Güngör, “2023 yılında ülkemizi yaklaşık ortalama yüzde 85-90 doluluk oranlarına sahip bin 300 gemi seferiyle 1,5 milyon yolcunun ziyaret etmesi tahmin ediliyor” dedi
İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi tarafından yayımlanan ‘Denizden Merhaba’ dergisinin 39’uncu sayısında Ege Port Kuşadası Genel Müdürü ve Global Ports Holding Doğu Akdeniz Limanları Bölge Direktörü Aziz Güngör, kruvaziyer turizmiyle ilgili değerlendirmelerde bulundu. 2023 yılında ülkemizi yaklaşık ortalama yüzde 85-90 doluluk oranlarına sahip bin 300 gemi seferiyle 1,5 milyon yolcunun ziyaret etmesinin tahmin edildiğini aktaran Güngör, “Kruvaziyer turizmi, ulusal denizcilik ve turizm politikalarımızın önemli bir unsuru olmalı. Bunun için yer seçimi doğru yapılmış kıyı kentlerimizde yolcu limanı projeleri geliştirmemiz ve hayata geçirmemiz büyük önem arz ediyor” dedi.
Bin 300 gemi, 1,5 milyon yolcu
Güngör, “Rusya-Ukrayna savaşının yarattığı olumsuz etkilerin 2023’te devam etmesi beklenirken, küresel kruvaziyer endüstrisindeki toparlanma ivmesine paralel olarak 2023’te kruvaziyer gemi ağırlayan limanlarımızın daha fazla sayıda gemi seferine ve yolcu ev sahipliği yapması bekleniyor. Buna göre, 2023 yılında ülkemizi yaklaşık ortalama yüzde 85-90 doluluk oranlarına sahip bin 300 gemi seferiyle 1,5 milyon yolcunun ziyaret etmesi tahmin ediliyor. Gemi doluluk oranlarının artmasına bağlı olarak yolcu sayısının artması söz konusu olabilecek. 2023 yılında ülkemiz açısından kruvaziyer liman işletmeciliğinde adeta bir dönüm noktası olacak İstanbul Yenikapı Kruvaziyer Limanı’nın yapım ihalesinin gerçekleştirilmesi bekleniyor.
Ülkemiz açısından bir diğer önemli proje olan Fethiye Kruvaziyer Limanı ile ilgili proje ve etüt çalışmalarının da tamamlanarak yapım ihalesi aşamasına geçilmesi öngörülüyor. Kruvaziyer gemileri uğradıkları liman kentine ve hinterlandına ekonomik olarak çok ciddi katkı sağlıyor. Kruvaziyer gemi yolcusu, ziyaret ettiği aktarma merkezi yani Turnaround liman kentlerinde yaptığı ortalama günlük 380 dolar, uğrak limanı kentlerinde yaptığı ortalama günlük 110 dolar harcama ile dünyada en fazla harcama yapan turist profilinin başlarında yer alıyor. Yolcular, geminin kalkacağı ülkeye ve/veya liman kentine önceden seyahat etmekte, yolculuk öncesi ve sonrasında otelde konaklamakta, şehri ve civarını gezmekte, alışveriş, yeme-içme, eğlence ve dinlence aktivitelerinde bulunuyor. Yine, istatistikler gemi seyahati sırasında ziyaret edilen ülkelerin yüzde40 oranında tatil amaçlı tekrar ziyaret edildiğini ortaya koyuyor” ifadelerinde bulundu.
“Yeni liman projeleri geliştirelim”
Geminin bölge için önemli bir ekonomi yarattığını dile getiren Güngör, “Gemiye verilen liman hizmetleri, akaryakıt, kumanya, atık alımı, teknik bakım, onarım, gemi personeline verilen sağlık ve lojistik hizmetleri önemli bir ekonomik girdi sağlıyor. Gemi mürettebatının da tıpkı yolcular gibi bölgede önemli bir ekonomik hareketlilik yaratıyor. Gemilerde ortalama olarak yolcu kapasitesinin yüzde 40’ı oranında mürettebat istihdam ediliyor. Bu mürettebatın bir kısmı uğranılan limanlarda tam zamanlı veya yarı zamanlı izne çıkıyor. Örneğin Kuşadası Limanı gibi günde 4-5 gemi ile 15 bin yolcunun ağırlandığı limanlarda 5 bin-6 bin mürettebatın başta alışveriş ve yeme-içme olmak üzere eğlence ve dinlence aktivitelerinde bulunduğunu unutmamak gerekir. Mürettebat, küçük esnafımız için her zaman önemli bir müşterisi konumunda. Mürettebatın destinasyonlarda günde 25 dolar ile 50 dolar arası harcama yaptığı biliniyor. Ülkemiz için kruvaziyer turizminde büyük fırsatlar söz konusu. Fırsatları değerlendirmekte zaman kaybetmemek lazım.
Türkiye dünyada en fazla turist ağırlayan 6., Avrupa’da ise 4. ülke konumunda. Dinamik özel sektör yatırımları ve işletmeciliği ile sürekli büyüyen son derece gelişmiş bir turizm sektörüne sahip. Tüm bu gelişmişliğe rağmen turizmin önemli bir alt segmenti olan kruvaziyer turizminde ise çok gelişmiş değil. Kruvaziyer turizmini doğru konumlandırmak konusunda bir zorluk yaşandığına tanık olmaktayız. Hal böyle olunca tanıtım, pazarlama, yatırım, işletmecilik, rekabet, eğitim ve istihdam gibi önemli konuları içeren kısa, orta ve uzun vadeli bir planlarımızın oluşturulamadığını görmekteyiz. Oysa kruvaziyer turizmi, ulusal denizcilik ve turizm politikalarımızın önemli bir unsuru olmak durumunda. Bunun için yer seçimi doğru yapılmış kıyı kentlerimizde yolcu limanı projeleri geliştirmemiz ve hayata geçirmemiz büyük önem arz ediyor. Çanakkale ve Fethiye’de uğrak limanları, Antalya ve İstanbul’da çok sayıda gemiye aynı anda hizmet verecek yolcu aktarma limanları, Karadeniz’de kıyı kentlerimizde de yine uğrak limanları yatırımlarına ivedi olarak ihtiyacımız bulunuyor” diye konuştu.
“Dünyada otel zincirleri kruvaziyer gemi işletmeciliğine giriyor”
Son iki yıldır yerli armatörlerin ve turizm firmalarının gemi satın alarak kruvaziyer gemi işletmeciliği alanına girdikleri belirten Güngör, “Dünyada da büyük otel zincirlerinin yüzen otel fikrinden hareketle kruvaziyer gemi işletmeciliği alanına hızla girdikleri biliniyor. Otelcilik konusunda son derece gelişmiş olan ülkemiz için bu alanda büyük fırsatlar söz konusu. Kruvaziyer sektörünün ülkemizde yarattığı istihdam göz ardı edilmemeli. Amerika’da gemiyle seyahat eden her altı yolcunun bir kişilik istihdam yarattığı varsayılıyor. Dünya ortalaması ise 17 yolcunun bir kişilik istihdam yarattığı şeklinde. Yolcuların ortalama 7 gün seyahat ettiğini öngördüğümüzde en iyi döneminde ülkemizi ziyaret eden 2,3 milyon yolcunun, çok ampirik bir yaklaşımla, doğudan ve dolaylı olarak yaklaşık 15 bin ila 20 bin kişilik bir istihdam yarattığını varsayabiliriz. Ülkemizin doğru yatırımlarla bu istihdamı çok kısa zaman içinde ikiye katlaması mümkün olabilecek” ifadelerini kullandı.