Yapay zeka ile müşteri edinimi son dönemde birçok sektörün gündem konuları arasında yer alıyor. Ancak yapılan araştırmalara göre dünya çapındaki işletmelerin yüzde 92’si son 12 ayda kimlik dolandırıcılığına maruz kaldı. Yapay zeka destekli müşteri edinimi ürünleri sunan Sodec Technologies, gelişmiş kimlik ve biyometrik doğrulama çözümleri sayesinde iş ortaklarının dolandırıcılık riskini en aza indiriyor.
Yapay zeka her geçen gün hayatımızda daha da önemli bir yer kaplıyor. Bu teknolojiyi hem dolaylı hem de doğrudan kullanmayan birey ve kurum sayısı neredeyse yok denecek kadar az. Yapay zekanın günlük hayatta kullanımının yaygınlaşması ile birlikte özellikle finansal teknoloji alanlarında kullanılan kimlik ve yüz tanıma teknolojilerine karşı deepfake ile gerçekleştirilen ataklar her geçen gün artıyor. Bu teknolojilerin ortaya çıkardığı güvenlik açıkları kurumları ciddi anlamda tedbir almaya yönlendiriyor.
Kuruluşların yüzde 50’si deepfake içeriklere maruz kaldı
Regula ve Sapio Research Almanya, Meksika, Birleşik Arap Emirlikleri, Singapur ve ABD gibi birçok farklı bölgeden ülkeden havacılık, kripto, finansal hizmetler-fintek, sağlık, kolluk kuvvetleri, teknoloji ve telekomünikasyon alanlarında faaliyet gösteren toplam 575 karar verici ile bir araştırma yaptı. Bu araştırmanın sonuçlarına göre, dünya çapındaki işletmelerin yüzde 92’si son 12 ayda kimlik dolandırıcılığı yaşadı.
Deepfake ile hazırlanmış video içeriklerin yanı sıra, kuruluşların yüzde 50’si de ses ile hazırlanmış deepfake içeriklere maruz kaldı. Bu oran iki yıl önce ise sadece yüzde 37 civarında seyrediyordu. Öte yandan işletmelerin yüzde 58’i sahte veya değiştirilmiş belgelerle dolandırılırken, bu rakam bir önceki yıl yüzde 49 civarındaydı. Dolayısıyla her geçen gün artan saldırılarla karşılaşılan bu dönemde, hem daha önceden varolan, hem de güncel teknolojilerle hızla değişen yeni tehditlere cevap oluşturabilecek proaktif çözümler ön plana çıkıyor.
Aynı araştırmaya göre, deepfake içerikler yüzünden sektörler genelinde, işletmeler ortalama 450 bin dolar kayıp yaşadı. Bu işletmelerin yüzde 28’i kayıpların 500 bin dolar seviyesini aştığını bildirdi. Araştırmada finansal hizmetler sunan işletmeler ortalama 600 bin dolar kayıp yaşarken, finteklerin kaybı ise 630 bin doları geçti.
“Deepfake bireyler için de tehdit”
Özellikle bankacılık tarafında hem video hem de ses ile hazırlanan sahte içerikler yüzünden ciddi güvenlik açıkları yaşanabileceğine dikkat çeken Sodec Technologies Genel Müdürü ve Kurucu Ortağı Hasan Dertli,müşterilerin en büyük beklentisinin bir çağrı merkezi ya da müşteri temsilcisine ulaştıklarında işlemlerinin kolayca çözülmesi olduğunu söyledi. Ancak bunun yanında güvenlik konusunun göz ardı edilebildiğini kaydeden Dertli, deepfake ve ses klonlama teknolojilerinin gerçekçi ses ve yüz manipülasyonlarını kolayca gerçekleştirebildiğine tanık olduklarının altını çizdi.
Deepfake teknolojisinin, başkalarının yüzlerini kullanarak işlem yapılabilmesine olanak sağladığını dile getiren Dertli, “Bunun kurumlar için olduğu kadar, bireyler için de büyük bir tehdit oluşturduğunu söylemeliyim. Özellikle bankacılık ve fintek alanlarında, başkasının yüzüyle yapılan işlemler ciddi güvenlik riskleri taşıyor” diye konuştu.
“Bireysel paylaşımlara dikkat edilmeli”
Sosyal medyada her şeyi paylaştığımızı ve güvenli sistemler olmadığında bu verilerin farklı amaçlarla kullanılabileceğini belirten Dertli, “Güvenlik açıklarına karşı yalnızca kurumların değil, bireylerin de önlem alması gerekiyor. Sosyal medyada paylaşılan basit bir fotoğraf veya ses kaydı bile gelişmiş yapay zeka teknolojileri sayesinde kimlik sahteciliğinde kullanılabilecek ciddi bir tehdite dönüşebilir. Bireysel paylaşımlara dikkat edilmeli” ifadelerini kullandı.
Yapay zeka araçlarının güçlenmesiyle uzaktan müşteri ediniminin birçok riski de barındırmaya başladığına vurgu yapan Dertli, banka ve finans kurumlarının özellikle pandemiden sonra uzaktan müşteri edinimi yöntemini yoğun bir şekilde kullandığını aktardı. Kullanıcıların taleplerinin kurumları daha kolay ve hızlı işlem yapılabilen altyapılara yönlendirdiğini söyleyen Dertli, hız ve yapay zekanın bir araya gelince müşteri deneyimi kolaylaştırdığını ancak bu durumun siber güvenlik risklerini de beraberinde getirdiğini kaydetti.