Cuma, Eylül 20, 2024

İzmir’in beş yılının olmazsa olmazları

Belediye başkanları 5 yıl için seçiliyor. Normali, memnuniyet halinde iki dönem görev yapmaları aday gösterilip seçilirlerse… 

31 Mart 2024’te seçilerek göreve başlayan belediye başkanlarının iki ayı doldu. Yani 1/30 gitti, geriye 29 adet 2 ay kaldı. Zaman öyle bir geçiyor ki, su gibi… O yüzden 31 Mart’ta seçilen belediye başkanlarının artık borç ve mali durum yakınmalarını bir kenara bırakıp, keza tebrik ziyaretlerini de hızlandırarak bitirip her geçen günü iş üreterek geçirmeleri iyi olacak. 

X X X

İzmir’de belediye açısından CHP çok avantajlı, çünkü Büyükşehir’in yanında 30 ilçeden 28’i de CHP’de. Büyükşehir, bir yandan il düzeyindeki makro çerçevede ev ödevini yaparken bir yandan da ilçe belediyelerine ağabeylik yapacak. Tabii, mali durumdan ve ekonomideki kötü gidişten dolayı Büyükşehir, kendi projelerinde ve önceliklerinde gerekse ilçe belediyelerine verdiği destekte rasyonel davranmak durumunda. 

Bu çerçevede gerek Büyükşehir gerekse ilçe belediyelerinin önceliklerini doğru saptamaları yaşamsal. Biri dört, dördü iki, ikiyi üç yapmamak; bir-iki-üç-dört.. sıralamasını doğru yapmak büyük önem taşıyor. Dikkat edilecek bir nokta da her hal ve şartta mutlaka “temel belediyecilik” hizmetlerini en başta tutmaları ve dört dörtlük hizmet üretmeleri. Olanaklar ölçüsünde yeni yatırımlar, hak temelli sosyal belediyecilik hizmetleri, kültür-sanat-spor faaliyetleri temel belediyecilik hizmetlerinin üzerine gelirse anlamlı olur. 

Bu bağlamda İzmirlilere önce doğru düzgün yol, akan bir trafik, gerekiyorsa açılacak yeni yollar ve kavşaklar, alt ve üst geçitler; toplu ulaşımın raylı sistemlere doğru evrilmesi; kentli haklarına uygun ve engelsiz düzgün kaldırımlar; tertemiz cadde ve sokaklar; çoğalan bakımlı park ve yeşil alanlar; temiz bir deniz, sağlıklı su, belediye bürokrasisinde hızlılık vb. gerekiyor. 

X X X

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tugay’ın seçim öncesinde lansmanını izlemiştim ve orada ilk 180 günlük görev süresini kapsayan bir “Hızlı Eylem Planı” açıklamıştı. “Çevik yönetim” anlayışı da Tugay’ın yaklaşımlarından biriydi lansmanda.

İşte Hızlı Eylem Planı içindeki İzmir Planlama Ajansı’nın (İZPA) yeniden yapılandırılması ilk 55 günde tamamlandı ve İZPA’nın başına şehir ve bölge plancısı Prof. Dr. Koray Velibeyoğlu getirildi. Tugay’ın, İZPA’dan beklentisi kentin bugününü ve geleceğini planlaması.

Bu bağlamda İZPA, İzmir’in 50 yıllık Vizyon 2074 Çerçeve Belgesi hazırlanacak. Anladığım kadarıyla İZPA’nın  yeniden yapılanma sürecinde İstanbul Planlama Ajansı’ndan esinlenildi. Bu iyi olmuş. Sonuç olarak palyatif olarak İzmir’in meselelerine eğilmek yerine bir plan dahilinde ve bütünsel bakarak eğilmek ve çözümü yolunda ilerlemek İzmir’e iyi gelecek. 

X X X

Bitirirken, 180 günlük Hızlı Eylem Planı’nın ötesinde kısa, orta ve uzun vadede; ilk 500 günde, 1000 günde ve 5 yılda Izmir’de yaşayan bir hemşehri olarak çözümünü beklediğim işleri şöyle sıralamak isterim: 

  • Körfezin temizlenmesi ve koku sorununun tamamen ortadan kaldırılması yolundaki çalışmaların ivedilikle tamamlanması, 
  • Tünel de içeren Buca-Otogar yolunun olabildiğince çabuk tamamlanması, 
  • Yıkılan belediye binasının süratle projelendirilerek inşa edilmesi, 
  • Büyükşehir’in ortaklığının olduğu Hilton ve Basmane Çukuru arazisi sorununun çözümü için harekete geçilmesi, 
  • Alsancak’ta Gar önündeki trafiği rahatlatacak bir geçitin hayata geçirilmesi,
  • Buca Metrosu’nun mümkünse 2029 yerel seçiminden önce bitirilmesi, 
  • Karabağlar/Gaziemir Metrosu’nun inşaatının başlatılması, Bornova Metrosu’nun Kemalpaşa’ya uzatılması için düğmeye basılması,
  • Deprem riski olan, fay hatlarının geçtiği yerler başta olmak üzere kentsel dönüşüm ve ada bazında yenileme için müteahhit ve hak sahiplerinin bir araya getirilerek sürecin hızlandırılması, 
  • Narlıdere/Urla İskele arasında tramvay veya yer üstünde hafif metro için fizibilitenin yapılarak projelendirilmesi, 
  • Opera inşaatının akıbetinin belirlenmesi, binanın işlevine çabuk karar verilerek inşaatın tamamlanması, 
  • Çankaya otoparkının akıbetinin belirlenerek işlevlendirilmesi,
  • Elektrikli ve daha küçük yolcu vapurları projesinin onayının alınması ve projenin hayata geçirilmesi,
  • Kemeraltı’nda kalan 4 etabın da tamamlanması, çarşının tabela, tente, dış cephe açısından da estetik rehabilitasyonun yapılması,
  • Ana artel ve bulvarlardaki binaların dış cephelerinin bakımı; ana caddelerdeki aşırı  kaldırım işgallerine son verilerek sınır konulması,

Muzaffer Ayhan Kara

Diğer Yazarlar