Pazartesi, Ekim 21, 2024

Mobilyada hammadde sıkıntısı kâr marjını düşürüyor

Mobilya için 12-18 ay gibi taksit imkanlarının sunulması gerektiğini vurgulayan Balcı, taksit sayılarının artırılması halinde satışlarda ciddi bir hareketlenme olacağını belirtti


FİLİZ EROL

Türk mobilya sektörü dünyada pazar payını her geçen yıl artırmaya devam etse de hammadde sıkıntısı, girdi maliyetlerinden dolayı sorun yaşıyor. Fiyat artışları enflasyona paralel gitse de üretim maliyetleri sektörün beklentisinin yukarısında oluyor. Mobilya sektörüne ilişkin değerlendirmede bulunan Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Balcı, “Yakın çevrede yaşanan savaşlar nedeniyle küresel tedarik zincirinde yaşanan kırılmalara ve nakliye sorununa bağlı olarak ortaya çıkan hammadde sıkıntısı üretim süreçlerini olumsuz etkiliyor. Sektörde kullanılan ahşap, metal, plastik, kumaş, deri gibi malzemelerin fiyatlarındaki artış da üretim maliyetlerini artırırken kâr marjını düşürüyor” dedi.


“Hammadde fiyatındaki dalgalanmalar fiyat istikrarını etkiliyor”

Mobilya sektöründe yaşanan fiyat artışlarının, Türkiye genelinde yaşanan fiyat artışlarıyla paralel seyredildiğini belirten Balcı, “Fiyatlardaki artışların en büyük nedeni enflasyon. Öte yandan mobilya endüstrisindeki maliyetler, son dönemde beklediğimiz seviyenin de üzerinde artış gösterdi. Hammadde fiyatlarındaki dalgalanmalar fiyat istikrarını etkiliyor. Maliyetleri karşılamak açısından fiyatlarımızda enflasyonla doğru orantılı olarak artışlar gerçekleşti. Her 2 ayda bir liste fiyatlarında güncellemeye gitmemiz gerekiyor. Tüm bunlara rağmen gelen zamları vatandaşımız için enflasyonun altında tutmayı başardık” ifadelerini kullandı.


Ev eşyasındaki fiyat artışı nisanda %67,88

Mobilyalara gelen zammı değerlendiren Balcı,Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2024 Ocak ayında Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) yıllık olarak yüzde 68,86, aylık olarak yüzde 6,70 oranında artış gösterirken ev eşyası kategorisindeki yıllık artış yüzde 61,10, aylık artış yüzde 7,33 olarak gerçekleşti. Şubat ayında TÜFE yıllık yüzde 67,07, aylık yüzde 4,53 oranında artı. Ev eşyasındaki artış yıllık yüzde 62,92 aylık yüzde 3,01’de kaldı. Mart ayında TÜFE’nin yıllık artışı yüzde 68,50, aylık artış yüzde 3,16 iken ev eşyasında yıllık yüzde 63,72, aylık yüzde 3,23 artış görüldü. Nisan ayına geldiğimizde ise TÜFE’nin yıllık yüzde 69,80, aylık yüzde 3,18 arttığını, ev eşyasındaki artışın ise yıllık yüzde 67,88, aylık yüzde 4,11 olduğunu görüyoruz. Bu verilere bakarak ev eşyası kategorisinin en önemli kalemlerinden biri olan mobilyada fiyatların TÜFE’deki artışa paralel bir seyir gösterdiğini, hatta bazda TÜFE artış oranının bir miktar altında kaldığını söyleyebiliriz” diye konuştu.


“Üretim verimliliğini artırmaya devam edeceğiz”

Mobilya sektöründeki fiyat artışlarının, yılın ilk 4 ayında olduğu gibi, 2024’ün tamamında enflasyon ve TÜFE oranına paralel bir seyir izleyeceğini tahmin ettiklerini aktaran Balcı, “Bu tahminimi yapmamda sektörün girdi maliyetleri, talep koşulları, rekabet durumu, döviz kuru hareketleri gibi unsurlar etkili oluyor. Sektör olarak, enflasyonla mücadele etmek için üretim verimliliğini artırmak, kalite standartlarını yükseltmek, yenilikçi tasarımlar geliştirmek ve ihracat potansiyelini değerlendirmek gibi stratejiler izlemeye devam edeceğiz. Yüksek enflasyon ve satın alma gücünün düşmesi, önceki birkaç yılda olduğu gibi bu yıl da iç pazarda satışlarımızı bir miktar olumsuz etkilemeye devam etse de çok yüksek bir düşüşten bahsedemeyiz. Üyemiz olan firmalardan aldığım yorumlardan anlıyorum ki işler durağan olsa da bir düşüş trendi söz konusu değil” sözlerine yer verdi.


“Rantabl ürünlere daha çok talep var”

Enflasyondan kaynaklanan fiyat artışlarının hemen hemen her mobilya kaleminde kendini gösterdiğini vurgulayan Balcı, “Bununla birlikte rantabl ürünler olarak adlandırdığımız ürünlere talebin devam edeceğini düşünüyoruz. Bu ürünler arasında; koltuk, sehpa, TV ünitesi, masa takımı vb. yer alıyor. Bu eşyalar genellikle evin en çok vakit geçirilen bölgelerinde oldukları için fazlaca kullanılıyor. Bu sebeple daha çabuk yıprandıkları için tüketici tarafından daha sık satın alınıyorlar. İç pazarda bu ürünlere olan talebin devam edeceğini düşünüyorum” dedi.


Balcı, “Yeni evlenecek çiftlerin tercihleri, ekonomik durumlarına ve yaşayacakları evin özelliklerine göre değişiyor. Masraflarının yanı sıra iğneden ipliğe yeni bir ev kurmak zorunda olan gençler için düğün paketleri daha ekonomik oluyor” dedi

Çiftlerin tercihi; düğün paketi

Pek çok sektörde olduğu gibi mobilya sektörünün satışlarında da mevsimin önemli bir etken olduğunu dile getiren Balcı, “Baharın gelmesiyle birlikte düğün sezonu açıldı. Bu da satışlarımıza olumlu olarak yansıyor” dedi. Düğün paketlerine olan talebi değerlendiren Balcı, “Yeni evlenecek çiftlerin bu konudaki tercihleri, ekonomik durumlarına ve yaşayacakları evin özelliklerine göre değişiyor. Buna karşılık düğün ve balayı masraflarının yanı sıra iğneden ipliğe yeni bir ev kurmak zorunda olan gençlerimiz için düğün paketleri ekonomik seçenekler sunuyor. Birçok çiftimiz düğün paketlerini almayı tercih ediyor. Sektörümüzde hemen hemen her markanın sunduğu bu paketler o kadar popüler ve tercih edilir hale geldi ki beyaz eşya, ev tekstili ve zücaciye sektörleri de benzer uygulamalar geliştirdi” sözlerine yer verdi.


Sektör, nisanda 326,4 milyar dolarlık ihracat yaptı

Türkiye’nin önemli bir sanayi dalı olan sektörün, dünyanın en büyük mobilya üreticisi ve en büyük mobilya ihracatçıları arasında yer aldığını aktaran Balcı, şu değerlendirmelerde bulundu: “Bu başarıda, sektörün kalite, tasarım ve inovasyona verdiği önem büyük. Sektör, Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına katkı sağlayan bir sektörlerden bir tanesi. İhracatın artması için sektörün sorunlarının çözülmesi ve fırsatlarının değerlendirilmesi gerekiyor. Türkiye mobilya sektörü bu yılın nisan ayında 326,4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Sektörün yılın ilk 4 ayındaki ihracatı ise 1,4 milyar dolara ulaştı.  Ocak–nisan döneminde sektörümüzün en çok ihracat yaptığı 5 pazar 183,1 milyon dolarla Irak, 123,1 milyon dolarla Almanya, 79,4 milyon dolarla ABD, 79,3 milyon dolarla Fransa ve 61,7 milyon dolarla Romanya oldu. Yılın ilk 4 ayında 1,4 milyar dolar ihracat rakamına ulaşmış olsak da Rusya-Ukrayna Savaşı ve İsrail’in Gazze’ye saldırıları dolayısıyla ihracatımız potansiyelinin altında gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Öte yandan küresel piyasada alım gücünde yaşanan düşüş ihracatımızı etkilemeye devam ediyor.”


“En çok ihracatı Orta Doğu’ya yapıyoruz”

Mobilya sektörü olarak en çok ihracat yaptıkları bölgenin Orta Doğu olduğunu belirten Balcı, “Orta Asya açılımımız da savaştan dolayı yavaşlamış olsa da hedeflerimiz arasında yer alıyor. Mobilya sektörü ihracatta 2003 yılında dünya sıralamasında 36’ncı sırada yer alırken 2023’te 11’inci sıraya yükseldiğini görüyoruz. Çin, Almanya, Vietnam ve Polonya dünya mobilya ihracatının yüzde 52’sini karşılıyor. Türkiye’nin dünyada mobilya ticaretindeki payı yaklaşık yüzde 1,8’lik bir pay alarak en yüksek seviyesine ulaştı. Bu da bize mobilya sektörünün çok güzel bir yükselme ivmesi yakaladığını gösteriyor. Tasarımın kalitesinin ve üretim artışının bir sonucu olarak bu tablo ortaya çıktı. Orta Doğu’ya ihracatımızı devam ettirerek ve Orta Asya açılımı yaparak bu oranları artırmak en büyük hedefimiz” ifadelerini kullandı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM