• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Yerel medyanın sürdürülebilir haritası çizildi

14 Haziran 2022 Salı 17:00
12
14
16
18

Yerel medyanın sürdürülebilir haritası çizildi


   ► Uluslararası Yerel Medya Zirvesi’nde yurt içinden ve yurt dışından gazeteciler, yerel gazetecilik ve sürdürülebilir gelir kaynakları üzerine dünyadaki modelleri değerlendirdi

            SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     Türkiye’nin en büyük Uluslararası Basın Merkezi’nde ilki düzenlenen Uluslararası Yerel Medya Zirvesi; İzmir Gazeteciler Cemiyeti (İGC) ve Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS) tarafından, Avrupa Birliği (AB) finansal desteğiyle gerçekleştirildi. İki gün süren zirvede yurt içinden ve yurt dışından gazeteciler, yerel gazetecilik ve sürdürülebilir gelir kaynakları üzerine dünyadaki modelleri değerlendirdi. Zirvenin ikinci gününde ilk oturum ‘Türkiye Medyasının Demografik Profili’ konulu sunumla başladı. İkinci oturum ‘Harekete Geçmek İçin Pozitif Bir Alan’ başlığıyla gerçekleştirildi. Zirve, ‘İzmir Basını Konuşuyor: Sürdürülebilir Gazetecilik ve Yeni Gelir Modelleri’ başlıklı konferansla tamamlandı.

“YERELDE DİJİTALE DÖNÜŞ VAR”
     Türkiye Medyasının Demografik Profili’ konulu sunumu gerçekleştiren Dilek İçten ve Yunus Erduran, bin 222 kurumla yaptıkları anket sonuçlarını paylaştı. Türkiye Medyasının Demografik Profili araştırmasına 2021 yılının temmuz ayında başladıklarını belirten İçten, 81 şehirde 3 bin 240 kurum taranırken bin 222 kurumla anket yaptıklarını belirtti. İçten, RTÜK ve Basın İlan Kurumunun verilerini incelediklerini, kurumsal basın listelerinden yararlandıklarını söyledi. Araştırma sonuçlarına göre yerelde dijitale dönüş olduğunu ifade eden İçten, “En fazla yerel gazete var, yerel dergiler az, yerel TV kanalları olarak kayıtlı kurum var ama yayın yapmıyorlar. Ama uyduda yayını bıraksa da lisansını elde tutuluyor. Yani kurum var görüyorsun; ama yayın yapılmıyor. Çoğu gazetenin internet sitesi var; ama basılı gazetesi olmayan ve sadece web sitesi olan birçok kurum var” dedi.

“TELEVİZYONLARIN ÇOĞU ONLİNE MECRADA YOK”
     Ankete katılan bin 222 kurum tarafından beyan usulü edinilen bilgilere göre, 586 gazetenin, 29 derginin, 32 TV’nin, 66 radyonun web sitesi olduğu görüldü. 39 gazetenin, 1 derginin, 2 TV’nin, 8 radyonun web sitesinin olmadığı tespit edildi. İçten, “Çoğu yazılı gazete, web sitesi sahibi. Radyoların çoğunun web sitesi var, yayını oradan veriyorlar. Televizyonların çoğunun online mecraya girmediğini gördük. Belli illerde online TV yayıncılığına başlayan web sitesi üzerinden devam eden yeni yayınlar var. Yerel medya sosyal medyayı kullanıyor. Hiçbirini kullanmayan kısım oldukça az. Yerel medyanın yüzde 87’si Facebook, yüzde 72’si Twitter, yüzde 38,7’si Youtube, yüzde 62,1’i İnstagram kullanıyor, yüzde 6,8’i sosyal medyayı kullanmıyor” diye konuştu. Avrupa’da yerel medyada ciddi bir dijitalleşme süreci olduğunu belirten Erduran, “Türkiye’de web sitesi Facebook gibi haber üretme araçlarının düşünülenden daha erken entegre olmuş bir yerel medya çıkıyor. Sayıları az olsa da yeni hayata başlayan ana akımdan kopan birçok gazetecinin yaptığı gibi doğrudan dijital hayatla doğan birtakım medya kuruluşlarının varlığı var” dedi. Yerel medyada 4 bin 996 kişinin çalıştığını belirten İçten, çalışanların yüzde 68,7’sinin erkek, yüzde 31,3’ünün kadın olduğunu söyledi.


İKİNCİ OTURUM


“YEREL GAZETECİLİK ÖNE ÇIKIYOR”
     Uluslararası Yerel Medya Zirvesi’nin ikinci oturumu ‘Harekete Geçmek İçin Pozitif Bir Alan’ başlığıyla Jacqui Park tarafından gerçekleştirildi. Yerel medyada habere daha fazla zaman harcandığını belirten Park, “Yerelde yapılan haberlere bütün her şeyi kapsamak yerine haberleri izleyenlerin beklentilerini bildiğiniz için daha fazla zaman ayırabiliyorsunuz. Yerelle ulusal karşılaştırıldığında, yerel bilgileri başka kaynaklardan edinebiliyor. Artık ulusal değil yerel gazetecilik öne çıkıyor. Hedef topluğunuzun birbirinden haberdar olmasını sağlıyorsunuz. Hedef kitlenizi düşünüp zaman haberin ne olduğunu yeniden değerlendirmeniz gerekiyor. Hedef kitleniz gazeteciliğinizde nasıl bir role sahip? Bu soruya anlamlı şekilde cevap veremiyorsanız hedef kitlenize anlamlı şekilde ulaşamıyorsunuz sonucu çıkar. Hedef kitlenizin taleplerini dinlemenizin yollarını bulmanız gerekiyor. Yerel medya açısından en büyük inovasyon, kendi hedef kitlesinin birbiriyle iletişim kurmasını hızlandırıyor. Eskiden dışardan içeri bir muhabirlik varken şimdi tersi söz konusu” diye konuştu.

“YEREL MEDYA HASAR GÖRDÜ”
     Yerel medyanın hasar gördüğünü ifade eden Park, “Başarılı medyanın merkezi dinleyici ve seyircisi. Yerel başarılı medyanın, misyonlarının bilincinde olmaları, yazı işleri olarak sorumluluklarının bilincinde olması, kitleleri kim ve bu kitleye nasıl hitap ettiklerini bilmeleri güven sağlıyor. Yaptığınız şey toplumun ihtiyaçlarını gidermek için oluyor. Kitlenizle uyumlu olmanız gerekiyor. Toplum için bilginin değeri ve kullanımı çok önemli. Yerel medya sürdürülebilirliklerini güvene bağlamış, kitleleriyle olan ilişkide güven oluşturmuşlar” diye konuştu. Okuyucu kitlesinin tahrip olduğuna dikkat çeken Park, “Çok fazla bilgi var. İnsanların kısıtlı dikkatine çok fazla bilgi geliyor. Herkes dikkatin kendine verilmesini istiyor. Hedef kitlesinin hangi problemlerini çözebilirim bu ihtiyaç nedir doldurduğunuz boşluk nedir bilmek gerekiyor” dedi.  Güven kelimesinin yerel medyada önemli olduğunu aktaran Park, “Fark yaratan, başarılı gazetecilikte önemli olan güven. Bölünmüş topluluklarda, bağımsız gazeteciliği temsil ediyoruz demek” dedi.

“SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK İÇİN GELİR KANALLARI ARTIRILMALI”
     Yerel medyanın gelir yöntemleri için farklı kaynaklar bulması gerektiğini ifade eden Park, “Bağışçılar ortaklar bulmak gerekiyor. Size reklam veren kişilere hizmet etmek yerine tüketicilere yönelik haberler yapmaya başlıyorsunuz. Burada yaklaşımınızı değiştirmeniz gerekiyor. Gazetecilik bir ticaret değil. Reklam işiydi ama reklam devreden çıktı büyük bir çoğunluk için” dedi. Yerel medyanın hedef kitlelerini anlamaları gerektiğini aktaran Park, “Haber ürünlerini hedef kitlerinin ihtiyaçlarına yönelik yapmaları gerekiyor. Güveni inşa etmeleri gerekiyor. Hedef kitlenizi misyonunuz açıklamanız gerekiyor onların neden sizi desteklemesi gerektiğini anlamanız gerekiyor. Gelir kanallarınızı artırmanız gerekiyor ki sürdürülebilir olun. Ürünlerinizi hedef kitlenizi değer verdiği şekilde tasarlayın” ifadelerinde bulundu.


ÜÇÜNCÜ OTURUM


“FİNANSAL AÇIDAN SIKIŞTIĞIMIZDA ÖZGÜR OLAMIYORUZ”
     Zirvenin son oturumu ‘İzmir Basını Konuşuyor: Sürdürülebilir Gazetecilik ve Yeni Gelir Modelleri’ başlığıyla gerçekleştirildi. ‘Glolakal’ bir yaklaşımla basın sektörünün geleceğinin ifade edildiğine vurgu yapan İGC Başkanı Dilek Gappi, “Tek başına ulusal mecralar bitti. Bundan 15 yıl önceki ana akım medya kuruluşları daha etkinken artık teknolojinin gelişimiyle yerel medya kendini daha çok göstermeye başladı. Teknoloji geliştikçe fırsatlar sundu. Ama fırsatlarla birlikte birçok soru işareti de beraberinde geldi. Eskiden doğru, kaliteli ve iyi habercilik gelir getirebiliyordu. Bir yandan bireysel gelişime fırsat veren dijital medya gerçekliği var. Öte taraftan da en çok finansal açıdan sıkışıyoruz. Finansal açıdan sıkıştığımızda özgür olamıyoruz. Çok parçalı özgür ve özerk medya yapısı karşımıza çıkıyor. Medya parçalanınca üzerinde kurulan hakimiyet daha da kolaylaşıyor. Yerel medya oluşumlarının artık her zamankinden fazla dayanışmaya ihtiyacı var. İki başlıkta dayanışmaya ihtiyacımız var. İçeriği tartışmalıyız, doğru habercilik bunu meslek örgütleriyle yapmalıyız. İkinci yönü finansal gelir modelleri. Dünya bambaşka bir yere gidiyor. Artık reklam odaklı gelir modeli yok. Artık çeşitlilik ve devamlılığın üzerine gidip kendi modellerimizi kendimiz yaratmamız gerekiyor” ifadelerinde bulundu. “Okuyucunun ne okumak istediğini unuttuk” diyen Gappi, “Okuyucunun ve halkın ne öğrenmek istediğini unuttuk. Okuyucunun ne istediğini fark etmek gerekiyor. Ama yetmiyor, finansal gelir modellerin üzerine vurgu yapmamız gerekiyor” dedi.


“DİJİTALLEŞMEYLE BİRLİKTE TİRAJLARIN ÇÖKTÜ”
     Dijitalleşmenin gazeteciliğe etkilerini anlatan NewsLabTurkey Temsilcisi ve Yaşar Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Anıl Aba, medyada en büyük krizin son 15 yılda dijitalleşmeyle birlikte yaşandığını belirtti. Dijitalleşmeyle birlikte tirajların çöktüğünü söyleyen Aba, “Geçmişte en çok satan Vatan Gazetesi 1,2 milyona kadar ulaşmıştı. Daha küçük Cumhuriyet gibi fikir gazetelerinin 50 binlik kemik grubu vardı. Şu an en çok satan gazete Hürriyet, 190 bin satıyor. Sabah 100-150 binin üzerinde. 1,3 en çok satandan 150-200 bin bandına geriledi. Cumhuriyette şu an tiraj 23 bin. Burada siyasi konjonktürün etkisi var. Satış gelirleri yok denecek kadar az. Ancak gazetenin matbaa masrafını kurtarıyor. Gazete satarak gelir elde etmek döndürmek artık güç. Matbu yok olmak üzere. Bir fonksiyon daha var; Basın İlan Kurumundan gelir almak. Buna rağmen bazı gazeteler tirajı tutuyor. Çünkü basın ilan kurumundan ilan alınıyor ve reklam geliri elde ediliyor. Fikir gazetelerinin demokrasi namına haber alma özgürlüğü adına gelir elde etmesine olanak sağlayan BİK’in önemli bir işlevi olduğunu düşünüyorum” ifadelerinde bulundu.


“KİTLEYE GÖRE ÖZGÜN HABERLER ÜRETİLMELİ”
     Dijital Pazarlama Uzmanı Gökhan Çakır, dijital dünyaya entegre olan basının sürdürülebilir gelir elde etmesi için izlemesi gereken yol haritasını çizdi. Hedef kitlenin doğru belirlenmesi ve kitleye göre özgün haberler üretilmesi gerektiğini aktaran Çakır, bu içeriklerle hem sosyal medyadan hem de internet sitesinden gelir elde edilebileceğini aktardı. Çakır, sözlerini şöyle sürdürdü: Yüzde 60 oranında online olarak gazete okuyoruz. Yüzde 16’lık kesim Twitter üzerinden yayın yapıyor. Televizyon yüzde 7 ile 3’üncü sıraya gerilemiş durumda. Basılılarda yüzde 7’ye gerilemiş. Türkiye’de en çok ziyaret edilen 20 siteden 8 tanesi haber sitesi. Haber siteleri arasında 3’üncü sırada, yerel haber siteleri yüzde 13’lük pay alıyor. Yerel gazetecilik doğru kullanıldığında iyi bir trafik elde edilebilir.”


+ Benzer Haberler
» Osmaniye Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü bina onarımı yaptıracak
» Yazılım ihracatında hedef 15 milyar dolar
» Tarım makineleri ihracatı ilk 5 ayda %3 arttı
» JPMorgan’ın Türkiye enflasyon tahmini yükseldi
» Enflasyonla mücadeleye yönelik atılan 11 adım
» ASELSAN’dan 24,6 milyon dolarlık sözleşme
» Çaya iki ayda üçüncü zam
» Obilet hakkında soruşturma
» İzmir’de suya zam
» Reel efektif döviz kuru haziranda geriledi


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 06.07.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni