincir marketlerin fedakarlık yapma zamanı. PAGEV olarak, zincir marketlerin zam talebini doğru bulmuyoruz” diye belirtti.


+ Benzer Haberler
» UPK’dan üretim sorununa çözüm önerisi
» Ülke geneli OSB’lerde 72 saatlik elektrik kesintisi
» Dönüşemeyen gemiler tarih olacak
» Pandemi ‘promosyon’ alışkanlıklarını değiştirdi
» Mermerciler müşteriye fiyat veremiyor
» İnşaat sektöründe bitmiş konut sıkıntısı
» Salep değil nişasta içiyoruz!
» Maske üreticisinin kârını ‘kutu’ aldı
» Ekmek fiyatında artış baskılandı
» Akaryakıt zammı taksicileri vurdu!


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.01.2022
  Ticaret 21.01.2022
  Ticaret 20.01.2022
  Ticaret 19.01.2022
  Ticaret 18.01.2022
  Ticaret 17.01.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni