Cuma, Eylül 20, 2024

Bir İnsana Her Gün Aynı Şey Telkin Edilmez!

Bir insana sürekli ne yapması gerektiğini söyleyemezsiniz. Bir şeyleri öğretir ve bir süre sonra kendinden beklersiniz yapılması gerekeni. Eğer sürekli söylemek zorunda kalıyorsanız demek ki eğitemiyorsunuz! İş güvenliği, koruma ve muhafaza işi olduğu gibi, aynı zamanda eğitim ve yetiştirme işidir.

Bir yandan işçileri ve iş unsurlarını koruyacak yöntemler geliştirip sistemler kurarken diğer taraftan onların eğitilmesini sağlar. Bir işçiye her gün ve aylarca aynı şeyleri söyleyip, aynı telkinde bulunuyorsanız şayet siz eğitimden anlamıyorsunuz demektir. Eğitim, zihnin disipline edilmesi ile ilgili bir şeydir. Disipline edilen beyin neyi nasıl yapması gerektiğini öğrendikten sonra onu hiç kimsenin telkinine ihtiyaç duymadan yapar.

İş güvenliğinin de temel hedefi budur zaten. Bazen bu hedefe nasıl ulaşılacağı tam olarak bilinmeyebilir. Bunun için Hibrit Teorisi doğru bir yöntemdir. Tüm iş güvenliği uzman ve yöneticilerinin kullanması, en azından bilmesi gereken bu yöntem, koruma ve güçlendirme olarak 2 ayaktan oluşuyor.

Birinci ayak olan koruma; işçinin zarar görmesini engellemek için iyi çalışılmış tedbir sistematiklerini kurmayı ve işletmeyi ifade ederken; diğer ayak olan güçlendirme ise işçilere, kendi kendilerini koruyabilecek bilgi ve anlayışı kazandırmaya odaklıdır. Bir işçi çalıştığı iş yerinde kendini nasıl koruyacağını, güvenlik sistem ve kurallarını bilmiyorsa demek güvenlik anlayışında, yaklaşımında, kültüründe bazı eksiklikler var.

Burada sorun eğitimdir. Öğretim demiyorum! İşçilere emniyet kemerinin nasıl kullanılacağını öğretmek öğretim ile ilgilidir. Kullanmayı öğrenir ama kullanmayabilir… Eğitim ise neden kullanması gerektiği noktasından başlayarak, kullanma alışkanlığı kazanıp, kültürel bir forma dönüştürmeye kadar ki süreçlerin bütününü kapsar. Eğitim işçiyi güçlendirir.

Hibrit Teorisinin amacı da budur: Koruma ve Güçlendirme! Her an işçilerin yanında olup onları telkinleriniz ile korumanız mümkün değildir; fakat onları güçlendirirseniz kendi kendilerini koruyabilirler. Bunun yolu ise eğitimdir.

Dikkat edin!

Öğretim demiyorum; eğitim diyorum!

Tüm öğretim faaliyetleri aynı zamanda bir eğitim faaliyetidir; fakat tüm eğitim faaliyetleri öğretim faaliyeti değildir; yani öğretim ile sınırlı değildir! Öğretim, sınırları belirlenmiş formel (biçimsel) bir süreçtir. İşe giriş eğitimi gibi… Eğitim öyle değil! Mesela şu an ülkemizde, iş güvenliği eğitimi başlığı altında yapılan faaliyetler bir öğretim faaliyetidir. Bundan ötürü işçinin davranışını değiştirmek için çok fazla işe yaramazlar.

Hibrit Teoriyi uygulayıp işçileri eğiterek ve öğreterek güçlendirirseniz onlar kendilerini koruyacaklardır.

Murat Çağlar

Diğer Yazarlar