Cuma, Mart 14, 2025

Konteyner krizinde 2. perde

Çetik: İhracatçılarımız boş ekipman bulmanın zor olacağı bu dönemde ihracat navlunlarına EQUIPMENT IMBALANCE SURCHARGE adı altında ek masraflar ödemek zorunda kalabilir


SEDA GÖK

Pandemiden kaynaklı olarak 2020 yılının sonlarında konteyner deniz taşımacılığında çok büyük aksaklıklara ve navlun yükselişlerine tanık olmuştuk.

Son dönemde buna benzer bir konteyner ve gemi kapasite arzı krizi yeniden alevlenmiş durumda.

Allcargo Denizyolu İthalat Müdürü Cem Çetik, TİCARET Gazetesi‘ne sürece ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Kızıldeniz’de geçtiğimiz aralık ayında başlayan Husilerin Süveyş Kanalı’ndan geçen gemilere saldırılarının global armatörlerin rotasını Süveyş Kanalı’ndan Ümit Burnu’na çevirmesine sebep olduğunu hatırlatan Çetik, bu durumun özellikle Asya-Avrupa arasındaki ticarette sefer sürelerinin yaklaşık yüzde 40 civarında uzamasına ve uzayan sefer sürelerinin de gemilerin programlarının ve konteyner dolaşımın bozulmasına sebep olduğuna dikkat çekti.

Güncel olarak özellikle Çin’de boş konteyner temin etmek ve gemilerde yer bulmak çok zor hale geldiğini vurgulayan Çetik, bu durumun hem Asya-Avrupa, hem de dünya genelinde navlun artışına sebep olduğunu kaydetti.

Çetik, “Türk ithalatçılarımız için de önemli bir gösterge olan SCFI ( Shanghai Containerized Freight Index) baktığımızda Shanghai- Rotterdam hattında 40’lık konteyner fiyatını 6 bin dolar üzerine çıkmaya başladığını görüyoruz. Geçen yılın Mayıs ayına göre yüzde 200 artmış durumda. Dünya genelinde navlun maliyetleri için gösterge kabul edilen Drewry’a baktığımızda World Container İndex şu sıralar 4220/40HCdolar seviyelerinde seyrediyor. Bu geçen yıl aynı dönemde 1685/40HC dolar idi” dedi.


“Yükleme planlarını önceden yapın”

Navlun yükselişlerinin Kızıldeniz’deki sorunlar devam ettikçe sürmesi beklendiğini söyleyen Çetik, bu durumun olası sonuçlarını ve yapılması gerekenleri şöyle değerlendirdi: “Konteyner krizi, gemide yer bulma zorluğu ve limanlarda sıkışıklık devam edecek. Navlunlar yükselişini koruyacak. Armatörler ekipman dolaşım hızını arttırmak için serbest süre politikalarını daha sert uygulayıp, anlaşmalarını daha kısa serbest sürelere çekebilir. Ek serbest süre satın almanın daha pahalı olacağını söyleyebiliriz. İhracatçılarımız boş ekipman bulmanın zor olacağı bu dönemde ihracat navlunlarına EQUIPMENT IMBALANCE SURCHARGE adı altında ek masraflar ödemek zorunda kalacaktır. İthalatçılarımızın yükleme planlarını daha erkenden yaparak ekipman ve yer sorunlarının yaratacağı zaman kaybını bir miktar telafi etmesi iyi olacaktır.”

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM