İzmir Ticaret Odası (İZTO) ev sahipliği ve Ege Otomotiv Derneği (EGOD) öncülüğünde Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Üye Buluşmaları İzmir’de yapıldı. İZTO’da yapılan toplantıda ‘merdiven altı üretim’ olarak adlandırılan sahte yedek parça üretimi ile mücadele ön plana çıktı.
“Asıl büyük risk çakma, imitasyon ve taklit ürünlerde”
EGOD Yönetim Kurulu Mehmet Torun ise sektör temsilcilerin yedek parça kavramını son tüketiciye daha etkili anlatması gerektiğini söyledi. Tüketicilerin çoğunluğunun yedek parçaları orijinal ve yan sanayi olarak kategorize ettiklerini, “yan sanayi parça kötüdür” diye bir algının olduğuna işaret eden Torun, “Halbuki Yedek parçalar 3 gurupta kategorize edilir. Orijinal yedek parçalar, eşdeğer yedek parçalar ve muadil yan sanayi yedek parçalar. Bir araç yaklaşık on iki bin bileşenden oluşur ve ana üretici tüm parçaları kendi bünyesinde üretemez. Zaten buna gerek de yoktur çünkü dünya üzerinde gerekli standartları sağlayabilecek ar-ge ve yatırımı yapmış fabrikalar vardır. Sektörün mücadele ettiği sorun OEM olarak adlandırılan orijinal yedek parçayı markasıyla, ambalajıyla sahte olarak üretilip piyasaya sürülmesidir. OEM parça ile eşdeğer yedek parça başka bir şey, orijinal parçanın sahtesinin, imitasyonunun üretilmesi başka bir şey. Tüketici için asıl büyük risk çakma diye tabir edilen bu imitasyon ve taklit ürünlerdedir. Genellikle OEM ve OES ambalajında görünseler dahi farklılıklar vardır ve çoğu denetimsiz ve kayıtsız merdiven altı diye tabir edilen yerlerde üretilir” dedi.
“Orijinal parçaların pahalılığı vatandaşı merdiven altına itiyor ”
Bu problemin sadece Türkiye’nin değil Dünya’nın bir problemi olduğunu anlatan Torun, şöyle konuştu: “Trafik kazalarının sebebi temelde üç guruptadır. Şoförden kaynaklanan kazalar, yol(zemin) kaynaklı kazalar veya araçtaki arızadan kaynaklı kazalar. Araçtaki arızadan kaynaklı kazaların yüzde 80’inin sebebi ise taklit yedek parça yüzündendir. Türkiye’de son 10 yılda 11 milyondan fazla trafik kazası gerçekleşti ve bu kazalar sonucu 60 bin civarı insan hayatını kaybetti, 3.5 milyon insan yaralandı veya sakat kaldı. Dünyada trafik kazalarında hayatını kaybeden 1.3 milyon insanın yüzde 95’i ikinci ve üçüncü dünya ülkesi vatandaşı. Çünkü bu ülkelerde orijinal yedek parça son derece pahalı. Bu da merdiven altına yönelimi artırıyor. Ancak söz konusu insan hayatı, bu sebeple bu konuda hukuki olarak ciddi düzenlenmelerin acil olarak yapılması gerekiyor” dedi.