Ticaret Bakanlığı, sosyal medya ve dijital mecralar üzerinden yapılan dolandırıcılık girişimlerine karşı vatandaşlara uyarıda bulundu. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre dijital mecralarda artan alışveriş eğilimiyle birlikte çeşitlenen dolandırıcılık yöntemlerine karşı vatandaşların dikkatli olmaları tavsiye edildi.
Ticaret Bakanlığı’na ulaşan son şikâyetlerde sosyal medya platformlarında giyim, ayakkabı, elektrikli ev eşyası satışı veya bungalov konaklama rezervasyonu adı altında açılan hesaplara para gönderilmesine rağmen vatandaşın çeşitli sorunlarla karşılaştığı paylaşıldı. Bakanlık; sahte ürün satışları, taklit hesaplar, kimlik avı girişimleri, aldatıcı rezervasyonlar, sahte çekiliş ve reklamlar yoluyla gerçekleştirilen dolandırıcılıklar ile banka hesaplarına ve kişisel verilere yönelik saldırılarla ilgili şikayetlerin arttığını paylaştı. Dolandırıcılığa maruz kalan vatandaşların emniyet birimleri veya adli mercilere başvurması, hesap şifrelerini değiştirmeleri ve bankaları ile iletişime geçerek gerekli önlemler almaları önerildi. Dijital mecralarda haksızlığa uğrayan tüketiciler, e-Devlet üzerinden elektronik ortamda parasal sınırlar dahilinde Tüketici Hakem Heyetlerine, daha yüksek tutarlarda ise Tüketici Mahkemelerine başvuru yapabileceği duyuruldu.
Dolandırıcılara karşı uyarı
Bakanlık tarafından sosyal medya aracılığıyla yapılan alışverişlerde vatandaşların dikkat etmesi gerekenler paylaşıldı. Yapılan açıklamada popüler markalı elektronik cihazların ve cep telefonlarının piyasa değerinin çok altında sunulduğu ilanlara karşı temkinli olunması, güvenli ödeme yöntemleri dışında doğrudan banka hesabına para gönderilmemesi ve alışveriş öncesinde satıcının resmi olarak kayıtlı olup olmadığı ile iletişim bilgilerinin geçerliliğinin kontrol edilmesi konusunda uyarıda bulundu. Bazı dolandırıcıların banka, posta şirketleri, ünlü markalar ve şahsiyetler gibi tanınmış kurum ve kişilerin logolarını, isimlerini ve görsellerini kullanarak dolandırıcılık faaliyeti yaptığı belirtildi. Buna karşı vatandaşların adres bilgilerini kontrol etmesi, kaynağı belirsiz bağlantılara tıklamaması ve bu bağlantılara ödeme bilgisi girmemesi gerektiği paylaşıldı. Kimlik avı ile tüketicilerin kişisel ve finansal bilgilerini ele geçirmeye çalışan dolandırıcılık girişimlerine karşı vatandaşların e-postalardaki gönderici adreslerini kontrol etmesi, resmi kurum adı taşıyan iletilerde doğrulama yapması, şüpheli mesajlarda kişisel bilgi paylaşmaması ve çift faktörlü doğrulama kullanarak hesaplara girmesinin önlemleri artıracağı paylaşıldı.