Türkiye İhracatçılar Meclisi Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller Sektör Kurulu, Rusya, Belarus ve Japonya başta olmak üzere 45 ülkeye ihracatı yapılan Türk somonunun küresel pazarda payını büyütmek üzere proje yürütüyor. Rakiplerine göre daha düşük yağ oranı ve daha yüksek Omega 3 içeriğiyle farklılaşan Türk somonunun üstün özelliklerinin anlatılmasını amaçlayan proje kapsamında tanıtım filmi ve uluslararası basına yönelik halkla ilişkiler çalışması başlatıldı. Türk somununun başrolde olduğu tanıtım filminin çekimleri, Karadeniz’deki açık deniz ağ kafesleri, kuluçkahaneler ve somon işleme tesisleri ile Doğu Anadolu’da yer alan baraj gölleri üzerindeki kafes işletmelerinde yapıldı. Türkçe, İngilizce, Rusça ve Japonca olarak hazırlanan tanıtım filminin yanı sıra Türk somonunu anlatan sosyal medya videosu da oluşturuldu.
Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, 2019 yılında 29 milyon dolar olan Türk somonu ihracatının 2024 yılı sonunda yaklaşık 17 kat artışla geçen yıl 498 milyon dolara yükseldiğine dikkat çekti.
2025 yılı hedefi 600 milyon dolar
Sinop, Samsun, Giresun, Trabzon, Rize ve Artvin’de sahil bandında kurulan çiftliklerde 2025 yılının ocak ve temmuz döneminde 32 bin ton Türk somonu üretildiğini ve yüzde 23’lük artışla 268 milyon dolar ihracat yapıldığını aktaran Kızıltan, yıl sonu itibarıyla bu üründen elde edilen döviz gelirinin 600 milyon dolara ulaşmasını beklediklerini ifade etti.
Norveç somonuna rakip olan Türk somonunun pazar imkanlarının çok geniş olduğuna işaret eden Kızıltan, “Türk somonu, lezzeti, besin değerleri ve sürdürülebilir üretim şartlarıyla rekabet gücü oldukça yüksek bir ürün. Karadeniz’de yapılacak yatırımlarla en geç 2035 yılına kadar 1 milyar doların üzerinde bir Türk somonu ihracatı hedefliyoruz. Bu hedef kapsamında Türk somonunun hedef pazarlarda sektör temsilcileri ve tüketicilere tanıtılması için yoğun çalışıyoruz. Önde gelen sektörel fuarların yanı sıra ülke odaklı çalışmalarla bu lezzeti, hızla yaygınlaştırmayı planlıyoruz” dedi.
Kızıltan, Türk somonunun iç pazarda da tüketiminin hızla arttığını, özellikle yüksek Omega 3 ve protein kaynağı olması nedeniyle tercih gördüğünü sözlerine ekledi.