Pazar, Kasım 2, 2025

Elektrikli araçlarını evde şarj edenlere yüksek fatura

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından 16 Kasım 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan karar, elektrikli araçlarını evlerindeki ünitelerde şarj eden tüketicileri olumsuz yönde etkileyecek. 1 Şubat 2025 tarihi itibarıyla yürürlüğe giren Son Kaynak Tedarik Tarifesi (SKTT) limitleri, yılda 5 bin kWh ve üzerinde enerji tüketen abonelerin en az iki kat pahalı fatura ödemesine yol açacak.

Yeni tarifeye göre, 2024 yılı toplamında 5 bin kWh ve üzeri elektrik tüketen aboneler, 1 Şubat 2025 itibarıyla yeni tarifeye geçecek ve mevcut tüketimlerinin iki katına yakın bir fatura ödeyecek. 2024 yılında bu limiti geçmeyen ancak 2025 yılı içinde tüketimi bu değere ulaşan aboneler de aynı kapsamda değerlendirilecek. Yeni uygulama hakkında değerlendirmelerde bulunan Enerji Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (ENSİA) Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kalaycı, konutlarda yıllık tüketimin 5 bin kWh ile sınırlandırılmasının pek çok tüketicinin cebini yakacağını belirtirken, gelecek yıllarda bu limitin kademeli olarak aşağı çekilmesiyle daha fazla tüketicinin kapsama gireceğini vurguladı.


“Tüketiciler hiç tahmin edemedikleri rakamlarla karşı karşıya kalacak”

Satış adetleri giderek artan elektrikli araçlarını evlerinde kurdukları ünitelerle şarj eden tüketicilerin, bu aydan itibaren yüksek elektrik faturalarıyla karşı karşıya kalacağını belirten Kalaycı, uygulamanın adil olması gereken piyasa düzenini bozma riski taşıdığını vurguladı. Kalaycı, “Bugünün batarya teknolojilerine göre bir elektrikli araç, 100 kilometrelik sürüş mesafesinde ortalama 18 kWh elektrik enerjisi tüketiyor. Yılda 30 bin kilometre yapan bir sürücü, aracını evinde şarj etmek isterse yılda 5 bin 400 kWh harcayacak ve sadece araç şarjı ile SKTT sınırını fazlasıyla aşmış olacak. Konutlardaki altyapıya uygun olarak hızlı şarj imkânı sunan ünitelerde ise bu tüketim daha da artacak. Araç dışındaki ev tüketimleri de eklendiğinde, tüketiciler hiç tahmin edemedikleri rakamlarla karşı karşıya kalacak” diye konuştu.


“Yüksek tüketime sahip olanlar için adil değil”

Yeşil dönüşüme katkı sağlayan ve elektrifikasyonu artıran vatandaşların, yüksek birim fiyat ile cezalandırılmak yerine teşvik edilmesi gerektiğini vurgulayan Kalaycı, “Benzinli veya dizel aracını terk edip elektrikli otomobile geçenler, doğalgaz kombisini bırakıp ısı pompası kullananlar aslında yeşil dönüşüme öncülük eden kişiler. Ancak şimdi SKTT limitlerinin güncellenmesiyle bu kişiler doğrudan yüksek tarifeye maruz kalacak. Yeni düzenleme, serbest piyasa mekanizması çerçevesinde tüketici maliyetlerinin düşmesini engelleyen bir bariyer oluştururken, tüketici mağduriyetini de artırabilecek bir durum yaratıyor. Bu da özellikle yüksek tüketimi olan tüketiciler için adil olmayan bir uygulama olacak” ifadelerini kullandı. 


Elektrifikasyonun payı artıyor

ENSİA Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kalaycı, SHURA Enerji Dönüşümü Merkezi’nin Enerji Verimliliği Raporu’na göre, 2030 yılında elektrifikasyon nedeniyle elektrik tüketimindeki artışın 6,6 TWh olacağını belirtti. Mevcut politikalar doğrultusunda nihai enerji tüketiminde elektrifikasyonun payının 2030 yılında yüzde 24, 2050 yılında ise yüzde 30’a ulaşacağını kaydeden Kalaycı, başta ısıtma ve ulaştırma olmak üzere enerjiyi son tüketen sektörlerin elektrifikasyonunun Türkiye’nin enerji dönüşümü stratejisi için hayati önem taşıdığını sözlerine ekledi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM