Salı, Temmuz 2, 2024

Çenesiz: İhracattaki düşüşte sona gelindi

 Çimento, cam ve seramik sektörlerinin 2023 yılı ihracat şampiyonları açıklandı

Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB), 2023 yılı ihracat şampiyonlarını açıkladı. ÇCSİB tarafından düzenlenen 6. İhracatın Şampiyonları Ödül Töreni’nde konuşan ÇCSİB Başkanı Erdem Çenesiz, 2023 yılında başlayan ve bu yılın ilk yarısında da devam eden ihracattaki düşüşte sona gelindiğini söyledi. Yılın ikinci yarısı itibarıyla toparlanma, son çeyrek itibarıyla da yükseliş beklediklerini belirten Çenesiz, “AB faiz indirimi, ABD’deki seçimler öncesi yaşanması beklenen hareketlilik ve küresel ortamdaki haksız rekabeti önlemesini beklediğimiz antidamping soruşturmaları gibi sektörümüzün ihracatını artıracak son derece önemli gelişmeler yaşanıyor. Bu süreci fırsata çevirmek için ise başta enerji fiyatlarında yıl sonuna kadar artış yapılmaması olmak üzere işletmelerin yüksek finansman maliyetlerinin düşürülmesine yönelik talep ve beklentilerimiz bulunuyor” sözlerine yer verdi. 


Çenesiz: İhracattaki yerli katma değer oranımızla rekor kırdık

Dünya ekonomisinin yavaşladığı 2023 yılında çimento, cam ve seramik sektörlerindeki küresel ihracat hacminin yüzde 11,5 daraldığını söyleyen Çenesiz, “2022 yılında toplam ihracatını 5,6 milyar dolar ile tarihinin en yüksek seviyesine ulaştıran üç sektörümüz, dünyadaki gelişmelerden ve haksız rekabet ortamından etkilendi ve bunun neticesinde 2023 yılı ihracatımız 4,9 milyar dolar oldu. Ancak bu düşüşe rağmen ihracattaki yerli katma değer oranımızı kaybetmedik ve yüzde 80 gibi sanayi ürünleri arasında rekor olan bir oranla 4,9 milyar dolarlık ihracatımızın 3,9 milyar dolarından fazlasını ülkemize kazandırdık. Böylece bizden beş kat daha fazla ihracat rakamına ulaşan sektörlerden daha yüksek seviyede ihracatta yerli katma değer oranına ulaştık” ifadelerine yer verdi.


Çenesiz: Güvenilir bir tedarikçi olarak avantaj sahibiyiz

2024 yılının ilk yarısında özellikle inşaat sektöründeki hareketlilik ile iç talebin arttığını, ihracatın ise geçen yılın aynı döneminin altında kaldığını ifade eden Çenesiz, “Ancak Birlik olarak önümüzdeki dönemden umutluyuz. Çünkü en zor günler geride kaldı. Bundan sonra ihracatımızın yeniden yükselişe geçmesi için önümüzde çok ciddi fırsatlar var. Avrupa Merkez Bankası’nın faiz indirimine başlaması, Avrupa Birliği (AB) ve İngiltere pazarlarındaki toparlanma ile Amerika Birleşik Devletlerindeki (ABD) seçimlerden önce pazarın hareketlenmesine yönelik beklentiler sektörlerimiz için son derece önemli gelişmeler. Bunlara ek olarak seramik sektörü özelinde ABD ve AB’nin Hindistan ve Çin menşeli seramik ürünleri için başlattığı ve yakın zamanda başlatmasının beklendiği antidamping soruşturmaları da güvenilir bir tedarikçi konumunda olan ülkemize büyük avantaj sağlayacak” diye konuştu.


Çenesiz: Enerji fiyatlarına yıl sonuna kadar artış yapılmamasını bekliyoruz

Son bir buçuk yılda finansman maliyetlerinde ciddi artışlar yaşandığını aktaran Çenesiz, “2022 yılı aralık ayında brüt asgari ücretin maliyeti yaklaşık 348 dolarken şu anda bu maliyet 607,5 dolar. Bir buçuk yıldaki artış oranı dolar bazında yüzde 74,6. Bunun yanı sıra üç sektörümüzün de enerji yoğun olması nedeniyle enerji maliyetlerindeki artış, finansman dengemizi ciddi ölçüde etkiliyor. Dolayısıyla döviz kurları seviyesi ve maliyetlerimizin göz önünde bulundurulması ve bu doğrultuda enerji fiyatlarında yıl sonuna kadar bir artış yapılmaması yönünde bir beklentimiz bulunuyor” dedi.


Gültepe: İhracatımızı her yıl %10 artırmalıyız

Türkiye’nin 2028 yılı ihracat hedeflerine dikkat çeken Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, “2028’de 375 milyar dolarlık mal ihracatı öngörüyoruz. Hedefe ulaşabilmemiz için ihracatımızı her yıl yüzde 10 artırmak durumundayız. Ancak son bir buçuk yıldır işler istediğimiz gibi gitmiyor. İçeride maliyetlerdeki olağanüstü artışa rağmen kur neredeyse yerinde sayıyor. Son bir yılda üretim maliyetlerimiz en az yüzde 100 arttı. Aynı dönemde dolar kurundaki artış sadece yüzde 27 oldu. Kurun artmadığı yerde biz pahalı kalıyoruz” diye konuştu.

Asya’daki rakip firmalara göre üretim maliyetlerinin yüzde 30-40 daha pahalı olduğunu söyleyen Gültepe, “Avrupa’daki bazı ülkelere göre ise yüzde 15-20 pahalıyız. Dolayısıyla her geçen gün rekabet gücümüz zayıflıyor. İhracat daraldığında üretim kapasitesi düşüyor, yatırım iştahı azalıyor, istihdamımız geriliyor. Yani tam bir domino etkisiyle bütün ana sütunlar zayıflıyor. Oysa enflasyonla mücadele ettiğimiz bu dönemde ihracata daha çok önem vermemiz gerekiyor. Dolayısıyla ekonomi yönetiminin ihracatçının elini zayıflatan, önümüze bariyer oluşturan, üretim ve istihdamımıza zarar veren engelleri kaldıracağına inanıyorum” dedi.


Akçay: Küresel rekabet için rekabetçi kura ihtiyaç duyuyoruz

Dünyanın en büyük çimento ihracatçısı olarak küresel çimento ihracatının yüzde 10’unu gerçekleştiren Türk çimento sektörünün ihracatının son 10 yılda yüzde 96 arttığını açıklayan ÇCSİB Başkan Yardımcısı Abdulhamit Akçay, “Bu güçlü konumumuzu korumak ve rekabetçiliğimizi devam ettirebilmek için ihtiyaç duyduğumuz enstrümanların başında rekabetçi kur geliyor” açıklamasında bulundu. Son dönemde sektörün jeopolitik gelişmelerden ve iklim değişikliğinden etkilendiğini, bu süreçte Türkiye’nin yakından tedarik avantajıyla ön plana çıktığını belirten Akçay, “Kızıldeniz’de yaşanan sıcak çatışmaların dünyanın en önemli küresel su yollarından biri olan Süveyş Kanalı’nı, küresel ısınma nedeniyle su seviyesinin düşmesinin ise Panama Kanalı’nı etkilediği bu dönemde Türk çimento sektörü olarak yakından tedarik avantajımız ve kaliteli ürünlerimizle öne çıkıyoruz. Bunu en iyi şekilde değerlendirmeli, mevcut pazarlarımızda derinleşirken yeni pazarlara da ulaşmalıyız” ifadelerini kullandı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM