Pazar, Kasım 10, 2024

Noel de hazır giyimciye merhem olmadı

Hazır giyim ihracatçısının geçtiğimiz yılın ortasından itibaren yaşanan duraklamayı Christmas Dönemi’ndeki alışveriş hareketi ile aşma hedefi sonuç vermedi.
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, bölge özelinde bu yıl siparişlerin geçen yıllara göre yüzde 30 gerisinden geldiğini söyledi.
Avrupa’daki resesyon ve Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle yılın ikinci yarısından itibaren ihracat verilerinde gerilemenin yaşandığına dikkat çeken Sertbaş, “Bu yıl bizim iyimser tahminimiz savaşın kanıksandığı ve Noel öncesi alışverişlerin başlayacağı yönündeydi. Ancak hala bu yönde sinyal alamıyoruz. Avrupalılar her yıl Ağustos’a kadar tatil yapar, Eylül’de işe döner, Eylül ortasından sonra bizler canhıraş şekilde siparişler almaya başlardık. Hazır giyimde yılın son çeyreği ihracatın en canlı olduğu dönemdir, bu da Christmas’tan kaynaklanır. Bu yıl normal bir sezona göre Egeli ihracatçılar olarak siparişlerimizde yüzde 30 gerileme var. Avrupa’daki fuarlarda bu durumu gözlemlemiştik” diye konuştu.


Ümitler 2024 ün ikinci yarısına kaldı

Avrupa’daki tüketicinin kabuğuna çekildiğini dile getiren Sertbaş, “Pandemi sonrası intikam alışverişlerinin zamanın bu çeyrek olacağını düşünüyorduk ama ümidimizi kaybettik. Bu çeyrek kaybedilince 2024’ün ilk 6 ayını da kaybedebiliriz. Ümitlerimiz 2024’ün ikinci yarısına kaldı. Sektör şu anda idare eder pozisyonda, yeter ki daha fazla düşmesin. Hepimizde iş var ama biz harala gürele çalışamazsak para kazanamayız. Mesai yapmasak bile çark hiç durmamalı ki sektör para kazansın. Şu an o durumda değiliz. Bu da karlılıkları etkiliyor. Doğa ve Güneydoğu Bölgelerinde işçi çıkarmalarla ilgili duyumlarımız var. 150 bin kişiden bahsediliyor. Bunun 300 bine gideceği söyleniyor. Ege’de ufak tefek çıkarmalar var ama rahatsızlık yaratacak düzeyde değil” değerlendirmelerinde bulundu.


ABD ve Rusya pazarını zorlayacaklar

Gelinen noktanın sektöre sadece Avrupa’ya bağlı kalmakla tembellik yapmış olduğunu gösterdiğini vurgulayan Sertbaş, “Türkiye’nin hazır giyim ihracatının yüzde 65’i Avrupa, yüzde 20’si ABD, geri kalanı Rusya ve Ortadoğu’ya. Avrupa’nın rahat bir pazar olması sektörü pazarlama anlamında tembelliğe itti.
Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı Uzak Pazar Stratejisi çok doğru bir adım. Bu kapsamda biz de ABD pazarına yönelik çalışmalara başladık. Bu ülkede iki fuara gittik, devamı da gelecek. Kolay değil ama Avrupa bakış açısına en yakın pazar bu ülke. ABD’yi zorluyoruz. Bunu Avrupa’daki satışlarımız iyi giderken yapmalıydık. Oradan bir şeyler çıkacak ama önümüzdeki yılın ilk 6 ayına merhem olacak boyutta olmaz. Bir diğer hedefimiz de Rusya. Rusya’daki alıcılar Ege’deki üretici profiline çok uygun değil. Ege’de genelde koleksiyon yapıp, sipariş alıyor, ona göre üretim yapıyoruz. Ama Ruslar, ‘bu ürünü beğendim hemen yolla’ diyorlar, iki ay sonrasını kabul etmiyorlar. Rusya’daki ticaret ateşemizle bizim tarzımıza uygun alım yapacak firmaları araştırıyoruz” diye konuştu.


Avrupalının rotasında yine uzakdoğu var

Pandemi döneminde coğrafi yakınlığı nedeniyle Alımların Türkiye’ye kaydırıldığını anlatan Sertbaş, ancak bu rüzgarın tersine dönmeye başladığını kaydetti. Sertbaş, “Avrupalı alıcılar zaten siparişleri azalttılar, üstelik stoklarında çok mal var. Uzakdoğulu üreticiler durgunluğun da etkisi ile bizden yüzde 30-40 daha aşağı fiyat veriyorlar. Navlun fiyatları da geriledi. Uçakla gönderdiklerinde bile daha ucuza geliyor. Avrupalılar bize verecekleri siparişlerin bir kısmını onlara yönlendiriyorlar. Biz tasarım konusunda çok iyiyiz. Hatta, çok yaygın olmasa da buradaki tasarımı beğenip, fiyat tutmadığı için Uzakdoğu’da ürettiren ve Uzakdoğu’daki üreticiye buradaki tasarım için para ödettiren alıcılar biliyorum” diye konuştu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM