Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Eylül ayı sonuçları açıklandı. Eylül 2024 döneminde ziyaret sayısı endeksi bir önceki ay Ağustos 2024 ile karşılaştırıldığında yüzde 3,2 oranında bir azalış olduğu gözlemlendi. Ziyaret sayısı endeksinde üçüncü çeyrek bazında geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında değişim görülmedi.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Eylül 2024 döneminde, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış olarak incelendiğinde yüzde 58 oranında artarak 3 bin 371 puana yükseldi. Eylül 2024 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 49,38 olduğu düşünüldüğünde, metrekare (m2) verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun üzerinde olduğu görülmektedir.
2024 yılının üçüncü çeyreğinde m2 verimliliği 12 bin 396 TL
AVM Endeksi verileri üçüncü çeyrek bazında geçtiğimiz yılın üçüncü çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 55,2 oranında artış göstererek 2024 üçüncü çeyrek döneminde 3 bin 152 puana yükseldi. AVM’lerde kiralanabilir m2 alanı başına düşen ciro eylül ayında Türkiye genelinde 12 bin 852TL iken İstanbul’da 15 bin 192TL, Anadolu’da 11 bin 292TL olarak gerçekleşti. Çeyrek bazlı m2 başına düşen cirolarda üçüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 55,2’lik bir artış yaşandı. 2024 yılı üçüncü çeyrekte m2 verimliliği 12 bin 396TL şeklinde gerçekleşti.
Geçtiğimiz yılın eylül ayına göre hipermarket kategorisinde %58,6 artış
Endeks, kategoriler bazında geçtiğimiz yılın eylül ayı ile karşılaştırıldığında en fazla artış yüzde 67,2 ile diğer kategorisinde görüldü. Teknoloji kategorisinde yüzde 59,9, hipermarket kategorisinde yüzde 58,6, yiyecek içecek kategorisinde yüzde 56,4, giyim kategorisinde yüzde 54,9 ve ayakkabı kategorisinde yüzde 52,3’lük bir artış yaşandığı görüldü.
Kategori bazında ciro endeksi bir önceki ay olan Ağustos 2024 dönemi ile karşılaştırıldığında teknoloji kategorisinde yüzde 12,8, giyim kategorisinde yüzde 2,9, ayakkabı kategorisinde yüzde 1,9, hipermarket kategorisinde yüzde 1,2’lik yükseliş yaşandığı görülürken yiyecek içecek kategorisinde yüzde -3,5 ve diğer kategorisinde yüzde -2,6’lık azalış yaşandı.