Bal ihracatından 2023 yılında 32 milyon dolar gelir elde eden Türkiye’nin ihracat oranı 2022’ye göre yüzde 31 geriledi
ENSAR ÇIRAK
İklim değişikliği ve orman yangınları Türkiye’nin bal ihracatını derinden etkilemeye devam ediyor. 2022 yılında genel bal ihracatından toplamda 46 milyon dolar gelir elde eden Türkiye, 2023 yılında genel bal ihracatından yalnızca 32 milyon dolar gelir elde edebildi. Buna göre, Türkiye’nin bal ihracatı geçtiğimiz sene 2022’ye kıyasla yüzde 31 düşüş gösterdi. Çam balı ormanlarındaki, bilhassa da Marmaris’teki yangınların üreticiyi ve ihracatçıyı oldukça etkilediğini söyleyen Ege İhracatçı Birlikleri Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Nedim Kalpaklıoğlu, “Ege Bölgesi daha ziyade çam balı ihracatı yapar. Dolayısıyla burada büyük bir eksilme oldu” dedi.
“Sonraki yıllar için pozitif düşünüyoruz”
Çam balı yapımında hayati öneme sahip olan Basra böceğinin, 2022 yılında özellikle Marmaris bölgesindeki orman yangınlarında yok olmasının ardından üretimin etkilendiğini belirten Kalpaklıoğlu, bu böcek türünün bölgede yeniden gelişmeye başladığını kaydetti. Dolayısıyla toparlanmaya başladıklarını ifade eden Kalpaklıoğlu, bu sene ihracatın daha iyi olduğunu aktardı. Kapaklıoğlu, “Bu sene ve sonraki yıllar için daha pozitif düşünüyoruz” diye konuştu.
“Çiçek balında fiyat tutturamıyoruz”
Bal ihracatının önümüzdeki sene daha iyi olacağını umduğunu dile getiren Kalpaklıoğlu, “Bundan sonra 2-3 sene daha rahat işlerimiz artar diye düşünüyorum. Çünkü bu bölge çam balı ihracatı yapıyor” dedi. Öte yandan çiçek balında fiyat tutturamadıklarına dikkat çeken Kalpaklıoğlu, Arjantin, Brezilya gibi Latin Amerika ülkelerinin Avrupa’ya yaptıkları bal ihracatında fiyatları çok daha düşük seviyede tuttuklarını vurgulayarak, “Çiçek balında fiyatlar bizde biraz yüksek oldu. O yüzden bu sene çiçek balığı ihracatı yapamadık” diye ifade etti.
Arz talep dengesi bozuk seyretti
Çiçek balı ihracatındaki iyileşmenin üretime ve tüketime bağlı olduğunun altını çizen Kalpaklıoğlu, “Arz talep dengesi, geçen sene arzdan dolayı bozuktu. Arz fazlası vardı geçen sene. Dolayısıyla balda, bilhassa çiçek balında dünya fiyatları çok düştü. Biz ancak çam balı çok farklı bir bal olduğu için onda rekabet edebiliyoruz. Onda da zorlanıyoruz. Çünkü bizde son 2-3 yıl içerisinde bal fiyatları da çok yükseldi iç piyasada” ifadelerine yer verdi.
“Dünyayı iyi takip etmemiz lazım”
Bal piyasasında dünya konjonktürünün de önemli bir rol oynadığına dikkat çeken Kalpaklıoğlu, “Her şey bize bağlı değil. Dünyayı da iyi takip etmemiz gerekiyor. Dünyada başka bal ihracatı yapan ülkeler de var. Onların fiyatları da bizi etkiliyor. Çam balında ana hedefimiz Avrupa Birliği. Genel bal ihracatında da Amerika” dedi. Kalpaklıoğlu, Avrupa Birliği’nde en çok Almanya’ya bal ihracatı yaptıklarını belirterek, bu ülkeyi sırasıyla; Belçika, Avusturya, İsviçre, İsveç, Norveç ve Danimarka’nın takip ettiğini ifade etti.