Kılıç, Freeze Dry yönteminin ürünleri 25 yıl hiçbir katkı maddesi kullanmadan ve maliyet ödemeden saklayabilme imkanı sağladığını söyledi
GÜLCİHAN ALTINKAYA
Türk tarım ürünlerinin sergilendiği Meyve, Sebze, Gıda, Gıda Ürünleri, Gıda Teknolojileri Ambalaj, Tarım Teknolojileri, Depolama ve Lojistik Fuarı Interfresh Eurasia, bu yıl sektör profesyonellerini İzmir’de bir araya getirdi. SMC Tasarım Makina Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin markası olan Freeze Dry Mach, fuarda yerini aldı.
Türkiye’de enerjinin ciddi bir maliyet oluşturduğunu vurgulayan SMC Tasarım Makina Sanayi Ticaret Limited Şirketi Ortağı Serkan Kılıç, “Üretim ve insanların iş gücü de bir maliyet. Günün sonunda bir şey üretmek oldukça zaman alıyor. Satmak da bu zamanı alırsa, ürününüzün değeri, içerisindeki küf, maya ya da bakterilerin sayısı artıyor. Ve bu da çürümeye neden oluyor. İşte burada bu ürünü koruyabilecek tek alternatif Freeze Dry. İnsanlara bu sektörü biraz daha anlatmak lazım. Birçok üniversitede konferanslara katılıyoruz. Çünkü bir ürünü kurutarak muhafazaya aldığınızda, istediğiniz zaman tüketebiliyorsunuz. Eski haline de döndürmek istiyorsanız, su ile buluşturmanız yeterli oluyor” dedi.
Gıda israfının geldiği boyuta dikkat çeken Kılıç, şunları söyledi: “Şu an Avrupa Birliği verilerine baktığımızda, yılda 88 milyon ton hesaplanabilir atıklarımız var. Ve bunun da alt kırılmana döndüğümüzde, bu kaybın yüzde 50’si evimizde israf ettiğimiz ürünler. Üretim aşamasındakiler hariç. O yüzden bu ürünü üretmek ve korumak meşakkatli. Günün sonunda bu sektör ister istemez “ben geliyorum” diyor.”
Spesifik ürünlere göre farklı ülkelere ihracat
Bitmiş nihai ürün anlamında Avrupa Birliği’ndeki birçok ülkeye gönderim sağladıklarını belirten Kılıç, “İskandinav ülkeleri de bunların içerisinde yer alıyor. Amerika’da zaten bu işin daha büyük bir montajı ve yüzde 30’u oraya gidiyor. Yine kardeş ülkemiz Azerbaycan da bu ülkeler arasında. Rusya çok spesifik ürünler de olsa istenebiliyor. Spesifik ürünlere göre farklı ülkelerde konumlanabiliyoruz” diye konuştu.
Kılıç, “SMC 160 modelimizin ölçüleri, yaklaşık 4 metre uzunluğunda 3 metre yüksekliğinde eni de ortalama 1,5-2 metre civarında. İçerisinde tepsileri yer alıyor. Ürünleri alıp içerisine konumlandırıyorsunuz. Sonrasında kapağını kapatıyorsunuz. Tamamen yapay zeka ile uyumlu. Algoritma ve kullanım çok basit. Freeze Drying proses 24 saat. Yükledikten sonra 24 saat hiçbir işiniz yok. Açıldığında ürünleri nemsiz bir odada paketliyorsunuz. Ve ürününüz aslında satılana kadar yani 25 gün kadar saklanabilecek bir noktaya evrilmiş oluyor” ifadelerinde bulundu.
Sektöre ilgi artıyor
Fuarın ilk gününün hareketli geçtiğini dile getiren Kılıç, “İnsanlar ilgili ve beklentilerimize cevap veriyor. Sektör olarak da baktığımızda Freeze Dry ilerleyen zamanlarda ciddi anlamda katma değeri olacak bir sektör. Çünkü insanlar ürettikleri ürünü muhafaza etmek ve saklamak istiyorlar. Saklarken de bir bedel ödemek istemiyorlar. Burada da Freeze Dry konusu öne çıkıyor. Çünkü kuruttuğunuz ürünü saklarken 25 yıl hiçbir katkı maddesi kullanmadan ve maliyet ödemeden saklanabilme imkanı sağlıyor. Bunu yaparken de besin değerlerini korumuş oluyor. O yüzden insanların ciddi şekilde ilgisi var” dedi.
Kılıç, fuarla ilgili değerlendirmelerine şöyle devam etti: “Azerbaycan’dan ve çevre ülkelerden insanların sektörü duyduk, öğrenmek ve girişimde bulunmak istiyoruz. Fuardaki katılımcı profili yüzde 30-40 bahsettiğim segmentten oluşuyor. Onun dışında hali hazırda Interfresh Eurasia Fuarı aynı zamanda bizim tedarikçi fuarımız. Bu işin ham maddesinin yapan insanların katıldığı fuar. Bizim için ayrı bir stratejik önem taşıyor. Üretim sırasında birçok alan muhafaza ediliyor. Freeze Dry sadece bu için küçük bir ekipman parçası. Bunu da dahil ettiklerinde aslında güzel bir tesisleri olabilir.”