Perşembe, Temmuz 31, 2025

TKYD Anadolu Seminerleri’nin ilk durağı İzmir oldu

Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD), kurumsal yönetim anlayışını yurt çapına yaymak amacıyla sürdürdüğü Anadolu Seminerlerine İzmir’de devam etti. ‘Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Kurumsal Yönetim Uygulamaları’ paneli Nasıl Bir Ekonomi Gazetesi, Aile İşletmeleri Derneği (TAİDER), Aon Türkiye, Hedef Filo Partner Kuruluş iş birliği ve Ege Genç İş İnsanları Derneği (EGİAD) ev sahipliğinde 26 – 27 Şubat’ta İzmir’de gerçekleşerek özel sektör, STK ve üniversitelerle bir araya gelindi.

26 Şubat’ta EGİAD Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi’nde ‘Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma ve Kurumsal Yönetim Uygulamaları’ panelinin açılış konuşmalarını TKYD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Tamer Saka, EGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Özhelvacı ve TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Fatma Olten yaptı.


“7 bini aşkın ana hissedar ve profesyonel yöneticiye ulaştık”

TKYD Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Tamer Saka,“Kurumsal yönetimin, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de sadece halka açık şirketlerin uyguladığı bir ilkeler bütünü olmaktan çıkıp, şirketlere yol gösteren, kolaylaştırıcı ve şeffaflığı artırıcı bir mekanizma haline gelmesini önemsiyoruz. Anadolu Seminerleri kapsamında gidilen illerdeki Sanayi ve Ticaret Odaları iş birliğiyle Anadolu’nun 50’ye yakın ilinde, 98 panel ile 7 bini aşkın ana hissedar ve profesyonel yöneticiye ulaştık. Bu seminerlerden edinilen tecrübeler, hazırlanan rehber yayınlar ve iyi uygulamaların tanıtılması ile kurumsal yönetim anlayışının yaygınlaştırılmasını hedefleyerek çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bu program kapsamında İzmir’e 5. kez gelişimizde 99. seminerimizi burada düzenleyerek kurumsal yönetim anlayışının yaygınlaştırılması hedefimize bir adım daha yaklaşacağımızı ümit ediyoruz” diye konuştu.


“Aile şirketleri yüksek katma değerli üretime yönlendirilmeli”

EGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Özhelvacıda,“Bir aile şirketinin başarılı olabilmesi için profesyonel yönetimi benimsemesi ve stratejik kararlarını belirli sistemler çerçevesinde alması gerekiyor. Aile anayasası gibi araçlar, ortak değerleri ve beklentileri netleştirerek olası çatışmaların önüne geçer. Bağımsız yönetim kurulları ise objektif bakış açıları getirerek büyüme stratejilerine daha sağlam bir temel oluşturur. Unutulmamalıdır ki kurumsallaşma yalnızca bir zorunluluk değil, aynı zamanda bir fırsat. Aile şirketlerimizi mümkün olduğunca yüksek teknoloji kullanımına ve yüksek katma değerli üretime yönlendirmemiz gerekiyor. İhracata yönelecek aile şirketlerimizle dış ticaret açığımızı azaltmak; son 100 yıldır dünya ekonomisinden aldığımız yalnızca yüzde 1’lik payı büyütmek ve yüksek teknoloji ihracatında yüzde 3 barajını aşmak tamamen bizim elimizde. Yüksek teknolojinin sunduğu devasa potansiyel, aile şirketlerimizi dünya ekonomisine hızla entegre edebilecek önemli fırsatlar sunuyor” şeklinde konuştu.


“Aile işletmelerinin üçüncü nesle geçme oranı %9”

TAİDER Aile İşletmeleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Fatma Oltenise“TAİDER Aile İşletmeleri Derneği olarak, 65 ülkede örgütlenmiş, farklı sektörlerden 18 binden fazla aile şirketi üyesinin yer aldığı, İsviçre merkezli Uluslararası Aile İşletmeleri Ağı’nın (FBN-I, Family Business Network International) Türkiye paydaşıyız. 2012 yılında, ‘Ailede Birlik, İşletmede Sürdürülebilirlik’ söylemiyle Türkiye’deki aile şirketlerinin nesiller boyu devamlılığına önderlik etmek misyonuyla kurulduk. Bugün yaklaşık 300 aile şirketi ve 900 aile üyesi ile kuruluş ilkelerine bağlı olarak belirlediğimiz hedeflerimizi gerçekleştirmek üzere projeler ve etkinlikler yürütüyoruz.Aile işletmelerinin üçüncü nesle geçme oranı yüzde 9. Bu çok ciddi bir oran. Dünya genelinde ise bu oran yüzde 11. Dünya ekonomisinde aile işletmelerinin payı yüzde 85 civarındayken, Türkiye’de bu oran yüzde 90-92 arasında. Genç neslin şirket yönetimine dahil edilmesi, onlara liderlik yetenekleri kazandıracak bir eğitim süreci gerektirir. Şirketlerimizi nasıl daha iyi ve daha kurumsal yönetebiliriz, bunu paylaşmaya gayret ediyoruz. Aynı zamanda, yaşça daha büyük üyelerimizle sağlıklı bir devir sürecini nasıl gerçekleştirebileceğimizi tartışıyoruz. Üç boyutlu bir bakış açısıyla ilerlerken, üniversite çağındaki gençlerimizi de bu fikre hazırlamaya çalışıyoruz” dedi.

Aon Türkiye Eş-CEO’su Selda Oknas Tanbayşöyle konuştu:“Artık hiçbir şey eskisi gibi değil. Eski dünya yok ve bambaşka bir dünyaya doğru gidiyoruz. Nasıl bir dünya olduğunu tam olarak tanımlayamıyoruz. Bu belirsizlik ortamında, iş yaparken attığımız adımları mümkün olduğunca uzun vadeli hedeflere ya da en azından tahmin edilebilir sonuçlara yönlendirmemiz gerekiyor. Belki de daha kısa vadeli, somut adımlar atmalıyız. Umut var ama gidecek de çok yolumuz var. Her gün birbirimizden öğreniyoruz.”


“Genç nesil farklı bir yol izlemek istiyor”

İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi, TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve EGİAD Danışma Kurulu Başkanı Perihan İncide;“Bütün aile şirketlerinde bir kurumsallaşma hareketi görüyoruz. Kimisi başarılı oluyor, kimisi daha az başarı elde ediyor. Geleneksel iş yapış modelleri üzerine yoğunlaşılıyor. Türkiye’de çalıştığımız firmalarda bunu deneyimleyerek gözlemledik. Büyük değerlere sahip aile şirketleri var; ancak nesiller değiştikçe bu şirketler evrilmek zorunda kalıyor ve bu süreçte bazı sorunlar yaşanıyor. Ancak, kurucuların belirlediği amaçlar ve değerler sayesinde bu şirketlerde istikrar sağlanıyor. Birinci nesilden ikinci nesle, hatta üçüncü nesle geçen şirketler var. Ancak ikinci nesle geçme oranının ne kadar düşük olduğunu gördük. Ayrıca, aile şirketlerinde gençler bile kendi şirketlerinde çalışmak istemeyebiliyor. Dünya hızla değişiyor ve yeni nesil farklı yollar tercih ediyor” diyerek sözlerini bitirdi.

Çağdaş Cam A.Ş. CEO’su Serdar Pirinçde, “İşlerin düzenli bir şekilde yürütülmesi, şeffaf ve hesap verebilir bir kurum yapısının oluşturulması, aile olarak belirlediğimiz temel ilkelerden biri. Aramızda hiçbir zaman soru işareti oluşmadı. Şeffaf ve sürdürülebilir değer yaratmak, önemli hedeflerimizden biri. Sektörde değerli ve katma değeri yüksek adımlar atarken aynı zamanda başarıyı da amaçlıyoruz. Bu nedenle halka arz kararı aldık. Dünyanın birçok yerinde aile şirketleri halka arz ediliyor. Biz de yaptığımız işi, ülkemize değer katmak için yapıyoruz. Halka arzdan gelen kaynakla hemen yatırım yapmaya başladık ve altı bölgede inşaat projelerine başladık” dedi.


“Gençler arasında ciddi bir iş gücü ve yetenek açığıyla karşı karşıyayız”

Panel moderatörlüğünüNasıl Bir Ekonomi Gazetesi Yayın Kurulu Başkanı Dr. Şeref Oğuz yaparken, İstanbul Ekonomi Araştırma Yönetici Ortağı ve TKYD Ekonomi Danışmanı Can Selçuki, ‘Türkiye’nin Politik ve Ekonomik Gündemi’ başlıklı konuşmasında şunları söyledi:“Her şey Trump’ın seçilmesiyle değişmeye başladı diye düşünüyoruz ama aslında öyle değil. Dünya, 2008-2009 küresel finansal krizinden beri farklı bir yöne ilerliyor. 70’lerde başlayan neoliberal ekonomik büyüme artık sınırına ulaştı. Çok uluslu sistem sona yaklaşıyor ve ülkeler artık küresel büyümeye değil, kendi büyümelerine odaklanıyor. Ayrıca dünya ve Türkiye yaşlanıyor. Türkiye’nin genç ve dinamik nüfus avantajı 2050’de artık geçerli olmayacak. Gençler arasında ciddi bir iş gücü ve yetenek açığıyla karşı karşıyayız.”

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM