Pazar, Eylül 22, 2024

Bahçe mobilyalarının pazar payı; 183,9 milyon $

Mobilyanın, tüm imalat sanayi işletmelerinin yüzde 9,7’sini oluşturduğunu vurgulayan Karaçak, “Önceki yıla göre sektördeki imalatçı firma sayısı bin 849 adet olarak yüzde 4,2 artış kaydetti” dedi

FİLİZ EROL

Türkiye mobilya sektörü, son yıllarda önemli gelişmeler göstererek büyüdü. Türkiye’de mobilya sektörü, iç piyasadaki talebin yanı sıra uluslararası pazardaki rekabet gücüyle de dikkat çekiyor. Özellikle Avrupa ve Orta Doğu gibi pazarlara yönelik ihracat potansiyeli bulunuyor. Mobilya üretiminde teknolojik yeniliklerin ve tasarım odaklı yaklaşımların artması da sektörün rekabet gücünü artırdı. Geçen yıl toplam mobilya ihracatı 5,15 milyar dolar olarak gerçekleşirken, bunun 183,9 milyon dolarını bahçe mobilyaları oluşturdu. İç piyasada da yazlık bölgeler olması sebebiyle bahçe ve balkon mobilyalarına ilginin en çok Ege ve Akdeniz bölgelerinden olduğunu belirterek, Marmara Bölgesi’nin de bahçe mobilyalarına yoğun ilgi gösterdiğini, bunların İzmir, İstanbul, Antalya gibi büyük şehirler ve tatil beldelerinde de yaygın olarak tercih ediliyor.


“İç piyasada %25 daralma var”

Mobilya sektörüne dair değerlendirmelerde bulunan Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı Davut Karaçak, “Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2022 yıl sonu itibarı ile mobilya imalatı alanında 45 bin 277 işletme faaliyet gösteriyor. Mobilya, tüm imalat sanayi işletmelerinin yüzde 9,7’sini oluşturuyor. Önceki yıla göre sektördeki imalatçı firma sayısı bin 849 adet ve yüzde 4,2 artış kaydetti. Sektörün iç piyasasında yüzde 25 daralma gözlenirken, dış piyasa hareketliliği ise devam ediyor. 2023 yılı toplam mobilya ihracatımız 5,15 milyar dolar olarak gerçekleşti. Bu rakamın 183,9 milyon dolarını bahçe mobilyaları oluşturuyor. Bahçe mobilyası ihracatı çok sayıda ülkeye gerçekleşmekle beraber Almanya, İngiltere, Polonya, İrlanda, İspanya, Azerbaycan, Kazakistan’a yapılan ihracatlar ilk yedide yer alıyor” ifadelerini kullandı.


“Fiyat artışları enflasyonun altında kaldı”

Mobilya fiyatlarının geçen yıla oranla yüzde 25 yükseldiğini belirten Karaçak, “Bu zamları hammadde, kira artışları ve çalışan işçi maliyetleri genel gider kaynaklı diyebiliriz. Bu artış enflasyonun altında kalıyor. Düğün sezonu her zaman iç piyasalarda hareketliliğe neden oluyor. Hemen hemen birçok üye firmamız bu dönemlerde çeşitli kampanyalar yapıyor. Ancak kredi kartlarına getirilen kısıtlamalar ve bireysel kredi faizlerinin de yükselmesi özellikle yeni ev kuracak olacak çiftleri zorluyor” diye konuştu. Gelecek dönem için hedeflerini aktaran Karaçak, “İç piyasadaki daralmaya rağmen alternatif pazarlara yönelerek ihracat yolu ile yeni pazarlar yaratmak olacak” dedi.


“Tasarım olmasaydı ihracatımız 5 milyar dolara çıkamazdı”

Mobilya sektörü olarak geçmişte dünya ticaretindeki paylarının yüzde 0,7 düzeyinde olduğunu vurgulayan Karaçak, “Şu an yüzde 2’ye çıkması tasarımın katkısıyla oldu. Tasarım olmasaydı ihracatımız 5 milyar dolara çıkamazdı. 2020 hatta 2021’e kadar mobilya ihracatının yüzde 20 arttığını söyleyebiliriz. 2023 yılı mobilya imalat sektörü için son yıllara göre daha durgun bir yıl oldu. Yılın ilk yarısında hafif pozitif bir görünüm sergileyen sektör, ikinci yarıda ivme kaybetti. Enflasyonun yavaşlaması biraz daha zaman alacağından ve takip edilen sıkı para politikaları sebebi ile istenen hızda bir gelişme beklenmiyor” sözlerine yer verdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM