Cuma, Kasım 22, 2024

Şirketlerin yapay zekâ kullanımı hızla artıyor

Uluslararası danışmanlık, denetim, güvence, strateji, kurumsal finansman ve vergi hizmetleri şirketi EY, dünya genelinde 23 ülke ve 27 sektörde yer alan şirketten 17 bin 350 çalışan ve bin 595 işverenin katılımıyla gerçekleştirdiği EY Work Reimagined 2024 Araştırması’nın sonuçlarını açıkladı. Araştırma; teknoloji alanındaki dönüşümün ve dinamik iş gücü piyasasının, işverenlerin daha verimli sonuçlar elde etmeleri konusunda nasıl fırsatlar yaratabileceğine ilişkin önemli bulgular sunuyor.

EY araştırmasına göre; şirketlerde üretken yapay zekâ (GenAI) kullanım oranı önemli ölçüde artarak 2023 yılında yüzde 22 iken günümüzde yüzde 75’e yükseldi. Küresel çapta en yüksek kullanım oranının teknoloji sektöründe yüzde 90 oranında, en düşük oranın ise kamu sektöründe yüzde 60 oranında olduğu görüldü. Araştırmaya katılan çalışanların üçte birinden fazlası, GenAI kullanımının verimlilikte yüzde 37 oranında ve katma değeri yüksek işlere odaklanma becerisinde yüzde 36 oranında olumlu etkileri olduğunu belirtildi. Ayrıca, GenAI kullanımının beceri geliştirme yeterliliğiyle ilişkili olduğunu da ortaya koyuldu. Bu doğrultuda, GenAI kullanan çalışanların yüzde 58’i şirketlerinin gelişim ve eğitim programlarının ‘ortalamanın üzerinde’ veya ‘mükemmel’ olduğunu söyledi.


Tüm çalışanların %23’ü yapay zekâyı yaygın olarak kullanıyor

GenAI’ın benimsenme hızı ve bu teknolojiyi kullanacak yeteneklere duyulan ihtiyaç, kuruluşların çevik ve değişime duyarlı kalmasını gerektiriyor. Ayrıca araştırmaya göre tüm çalışanların yüzde 23’ü üretken yapay zekâ teknolojisini yaygın olarak kullandığı görülürken, Y kuşağının yüzde 27’sinin ile baby boomers kuşağının kullanımı yüzde 7’sinin arasındaki fark, GenAI ile ilgili becerilerin kuşaklar arasında da tutarlı bir şekilde benimsenmesinin önemini vurguluyor. Araştırma, iş dünyasının geleneksel kariyer ve iş yeri fikirlerinden giderek daha fazla uzaklaştığını da gösteriyor. Çalışanlar her ne kadar işverenlerini desteklemek için motive ve istekli olsalar da yüzde 81’i daha yüksek ücret, yüzde 79’u daha iyi refah ve kariyer olanakları, yüzde 76’sı liderlik kalitesi ve yüzde 75’i uzaktan çalışma gibi konular açısından yeni fırsatları değerlendirdiklerini belirtiyor.


Çalışanların %38’i 12 ay içinde işten ayrılmayı düşünüyor 

Yetenek yarışını kazanmaya yönelik geleneksel stratejiler, temel yetenek akışıyla baş edemiyor. Araştırmaya katılan tüm çalışanların yüzde 38’i önümüzdeki 12 ay içinde işten ayrılmayı düşünebileceklerini belirtirken, bunların yüzde 26’sı mevcut sektörlerinde kalmak istediklerini, yüzde 25’i ise farklı bir sektöre geçmek istediklerini belirtiyor. Özellikle araştırmaya katılan Y kuşağının yüzde 40’ı işten ayrılmayı düşünürken, baby boomers kuşağının yalnızca yüzde 23’ü böyle düşünüyor. Z kuşağı ve Y kuşağının işten ayrılma olasılığının baby boomers kuşağına göre 1,8 kat daha fazla olduğu görülüyor; erkekler ise kadınlara göre 1,2 kat daha fazla işten ayrılmayı planlıyor. Aynı zamanda araştırma, çalışanların işten ayrılma isteğinin ekonomik belirsizliklere rağmen geçen seneye göre yüzde 4 arttığını belirtiyor.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM