Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), sektörün 2025 yılı için ilk yarı sonuçlarına dair değerlendirmelerini paylaştı. Dernek verilerine göre, beyaz eşya sektöründe altı ana ürün grubunda geçen yıla kıyasla yılın ilk altı ayında iç satışlarda yüzde 8 oranında düşüş görüldü. Aynı dönemde ihracat yüzde 5 oranında geriledi. Toplam satışlarda yüzde 6 düşüş kaydedilirken üretim de yüzde 8 oranında azaldı. Türkiye, yüzde 7’lik üretim hacmiyle Avrupa’nın birinci, dünyanın ise en büyük ikinci beyaz eşya üreticisi olarak sektörde yer alıyor. 32 milyon adetlik üretim ve 22,5 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle faaliyet gösteren beyaz eşya sektörü, 60 bin doğrudan, 600 bin dolaylı yoldan istihdam alanı sağlıyor.
“Üretimin yüzde 70’ini ihraç ediyoruz”
İhracatta süregelen azalış trendine ek olarak iç satışlardaki düşüşün de belirginleştiğine dikkati çeken TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, sektörün mevcut zorluklarla başa çıkabilmesi için rekabet gücünü geliştirecek politika ve uygulamalara her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Sektörün rekabet gücünü artıracak politikalara ihtiyacı olduğunu belirten Sığın, “Üretiminin yüzde 70’ini ihraç eden bir sektör olarak dış pazarlarda elde ettiğimiz başarı bizi bugün dünyanın en büyük ikinci üreticisi haline getirdi. İhracat pazarlarındaki daralma ve yüksek maliyet baskılarına karşılık, sektörün üretim kapasitesinin, rekabetçilik ve istihdam gücünün korunması için ihracatta rekabet gücünü geliştirecek politika ve uygulamalara her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyuluyor” diye konuştu.
TÜRKBESD Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı ise, temmuz ayında yürürlüğe giren İklim Kanunu’nun, Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda atılmış çok önemli bir adım olduğunu vurguladı. Beyaz eşya sektörünün, enerji verimliliği yüksek ürünleriyle bu hedeflere katkı sunduğuna işaret eden Özkadı, “Sektör olarak, kamu yararının gözetildiği, sanayi üretimini ve ihracat rekabetçiliğini destekleyecek uygulamaların önceliklendirilmesini bekliyoruz” dedi.
Vergiler enflasyonu artırabilir
Beyaz eşya gibi kritik imalat sanayi sektörlerinde çeşitli çelik ürünlerinin temel girdi olarak kullanıldığını hatırlatan TÜRKBESD Başkan Yardımcısı Mehmet Yavuz, farklı tipteki yassı çelik ürünlerinin toplam ürün maliyetlerinin yaklaşık yüzde 17’sini oluşturduğunu aktardı. Yavuz, mevcut gümrük vergileri üzerine anti-damping soruşturmaları sonucu gelebilecek ek vergilerin, hem ihracat hem de iç satışlardaki daralmayı daha da derinleştireceğini ve artan maliyetler nedeniyle enflasyonu tetikleyeceğini belirtti.
Beyaz eşya sektöründeki en önemli sorunlardan birinin de yetkili servis olmadığı halde tüketicileri mağdur eden kişiler olduğunu belirten TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Semir Kuseyri, servis hizmetlerine erişim için arama motorları yerine markaların resmi web sitelerini ya da Ticaret Bakanlığı’nın hazırladığı ‘servis.gov.tr’ adresinin kullanılmasını tavsiye etti.