Salı, Mayıs 21, 2024

Doğal taş ihracatında ibre yukarı döndü

Ege Maden İhracatçıları Birliği, 2024 yılının ilk çeyreğinde 159 milyon dolarlık doğal taş ihraç ederken işlenmiş doğal taş ihracatı 127,4 milyon dolara ulaştı


FİLİZ EROL

Türkiye’nin ihracatta yıldız sektörlerinden maden sektörü 2023 yılında kaybettiği pazarları, 2024 yılında geri kazanıyor. Türkiye’nin doğal taş ihracatında işlenmiş ürünlerin payı ise yüzde 70’ten 72’ye çıkarken, 420 milyon dolarlık doğal taş ihracatında işlenmiş ürünlerin payı 303 milyon doları aştı. Türkiye’nin doğal taş ihracatının lideri olan Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB) ise 2024 yılının ilk çeyreğinde 159 milyon dolarlık doğal taş ihraç ederken işlenmiş doğal taş ihracatı 127,4 milyon dolara ulaştı. EMİB’in doğal taş ihracatında işlenmiş ürünlerin payı yüzde 80’i aştı ve Türkiye ortalamasını 8 puan geride bıraktı.

Türkiye’deki yüksek enflasyon, düşük döviz kurları ve 2023 yılında küresel ekonomideki resesyon nedeniyle zor bir dönem geçiren EMİB doğal taş ihracatında yüzde 12’lik kan kaybı yaşamış ve ihracatı 767 milyon dolardan 675 milyon dolara düşmüştü. Egeli doğal taş ihracatçıları, 2024 yılının ilk çeyreğinde kötü gidişe dur dedi ve ihracattaki ibre tekrar artıya döndürmeyi başardı.


Egeli doğal taş ihracatçıları, ABD’ye 47 milyon dolar ihracat yaptı

EMİB, Türkiye’nin 420 milyon dolarlık doğal taş ihracatından yüzde 38 pay aldı ve doğal taş ihracatındaki liderliğini pekiştirdi. EMİB’in doğal taş ihracatında ilk 10 ülkeye ihracatı yüzde 12’lik artışla 103 milyon dolardan 115 milyon dolara çıktı. Egeli doğal taş ihracatçıları; ABD’ye 47 milyon dolarlık doğal taş ihraç ederken, Çin’e 18,6 milyon dolarlık doğal taş gönderdi. Fransa 11,6 milyon dolarlık ihracatla üçüncü büyük ihraç pazarı olurken, bu ülkeleri 8,4 milyon dolarla Avustralya ve 6,4 milyon dolarda Irak takip etti.


İlk 10 ülkeye ihracat yüzde 35 artı

Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Alimoğlu, 2024 yılının ilk çeyreğinde toplam ihracatlarını yüzde 16 artırmalarına karşın, aynı zaman aralığında en çok ihracat yaptıkları ilk 10 ülkeye daha başarılı bir grafik ortaya koyduklarını dile getirdi. Alimoğlu, “2024 yılının ocak-mart döneminde en çok ihracat yaptığımız ilk 10 ülkeye ihracatımızı yüzde 35’lik artışla 162 milyon dolardan 218 milyon dolara çıkardık. 2024 yılı sonu için belirlediğimiz 1 milyar 250 milyon dolarlık ihracat hedefine emin adımlarla ilerliyoruz. Maden sektörü olarak 2023 yılında 5,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. İhracatımızın üçte birine denk gelen 1,9 milyar dolarlık bölümü doğal taş ihracatı olarak gerçekleşti” diye konuştu.


Çin’e ihracatta rekor artış

Ege Maden İhracatçıları Birliği üyeleri 2024 yılının geride kalan 3 aylık döneminde 131 ülkeye ihracat yaparken, Çin’e yaptıkları ihracat yüzde 227’lik artışla 21,5 milyon dolardan 70,3 milyon dolara çıktı. Çin bu rekor artışla en çok ihracat yaptığımız ülke konumuna geldi. EMİB’in Amerika Birleşik Devletleri’ne ihracatı yüzde 15’lik artışla 44 milyon dolardan 51 milyon dolara ilerledi.

EMİB üyeleri İspanya’ya yüzde 23’lük artışla 23,7 milyon dolarlık maden ürünleri ihraç etti. Bu ülkeleri 23 milyon dolarlık ihracatla İtalya, 12 milyon dolarla Fransa takip etti. Almanya’ya 10,5 milyon dolarlık dış satıma imza atan EMİB üyeleri, geçtiğimiz yıllarda sektörel ticaret heyeti yaptıkları Avustralya’ya da ihracatlarını yüzde 54’lük artışla 5,7 milyon dolardan 8,8 milyon dolara ilerletti. Suudi Arabistan, Irak ve BAE ilk 10’daki diğer ülkeler oldu. EMİB’in en çok ihracat yaptığı 10 ülkenin 7’sinde önemli ihracat artışları yakalandı.

Eskinazi: Sektörlerin odağını tasarıma çevirmeye çabalıyoruz
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Jak Eskinazi, “Türkiye doğal taş sektöründe önemli oyuncular arasında yer alıyor. Dünyanın en zengin mermer yataklarına sahip Alp kuşağında yer alan ülkemizde 650’ye yakın renk ve çeşitte doğal taş bulunuyor. 2023 yılında 183 ülke ve bölgeye doğal taş ihracatı gerçekleştirdik. Bugün burada vurgulamak istediğim, her sektörümüz için hayati önem taşıyan katma değer yaratma ve tasarım odaklı üretim. Bugün hiçbirimizin dilinden düşürmediği dünya devi markalar “made in” yerine “design in” vurgusu yapıyorlar. Çünkü katma değerin tasarımla mümkün olduğunun farkındalar. Biz de Ege İhracatçı Birlikleri olarak her yıl düzenlediğimiz tasarım yarışmaları ile konuyu gündemde tutmaya ve sektörlerin odağını tasarıma çevirmeye çabalıyoruz. Doğal taş için düzenlediğimiz AMORF Doğal Taş Proje ve Tasarım Yarışması’nı da bu yıl beşinci kez organize edeceğiz” ifadelerini kullandı.
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM