Salı, Temmuz 29, 2025

Girişimciler yapay zekayı benimsiyor

Türkiye’de AI kullanım oranı %74 iken Orta, Doğu ve Güneydoğu Avrupa bölgelerinin genel ortalaması %61 oldu

EY’nin yaptığı Girişimcilik Barometresi 2025 araştırmasının sonuçları yayınlandı. Araştırmaya göre Orta, Doğu ve Güneydoğu Avrupa bölgelerindeki girişimciler, dijital dönüşüm ve verimliliğe odaklanarak yapay zekâyı benimsiyor. Araştırmadan öne çıkan bir diğer başlık ise bu bölgedeki girişimciler, ekonomik belirsizlikler karşısında temkinli hareket etmeyi tercih ediyor. EY Girişimcilik Barometresi Araştırması, Türkiye’deki girişimcilerin gelecek yıl için inovasyon, yapay zekâ, dijital yatırım ve iş gücü yönetimi gibi alanlara stratejik şekilde odaklandığını ortaya koyuyor.


Dijital dönüşüm yatırımları arttı 

Araştırmaya göre; Türkiye’deki girişimcilerin dijital dönüşüm konusunda, son bir yılda kayda değer bir artış gösterdiği, anket katılımcılarının büyük bir bölümünün dijital araçlara olan yatırımlarını artırdığı ve iş süreçlerine bu teknolojileri entegre ettiği görüldü. Türkiye’de Artificial Intelligence (AI) diğer bir ismiyle yapay zekanın kullanım oranı yüzde 74 olarak açıklandı. Bölge geneli ortalaması olan yüzde 61’in üzerinde yer alması dikkat çekti. 

Türkiye’deki anket katılımcılarının yüzde 76’sı, yapay zeka kullanımının operasyonel verimliliği ve üretkenliği önemli ölçüde artırmasını bekledi. Bölge genelinde bu oranın yüzde 68 olduğu görüldü. Ayrıca katılımcıların yüzde 62’sinin, yapay zekânın hata oranlarını azaltacağına ve kalite kontrol süreçlerini iyileştireceğine inandığı ortaya kondu.  Araştırmadaki katılımcıların yüzde 52’si karar verme süreçlerinin hızlanacağını düşünürken yüzde 45’i ise iş gücü maliyetlerinde azalma yaşanacağını öngördü. 


Girişimciler yeni üründe temkinli 

Türkiye’de strateji ve pazarlama inovasyonuna yönelik Orta, Doğu ve Güneydoğu Avrupa bölgesine kıyasla daha güçlü bir eğilim gözlemlendi. Ancak ürün inovasyonu konusunda bölge genelinin eğilimi yüzde 53 olurken, Türkiye’de bu oranın yüzde 44 olduğu görüldü. Araştırma, Türkiye’deki girişimcilerin yeni ürün veya hizmet geliştirme konusunda daha temkinli davrandığını ortaya koydu.

Girişimcilik Barometresi sonuçlarına göre Türkiye’deki girişimciler, gelecek 12 ay içinde inovasyona odaklanacağını belirtti. Anket katılımcılarının yüzde 51’i organizasyonel inovasyona odaklanmayı düşünürken yüzde 49’u süreç inovasyonuna yönelmeyi ve yüzde 49’u da stratejik ve pazarlama inovasyonuna odaklanmayı planladığını aktardı. Ürün inovasyonuna yönelenlerin oranının yüzde 44 ile diğer inovasyon alanlarına göre daha düşük seviyede kaldığı görüldü. Bu durum, Türkiye’deki girişimcilerin öncelikle mevcut organizasyonel yapılarını ve iş süreçlerini daha verimli hale getirmeyi, ardından pazarlama ve satış kanallarını güçlendirmeyi hedeflediklerini gösterdi.

Türkiye’deki girişimciler, yatırım stratejilerini şekillendirirken önceliklerini dijital dönüşüm ve operasyonel verimlilik üzerine kurup, ekonomik belirsizliklere karşı öz kaynaklara dayalı bir finansman modeli benimsedi. Bir yıl içinde yapılması planlanan yatırımların başında yüzde 65 oranıyla BT sistemleri ve yazılım güncellemeleri yer aldı. Bunu takiben otomasyon teknolojileri yüzde 44 ile ikinci sırada yer alırken online satış platformlarının geliştirilmesi yüzde 35 ile üçüncü sırada yer aldı. Son olarak ekipman ya da makine yatırımları yüzde 33 ile bunu takip etti.


Tam zamanlı çalışan aranıyor 

Araştırma verilerine göre, Türkiye’deki girişimcilerin yüzde 44’ü tam zamanlı çalışan alımı planladığını ifade etti. Yeni alım yapmayıp mevcut kadroyu korumayı sürdürmeyi düşünenlerin oranı ise yüzde 42 oldu. İşe alımda karşılaşılan en önemli zorlukların başında yüzde 56 ile rekabetçi maaş ve yan haklar geldi. Gerekli becerilere sahip olmak yüzde 53 ile ikinci olurken deneyimli aday eksikliği cevabı yüzde 49 ile üçüncü sırada yer aldı. 

Bölge geneline kıyasla, Türkiye’de nitelikli iş gücü bulma sorununun yüzde 46’ya karşı yüzde 58 oranında yüksek olduğu görüldü. Türkiye’de girişimciler daha çok maaş rekabetiyle baş etmeye çalışırken, bölge genelinde beceri temelli işe alım sorunlarının daha yaygın olduğu görüldü. Türkiye’de girişimcilerin yüzde 70’i ekonomik belirsizliği en önemli zorluk olarak gördü. Araştırma yapılan bölge genelinde ise bu oranın yüzde 40 olduğu ortaya kondu.


Şirket stratejileri gözden geçmeli 

Araştırma verilerine göre, Türkiye’deki girişimcilerin yüzde 44’ü tam zamanlı çalışan alımı planladığını ifade etti. Yeni alım yapmayıp mevcut kadroyu korumayı sürdürmeyi düşünenlerin oranı ise yüzde 42 oldu. İşe alımda karşılaşılan en önemli zorlukların başında yüzde 56 ile rekabetçi maaş ve yan haklar geldi. Gerekli becerilere sahip olmak yüzde 53 ile ikinci olurken deneyimli aday eksikliği cevabı yüzde 49 ile üçüncü sırada yer aldı. 

Bölge geneline kıyasla, Türkiye’de nitelikli iş gücü bulma sorununun yüzde 46’ya karşı yüzde 58 oranında yüksek olduğu görüldü. Türkiye’de girişimciler daha çok maaş rekabetiyle baş etmeye çalışırken, bölge genelinde beceri temelli işe alım sorunlarının daha yaygın olduğu görüldü. Türkiye’de girişimcilerin yüzde 70’i ekonomik belirsizliği en önemli zorluk olarak gördü. Araştırma yapılan bölge genelinde ise bu oranın yüzde 40 olduğu ortaya kondu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM