KPMG’nin bankacılık sektöründe yapay zekânın rolünü ve potansiyelini derinlemesine inceleyen ‘Akıllı Bankacılık: Yapay Zekâ Destekli Dönüşümle Değer Yaratmak için Bir Yol Haritası’ başlıklı raporu yayımlandı. Raporda bankaların yapay zekâyı kullanarak nasıl sürdürülebilir büyümeyi elde edebilecekleri, müşteri deneyimini geliştirebilecekleri ve operasyonel verimliliklerini artırabilecekleri ele alındı. Anket bankacılık sektöründe yapay zekâ harcamalarının arttığını gösterdi. Ankete katılanların yüzde 70’inin yapay zekâya ayrılan bütçeyi artırmayı hedeflendiği belirtildi. Yüzde 62’si bütçelerinin yüzde 20’sine kadarını, yüzde 38’i ise yüzde 20’den fazlasını yapay zekâya ayırmayı planladıklarını kaydetti. Bankacıların yapay zekâ stratejilerine bakıldığında yüzde 68’inin, bu teknoloji ile maliyetlerini düşürmeyi amaçladığı yüzde 42’sinin ise müşteri deneyimini iyileştirmeye odaklandığı aktarıldı.
Bankacılık liderlerinin yapay zekâya güveni yüksek
Söz konusu raporda bankacılık sektöründen karar alıcıların katıldığı anketin sonuçlarına da yer verildi. Bankacılıkta yapay zekânın yaygınlaştığını ortaya koyan ankete göre katılımcıların yüzde 51’i yapay zekânın iş yapış şekillerini kökten değiştirdiği düşüncesi paylaşıldı. Sonuçlar, bankacılık liderlerinin yapay zekâya olan güveninin yüksek olduğunu ortaya koydu. Katılımcıların yüzde 80’ni yapay zekayı benimseyen bankaların rekabet avantajını kazanacağını belirtirken yüzde 62’si ise yapay zekâ yatırımlarından orta ila yüksek seviyede getiri beklediğini açıkladı. Bu sonuçlara karşın katılımcıların yüzde 70’i hissedarlardan yapay zekâ yatırımlarının hızla geri dönüş sağlaması konusunda büyük baskı gördüklerini belirtti.
“Veri ve yönetim unsurları çözülmesi gereken konulardan”
Rapor hakkında değerlendirmede bulunan KPMG Türkiye İnovasyon ve Teknoloji Danışmanlığı Lideri Gökhan Mataracı, “Bankacılık sektöründeki fayda odaklı yapay zekâ dönüşümünü yakından takip ediyoruz. Araştırmamızda da izlenimlerimize benzer sonuçların gerçekleştiğini görüyoruz. Yapay zekânın değer yarattığı alanların en başında maliyetlerin azalması gelirken müşteri deneyimi artışına yönelik çözümlerin hemen ardından geldiğini söyleyebiliriz. Katılımcılarımızın deneyimleri de gösteriyor ki bu yolculukta çözülmesi gereken konuların başında veri ve yönetim unsurları var. Hemen ardından da yetkinliklerin organizasyonel pozisyonlanması ve artışına yönelik ihtiyaçlar geliyor. KPMG olarak, sektörel gelişmeleri takip ederek, çalışmalarımızda değer yaratan çözümlere odaklanırken aşılması gereken engellere ağırlık vererek daha sorunsuz bir stratejik hedefi belirleyebiliyor ve operasyonel modeli kurgulayabiliyoruz” dedi.