Cumartesi, Kasım 23, 2024

Yılbaşı sonrası perakendeciyi artan maliyet endişelendiriyor

Sonbahara daralarak giren perakende sektörü, umudunu ‘Efsane Cuma’ya bağladı


Yaz sezonunu genel olarak verimli geçiren organize perakendenin adet satışlarında eylül ayında başlayan daralma ekimde de devam etti. Gıda dışı ürünlerin satışında üst üste iki aydır görülen küçülme, perakende çevrelerinde önümüzdeki dönem için alarm işareti olarak yorumlandı. Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) üyeleri arasında yaptığı ekim ayı anketinin sonuçları açıklandı. Tabloyu perakende için bir ‘erken uyarı’ olarak algıladıklarını aktaran BMD Başkanı Sinan Öncel, “İndirim kampanyaları sayesinde kasımın ilk yarısında bazı kategorilerde kısmi bir hareketlilik gözlemledik. ‘Efsane cuma’ indirimlerinin başlayacağı ay sonunda daha büyük bir canlılık bekliyoruz. Yılbaşı alışverişi ile Aralık’ı da bir şekilde atlatırız ancak yılbaşı sonrası için perakendeciyi artan maliyet ve sabit giderler endişelendiriyor” dedi.

“İnsanlar gıda dışı ihtiyaç alışverişlerinde kısıntıya gidiyor”

Eylül ile karşılaştırıldığında markalarının yüzde 54’ünün ekim ayında adet satışları düşerken sadece yüzde 38’inin artırdığının görüldüğünü belirten Öncel, “Ekim ayındaki daralma tek başına çok anlamlı olmayabilir. Ancak eylülde de üyelerimizin yüzde 71’i adet satışlarının düştüğünü beyan etmişti. Yani kötü geçen eylüle göre adet satışlarının daha da azaldığı bir ekimi geride bıraktık. Doğrusunu söylemek gerekirse bu tablo bizim için sürpriz olmadı. Alım gücündeki daralma nedeniyle insanlar giyim ve ayakkabı gibi zorunlu olmayan gıda dışı ihtiyaç alışverişlerinde kısıntıya gidiyor. Nitekim anketlerimizde bu sonucu net bir şekilde görebiliyoruz. Okul alışverişinin yapıldığı eylül ayında hazır giyim markalarımızın yüzde 82’sinin adet satışları ağustosa göre düşmüştü. Eylül’deki bu büyük kan kaybına rağmen ekim ayında da hazır giyim markalarımızın yüzde 70’inin satışlarında gerileme var. Ayakkabıda da hemen hemen benzer bir tablo ile karşı karşıyayız” diye konuştu.

BMD üyelerinin %85’i fahiş kira artışı taleplerinden şikâyetçi

Organize perakendenin güncel konularına da değinen Öncel, BMD üyelerinin yüzde 85’inin fahiş kira artışı taleplerinden şikâyetçi olduğunu vurguladı. 10’uncu uzama yılını dolduran kontratlarda 6-7 kata varan kira artışı talepleriyle karşı karşıya kaldıklarına dikkat çeken Öncel, “Kira bizim için en büyük maliyet kalemlerinden biri. Enflasyonla topyekûn mücadele için öncelikle kira dahil tüm maliyetlerdeki artışı dizginlemeliyiz. Bizim bu konudaki önerimiz belli. Tıpkı konutlarda olduğu gibi işyeri kiralarının artış oranına da bir üst sınır getirilebilir. Bu oran yıllık enflasyonun yüzde 50-60’ı kadar olabilir. Mülk sahibinin kaybı da gelir ve kurumlar vergisi indirimleriyle telafi edilebilir. Önerimizi Ticaret Bakanımızın İstanbul’da STK başkanları ile yaptığı toplantıda bir kez daha dile getirdik. Biz çözüm konusunda umutluyuz. Aksi takdirde yılbaşından sonra fahiş kira artışı talep edilen verimsiz mağazaların kapatılması gibi bir durumla karşı karşıya kalabiliriz” ifadelerini kullandı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM