Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 25 Aralık Pazar (yarın), Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle açılışı gerçekleştirilecek olan Sabiha Gökçen Havalimanı 2’nci pistinin açılışı öncesi pistte incelemelerde bulundu. Uraloğlu, “Sabiha Gökçen Havalimanı 2’nci pistimizi, Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle yarın hizmete açıyoruz. Önemli projeyi başarıyla tamamlamış olmanın gurunu yaşıyoruz” ifadelerini kullandı. “Dünyada ulaşamadığımız hiçbir nokta kalmayacak” hedefiyle hareket ettiklerinin altını çizen Uraloğlu, “Türkiye’yi dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkelerden birine dönüştürdük” dedi.
Açıklamalarda bulunan Uraloğlu, konuşmasına Irak’ın Kuzeyinde, Pençe-Kilit harekâtı bölgesinde hainler tarafından gerçekleştirilen saldırıda şehit olan kahraman askerlerimize; Allah’tan rahmet, ailelerine, yakınlarına ve ülkemize başsağlığı, yaralı askerlerimize de Allah’tan acil şifalar dileyerek başladı.
Hain saldırıların hesabının misli ile sorulacağının altını çizen Uraloğlu, “Şunu herkes bilsin ki; bu kalleşçe saldırılarla bizi asla yıldıramayacaklar. Birliğimizi, bütünlüğümüzü bozamayacaklar. Ülkemizin büyümesine gelişmesine, yarın açılışını gerçekleştireceğimiz Sabiha Gökçen Havalimanı 2’nci pisti gibi kalkınma odaklı yatırımlarımıza engel olamayacaklar” diye konuştu.
“Hava aracı sayısı bin 813’e ulaştı”
Uraloğlu, “2002’den bu yana aktif havalimanı sayımızı 26’dan 57’ye ve terminal kapasitemizi 55 milyon yolcudan 337 milyon yolcuya çıkarttık. Dış hatlarda 50 ülkede 60 noktaya uçuş gerçekleştiriliyorken uçuş ağımıza 283 yeni nokta ekleyerek 130 ülkede 343 noktaya yükselttik. Ayrıca 2002 yılında 489 olan toplam hava aracı sayımızı da yüzde 270 artışla günümüzde bin 813’e ulaştırdık” dedi.
“Türkiye, küresel bir havacılık merkezi oldu”
Türkiye’nin aynı zamanda havacılık alanında bölgesinde lider, küresel bir havacılık merkezi olduğuna da vurgu yapan Uraloğlu, “Ülkemiz geçtiğimiz yıl yani 2022 yılında, Avrupa ve Dünya Havalimanları toplam yolcu trafiği sıralamasında; Avrupa ülkeleri arasında 3’üncü sıraya, dünyada ise 6’ncı sıraya yükseldi. 2022 yılı yolcu trafiği bazında ise 3 havalimanımız Avrupa’da ilk 20’de, dünyada ise ilk 50’de yer aldı. İstanbul Havalimanımız Avrupa’da 1’inci, dünyada 7’nci sırada” şeklinde konuştu.
“Sabiha Gökçen Havalimanı’nın hava trafik kapasitesini en az 2 katına çıkaracağız”
Uraloğlu, Sabiha Gökçen Havalimanı’nın her geçen gün artan yolcu sayısı ve vatandaşlardan gelen talep üzerine ciddi bir kapasite artışına ihtiyaç duyduğunu ve bu kapsamda çalışmalara başladıklarını ifade etti. Uraloğlu, “2021 yılında iç ve dış hatlarda yaklaşık 181 bin uçuş trafiği ile yaklaşık 25 milyon yolcu ağırlayan Sabiha Gökçen’de 2022 yılında bu sayı yaklaşık 31 milyon yolcuya yükseldi. Yolcu sayısında geçen yıla göre yüzde 21’lik bir artış olacaktır” açıklamasında bulundu.
Bugün Sabiha Gökçen Havalimanı’nın Türkiye’de, İstanbul Havalimanı ve Antalya Havalimanı’ndan sonra yolcu trafiğinin en çok olduğu üçüncü havalimanı olduğuna dikkati çeken Uraloğlu, “Hizmete açacağımız 2’nci pist ile önümüzdeki yıllarda bu sayının çok daha büyük oranlarda artarak devam edeceğini öngörüyoruz. Hava trafiği açısından en verimli kullanım olacağı ve maksimum kapasiteyi sağlayacağı için yeni pistimizi iniş, eski pisti ise kalkış amacıyla kullanacağız. Böylece Sabiha Gökçen Havalimanı’mızın hava trafik kapasitesini en az 2 katına çıkaracağız” diye konuştu.
“En geniş gövdeli uçaklar bile Sabiha Gökçen’e inebilecek”
Sabiha Gökçen Havalimanı’nda yapılan çalışmaları aktaran Uraloğlu, konuşmasında şu ifadelere yer verdi: “Altyapı ile birlikte hava trafik kontrol kulesi, teknik blok, gümrük, itfaiye ve garaj binası gibi 19 bin metrekare kapalı alana sahip tüm üstyapı tesislerini de çağın en son teknolojisiyle yeniledik. 91 metre yüksekliğindeki Hava Trafik Kontrol Kulemiz 9 Ocak 2023 tarihinden itibaren yaklaşık 1 yıldır tüm hava trafik sistemleriyle birlikte 7/24 hava trafik operasyonuna hizmet vermekte. İnşa ettiğimiz 60 metre genişliğindeki ve 3 bin 540 metre uzunluğundaki 2’nci pisti ile en geniş gövdeli uçaklar da havalimanımıza inebilecek. Ayrıca 1 adet 3 bin 520 metre, 1 adet 3 bin metre ve 1 adet 2 bin 400 metre uzunluğunda 3 adet paralel taksi yolu ile 62 uçak kapasiteli yaklaşık 650 bin metrekare orta apron ve 40 uçak kapasiteli yaklaşık 300 bin metrekare kargo apronunu da proje kapsamında hayata geçirdik.”
“Önce pist yapıldı, sonra yeni terminal binası yapılacak”
Uraloğlu, 2’nci pisti mevcut pistten 540 metre daha uzun inşa ettiklerini belirterek, “Pistin TEM Otoyolu ile D100 Bağlantı Yolu üzerinden geçebilmesi ve Sabiha Gökçen Havalimanı yolcu kapasitesini artıracak olan Yeni Terminal Binası’nın yapılabilmesini teminen; bin 520 metre uzunluğunda ve çift tüplü geliş-gidiş trafiğin akışını sağlayacak TEM Bağlantı tünelini de inşa ettik” dedi.
Tüneller sayesinde havalimanına hızlı ve konforlu ulaşım
Sosyal medyada ‘dağ olmayan yere tünel yaptılar’ diye eleştirilerde bulunan tünelin de bu tünel olduğunu ifade eden Uraloğlu, “TEM Bağlantı Tüneliyle birlikte; bin 636 metre uzunluğunda Kemiklidere Islahı Tüneli’ni, 960 metre uzunluğunda kargo ve hangar alanına ulaşım için Karayolu Tüneli’ni ve 838 metre uzunluğundaki Orta Apron Tüneli’ni de inşa ettik” şeklinde konuştu.
“Eleştiride bulunanlar tünelleri kullanarak havalimanına ulaşacak”
Tünel hakkında sosyal medyadan gelen eleştirilere de yanıt veren Uraloğlu, “2’nci pistimizin yapımı esnasında pistin altından geçen tüneller ile ilgili yapılan eleştirileri üzülerek takip ettik. Şimdi ise o tünellerin ne işe yaradığını daha iyi anlamışlardır diye düşünüyorum. Umarım o eleştirileri yapanlar bu tünellerimizi kullanarak havalimanımıza daha hızlı, konforlu ve emniyetli bir şekilde ulaşım sağlarlar” değerlendirmesinde bulundu.
Trabzon Yeni Havalimanı proje çalışmaları devam ediyor
Yapımı devam eden havalimanlarında gelinen son noktayı aktaran Uraloğlu, Çukurova Bölgesel, Yozgat ve Bayburt-Gümüşhane Havalimanlarının inşa çalışmalarının hızla devam ettiğini ifade etti. Trabzon Yeni Havalimanı proje çalışmalarının da sürdürüldüğünü belirten Uraloğlu, “Bunların yanında giderek artan yolcu ve yük sayıları göz önüne alındığında yolcu ve yük taşıma operasyonlarının emniyetle ve aksamadan yapılabilmesi için canla başla çalışmalara devam ediyoruz” sözlerine yer verdi.
“Antalya Havalimanı yolcu kapasitesi 80 milyona çıkacak”
Dünyanın önemli turistik merkezlerinden birinin de Antalya olduğunu vurgulayan Uraloğlu, “Antalya Havalimanı’nın kapasite artırımına yönelik yatırım çalışmalarımız da hızla sürüyor. Antalya Havalimanımızın 35 milyon yolcu olan mevcut havalimanı kapasitesini yılda 80 milyon yolcuya çıkarıyoruz. Üstelik bu projeyi devletimizin kasasından tek kuruş çıkmadan gerçekleştiriyoruz ve yüklenici firmalardan 25 yıl işletme süresi karşılığı olarak toplam 8 milyar 555 milyon avro kira alacağız” ifadelerini kullandı.
“Esenboğa Havalimanı’na 3’üncü pist yapılacak”
Geçen yılın aralık ayında Esenboğa Havalimanı’nın ilave yatırım ve 25 yıllık işletmesini kapsayan kamu özel iş birliği ihalesini yaptıklarını hatırlatan Uraloğlu, şu değerlendirmede bulundu: “Devlet kasasından bir kuruş çıkmadan yaklaşık 297,5 milyon avro yatırım gerçekleştiriyoruz. Proje kapsamındaki yatırımlar tamamlandığında Esenboğa Havalimanı’mızın kapasitesi yıllık 30 milyon yolcuya yükselecek ve havalimanımız 3’üncü pistine kavuşacak.”
Uraloğlu konuşmasında ayrıca, ‘asrın felaketi’ 6 Şubat depremlerinde hasar gören Hatay Havalimanı PAT Sahaları Onarımı ve Gelişimi işine ait ihaleyi de gerçekleştirerek 21 Kasım’da yapım çalışmalarına başladıklarını hatırlattı.