Pazartesi, Temmuz 1, 2024

Ev ve mutfak eşyaları ihracatında hedef ‘3,5 milyar $’

Geçtiğimiz yılı 3,2 milyar dolarlık ihracatla tamamlayan ev ve mutfak eşyaları sektörü mayıs ayında 273 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirerek toparlanma sinyalleri verdi. Sektör, ilk 5 ayda geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 3,9’luk düşüşle 1,29 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Bu oran yılın ilk 4 aylık döneminde yüzde 4,2 düzeyindeydi. Global ölçekte 5’inci sırada ihracat gerçekleştiren Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, ihracatta yaşanan düşüşleri telafi etmek için bu yıl 7’ncisi düzenlenen Invitation Only etkinliğine rekor bir katılımla imza attı. İhracatın bir süreç gerektirdiğini belirten Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Yönetim Kurulu Başkanı Talha Özger, “Bizler için birim ihracat değeri çok önemli. Hedefimiz, 2024 yılının kalan aylarında ihracat birim fiyatlarında 4,4 dolar, değerde ise ihracatın artması ve yeniden 3,5 milyar dolar seviyelerine gelebilmek. Ama en önemlisi küresel ölçekte ihracat sıralamasındaki beşinciliğimizi korumak” ifadelerini kullandı. 


Birim fiyatlar 2024 yılında geriledi

Açıklanan rakamları değerlendiren Özger, “Bizler için asıl önemli olan birim ihracattaki değişim; burada da ilk 5 aylık dönemler karşılaştırıldığında 2023 Ocak-Mayıs döneminde 3,86 dolar/kilogram olan birim ihracat değerimizin 2024 yılında yüzde 1,9 düşüşle 3,78 dolara gerilediğini görüyoruz. Bununla birlikte en fazla ihracat gerçekleştiren ürün gruplarından elektrikli ev ve mutfak eşyalarında ihracatımızın birim kilogram değerinin yüzde 0,9 artarak 4,59 dolar/kilogramdan 4,64 dolara yükselmesi sektörümüz için olumlu. Sektörümüzün en büyük sorunu markalaşamamak. İhracatta başı çeken ilk 10 ülkeye baktığımızda birim ihracat değeri olarak en düşük rakama sahibiz. Görece düşük katma değerli ürünleri düşük kar marjları ile ihraç etmeye çalışıyoruz. Teknoloji, tasarım ve marka ile ürün değerimizi arttırmamız gerekiyor çünkü mevcut durumda kur, enerji maliyetleri, ham madde ve işgücü gibi değişkenler bizleri büyük ölçüde etkiliyor” dedi.


“Türkiye sektörde dünyanın en fazla ihracat yapan 5’inci ülke”

Türk ev ve mutfak eşyaları sektörünün 2023 yılında; Çin, Almanya, İtalya ve Hollanda’nın ardından 3,5 milyar dolarlık ihracatla globalde 5’inci sırada ihracat yaptığını kaydeden Özger, sabit döviz kurunun; maliyet artışlarının, navlun ve ham madde fiyatlarının altında kalmasının üretici ihracatçıyı zor duruma soktuğunu belirtti. Yaşanan yüksek maliyet artışlarını fiyatlara yansıtmak zorunda kaldıklarını, buna karşın ihracat pazarlarında bu artışların daha düşük seviyelerde olmasından dolayı rekabet gücünün azaldığını dile getiren Özger, mevcut pazarları kaybetmemek ve yeni pazarlarda, raflarda yer edinebilmek için ihracatçı için özel kur ve çalışan maliyetlerinde üretici üzerindeki yükün hafifletilebilmesi konularında ekonomi yönetiminden destek beklediklerini aktardı. Sektörün en büyük sorununun markalaşamamak olduğunu belirten Özger, “İhracatta başı çeken ilk 10 ülkeye baktığımızda birim ihracat değeri olarak en düşük rakama sahibiz. Görece düşük katma değerli ürünleri düşük kar marjları ile ihracat yapmaya çalışıyoruz. Teknoloji, tasarım ve marka ile ürün değerimizi arttırmamız gerekiyor çünkü mevcut durumda kur, enerji maliyetleri, ham madde ve işgücü gibi değişkenler bizleri büyük ölçüde etkiliyor” sözlerine yer verdi.


Invitation Only’de rekor

Sektörün en büyük organizasyonu olan Invitation Only’nin bu yıl 7’ncisini gerçekleştirdiklerini kaydeden Özger, şimdiye kadarki en fazla alıcıya ulaştıklarını söyledi. Özger, Invitation Only Türkiye’ye toplamda 13’ü Türkiye satın alma ofisi olmak üzere 125 alıcı firma katıldı. Türkiye’den 55 firmanın katıldığı etkinlikte toplam 2 bin 190 iş görüşmesi, ortalama firma başına 40 toplantı gerçekleştirildi. Yurt dışından katılan 112 alıcının 79’u daha önce katılmamış firmalardı. Türk katılımcı firmaların yüzde 15’i ilk kez katıldı. Bu yıl biraz daha yakın pazarları öne çıkarmaya çalıştık. Ayrıca toptancı, distribütör gibi ihracatın görece daha hızlı sonuçlanabileceği alıcı gruplarına ağırlık verdik. Latin Amerika’dan Uzakdoğu’ya, Güney Afrika, Avrupa, Orta Doğu ve birçok farklı ülkelerden alıcılar katılım gösterdi” dedi.

EVSİD olarak tüm etkinlikleri sayılar üzerinden değil, kalite üzerinden değerlendirdiklerini vurgulayan Özger, Invitation Only sektörün uluslararası fuarlarının yanında yeni müşteriler edinebilmek için en önemli etkinliklerin arasına girdi. Sektör olarak ihracatımızı artırmak için durmadan çalışmaya, ürünlerimizi satmak için kapı kapı gezmeye devam edeceğiz” ifadelerine yer verdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM