• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Yeni yatırım aracı ‘otomobil’ oldu

22 Haziran 2022 Çarşamba 07:00
12
14
16
18

Yeni yatırım aracı ‘otomobil’ oldu


   ► Torun, ‘sıfır ‘aracın bulunmaması nedeniyle ikinci el araç fiyatlarının pandemiden bu yana yaklaşık % 400 oranında arttığını söyledi

           YAĞMUR ÖNGÜN      
     Döviz kurundaki yükseliş birçok sektörde olduğu gibi otomobil fiyatlarını da artırdı. Döviz kurundaki yükselişin yanı sıra, son 4 yıldır yaşanan arz sıkıntısı araç fiyatlarındaki artışın devam etmesine neden oldu. Sıfır aracın bulunmaması nedeniyle ikinci el araç fiyatlarının pandemiden bu yana yaklaşık yüzde 400 oranında arttığını ifade eden Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Yönetim Kurulu Başkanı  Mehmet Torun, vatandaşların otomobili, motorlu taşıttan ziyade bir yatırım aracı olarak kullandığını dile getirdi. Torun, “Dövizdeki dalgalanma ve gayrimenkul fiyatlarındaki aşırı artışlar orta ve küçük ölçekli yatırımcıları araç alımına yönlendirdi. Dolayısıyla TL’yi elde tutmak yerine aracı yatırım olarak görenlerin sayısı arttı” dedi.

“DÖVİZE BAĞLI OLARAK YEDEK PARÇA FİYATI ARTIYOR”
     Kasım-aralıkta başlayan dövizdeki dalgalanmanın ve akaryakıt fiyatlarındaki yükselişin, çoğu ithal olan araçların fiyatlarına yansıdığını söyleyen Torun, “Otomotiv sektöründe ilk önce Çin’de başlayan enerji krizi ardından pandemi ile başlayan çip krizi ve son olarak ham madde sıkıntısı araç fiyatlarında artışa ve arz sıkıntısına neden oldu. Otomobilin yedek parçalarında ve ham maddede dövize endeksli olarak yurt dışına bağlıyız. Dolayısıyla bu durum bizi yedek parça imalatında da fiyat artışı ile karşı karşıya bırakıyor. Şu anda  ithal gelen yedek parçaların ve Türkiye’de yedek parça üreten ancak ham maddesini yurt dışından temin eden birçok firmanın ham madde sıkıntı ciddi boyutlarda. Bu durum da ürün yokluğunu sebep oluyor” diye konuştu.

“HAM MADDEDEKİ GLOBAL SIKINTILARI BİRKAÇ AY SONRA YAŞAYACAĞIZ”
     Nakliye ve navlun fiyatlarının da çok yükseldiğini aktaran Torun,  “Tüm bu nedenlerden dolayı dünya genelinde toplam araç üretiminde düşüş var. Türkiye’de üretilen yerli otomobil sayısı oldukça az. Ham madde dışa bağımlılık, enerji ve işlem maliyetleri doğal olarak yerli otomobilde de fiyat artışına neden oluyor. Üretimde yaşlanan ürün gönderememe gibi sıkıntıların globaldaki etkilerini daha birkaç ay sonra Türkiye’de göreceğiz. Etkilerin yüzde 100’ünü henüz görmedik. Ayrıca yaz gelip okullar kapandığında Çeşme otobanın yolu çok sıkışık olurdu. Ancak şu an eskisi gibi trafik yok. Çünkü 200 bin motor altı bir aracın Çeşme’ye gidip gelmesi 350-400 TL yakıt harcaması demek. Ancak yine de umutsuzluğa kapılmamak gerekiyor. Çünkü her krizden bir fırsat doğuyor” ifadesine yer verdi.

“MTV SİSTEMİ DÜZENLENMELİ”
    Araç fiyatlarındaki artışa rağmen sıfır araca talebin arttığını söyleyen Torun, “Edindiğimiz bilgilere göre 400 binin üzerinde aracın satış sözleşmesi  gerçekleşti. Şu anda teslim edilmeyi bekliyor. İş insanları şu dönemde  dikkatli olmalı. Yani dibini görmediği suya atlamamalı ve ellerindekini korumaya odaklanmalı. Yatırım yapmak için otomobile yönelmek doğru karar olabilir. Ayrıca hükümetten istediğimiz şey ise Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) sisteminin düzenlenmeli. Hibrit ve elektrikli araçlar için ÖTV indirimi yapılmalı. Aynı zamanda makina ve teçhizatta yerli üretici için Kredi Garanti fonu (KGF) açılması gerekiyor ki esnaf, üretici ve piyasa rahatlasın” diye konuştu.

“ESNAF TİCARİ ARAÇ YERİNE BİREYSEL ARAÇLARA YÖNELİYOR”
     Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD)’nin verilerini değerlendiren Torun , “Mayıs 2022’de 65 bin 167 binek otomobil teslim edilmiş ve trafiğe çıkmış. Bu rakam geçen senenin aynı dönemine oranla çok çok yukarıda ancak. Pandemi öncesine baktığımızda ise daha düşük durumda. Bu yıl toplamda 277 bin araç satıldı. En çok satılan grup ise 44 bin 283 adet ile Fiat oldu. Reno ise Fiat’ı takip etti. Yapılan satışların 214 bin adeti binek araçken, 63 bin adeti ise hafif ticari araç oldu. Hafif ticari araç satışlarında diğer yıllara göre azalma söz konusu. Bu da ticarete esnafın yatırım yapmayıp bireysel araçlara yöneldiğini ortaya çıkarıyor. Hafif ticari araçların satılmasını biz her zaman sevinçle karşılarız. Çünkü piyasanın hareketli olduğunu anlarız. Ancak şu an durum tam tersi” dedi.

 


+ Benzer Haberler
» Otomobil satışında ‘6 ay kısıtlaması’nın taslağı hazır
» Konut sorununun çözümü enflasyonun düşmesinde
» İlaç zammı eczacının kârını eritiyor
» “E-ticarete karşı Kemeraltı esnafı yenilenmeli”
» Dar gelirlinin evi boş kaldı
» Patates üreticisinde ‘psikolojik memnuniyet!’
» Yumurtacının maliyet hesabı tutmuyor
» “ÖTV matrahında iyileştirme yapılmalı”
» Ucuza tabldot yemek yok!
» Hedef; sorunu ‘doku kültürü’ ile çözmek


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 10.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni