Geçen haftaki yazımda anons ettiğim her yıl, o senenin öne çıkan başlıklarından seçilecek bir konseptle hayata geçirilecek olan “İzmirMeets” etkinliği dün AASSM’de bu yıl “Teknoloji ve İnovasyon” temasıyla gerçekleşti.
Tün gün sürecek ve geleceğin dünyasını bugünden şekillendirmek isteyen liderleri, girişimcileri ve düşünce önderlerini bir araya getiren zirve, teknolojiyle dönüşen iş dünyası dinamiklerini keşfetmek, yeni fırsatları tartışmak ve bu dönüşüm sürecinde yol gösterici çözümler sunmak için güçlü bir platform oluşturacak.
Amaç, İzmir’in potansiyelini görünür kılmak, ilham verici fikirleri buluşturmak ve geleceğin teknolojilerine yön verecek iş birliklerine zemin hazırlamak.
Bugünkü yazımda İzmirlileri yakından ilgilendiren iki nokta üzerinde duracağım. İzmir Otogarı’nda olup bitenler ve deniz ulaşımındaki gelişmeler…
İzmir Otogarı’nda ne oluyor?
İzmir için önemli bir merkez olan ve kente giriş çıkışların gerçekleştiği İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, İzmir Otogarı ile ilgili işletmeci kuruluşun oluşturduğu yapay kriz sürüyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, geçen hafta konu hakkında İzmirlileri bilgilendiren şu açıklamayı yaptı:
İZOTAŞ tarafından haksız işgali nedeniyle başlattığı ‘ecrimisil bedellerinin tahsiline yönelik işlemler’ hakkında bir mahkememizce yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir.
4,5 milyon hemşehrimizin hakkını korumak adına, yıllardır şehrin gündeminde olan bu kronik sorunun çözümü için yasalar çerçevesinde her türlü mücadeleyi vereceğimizin bilinmesini isteriz. Bununla birlikte bir kez daha hatırlatmak ve halkımızın dikkatini çekmek istediğimiz bazı noktalar bulunmaktadır. İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne yani kamuya ait İzmir Otogarı’nı 1997’den bu güne dek halen işleten İZOTAŞ firmasının kullanım süresi 2023 yılında sona ermiştir. İşletmecinin kullanım süresinin uzatılmasına ilişkin talep ve davası ise kabul edilmemiştir. İZOTAŞ firması, 2024 yılı başından itibaren İzmir Otogarı’nı ‘haksız işgalci’ statüsü ile kullanmaktadır ve buradan gelir elde etmektedir. İZOTAŞ firmasının ecrimisil nedeni ile belediyemize borcu 327 milyon TL’dir. Firmanın yine sözleşmeden kaynaklanan yaklaşık 21 milyon TL borcu için de icra işlemleri devam etmektedir. Belediyemizin, İZOTAŞ firmasının İzmir Otogarı’ndaki haksız işgaline son verilmesi talebiyle hukuki girişimde bulunması konusunda bir mahkememizce tahliyeyi ‘ihtiyati tedbir kararı’ verilmiştir; bugün de, İZOTAŞ firmasının haksız işgali ile Otogar’dan elde ettiği gelirlerin belediyemizce 6183 sayılı kanun kapsamında haczen el konulması bir başka mahkememizin yürütmenin durdurulması kararı ile durdurulmuştur. Bugün yürütmenin durdurulması kararı veren/aynı mahkemenin bir başka dosyasında üç ay önce yine aynı işgalci İZOTAŞ firmasının aynı tip ecrimisile yönelik yürütmenin durdurulması talebi reddedilmişti ve istinaf talepleri de geri çevrilmişti. Aynı taraflar arasında, aynı konuda, aynı mahkemenin farklı iki kararının mevcudiyeti dikkate alınarak itirazlarımız yapılacaktır.
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin tek amacı, şehrimizin ve belediyemizin hakkını savunmaktır, adı geçen şirketin işgalci tutumu, otogarı iyileştirmek için çalışma yapılmasına da engel oluşturmaktadır.
Sabırla ve kararlılıkla, hukuka uygun olarak iş ve işlemler belediyemiz tarafından yürütülecek ve İzmir Otogarı süreç sonunda İzmirli hemşehrilerimizin taleplerine uygun şekilde düzenlenmiş olacaktır.” Gayet açık, işletmecinin sözleşmesi 25 yıl, bu süre de iki yıl önce dolmuş bulunuyor, uzatılıp uzatılmaması ise İzmir Büyükşehir’in tasarrufundadır. Mahkemelerin de kamuya ve sözleşmelere saygıyı esas alması gerekir. Kimse kamunun malını cebren işgal edememelidir.
Bilndiği gibi, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Tugay’ın talimatıyla Otogar çevresinin bakımı yapılmış, aydınlatma ve peyzaj çalışmalarıyla Otogar çevresinin çehresinde olumlu bir dönüşüm gerçekleşmişti.
Deniz ulaşımında gelişmeler
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi Kasım ayı üçüncü birleşiminde CHP Grup Bakan Vekili Altan İnanç’ın açıkladığı üzere, İzmir’in deniz ulaşımında önemli rolü olan Konak İskelesi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yapılan gözlemsel kontroller sonucunda 7269 sayılı kanun kapsamında ‘orta hasarlı’ olarak belirlendiği için yenilenecek. Ulaşımın akasamaması için ise mevcut Konak İskelesi ile Konak Pier arasında geçici bir yanaşma yeri oluşturulacak. İnanç, Bostanlı ve Karşıyaka İskelelerinin yenilenmesi doğrultusunda da imar çalışmalarının sürdüğünü belirtti. Konak İskelesi TDİ A.Ş. ait ve Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun ilgili kararı doğrultusunda zemin kattaki açık ve kapalı alanlar deniz ulaşımı için belediyeye tahsis edilmiş durumda. Konak İskelesi’nin giriş kısmındaki ve üst kattaki kapalı alanlar ise TDİ A.Ş.’nin tasarrufunda ve özel işletmelere kiralanıyor. İnanç’ın üç iskele ile ilgili açıklamasında şu bilgiler de yer alıyor:
“Gerekli izinlerin alınması amacıyla İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğü’ne başvuru aşamasında. İlgili diğer kurumlardan da gerekli izinlerin alınmasının ardından çalışmalara başlanacak. Konak İskelesi dışındaki diğer iskelelerimiz ile ilgili tespiti yapılıp belediyemize iletilen herhangi bir hasar durumu söz konusu değil. Diğer iskeleler için hasar tespiti bulunmamakla birlikte Bostanlı, Karşıyaka ve Konak iskelelerinin yenilenmesi amacıyla imar çalışmaları devam ediyor.”
Öte yandan, Antalya Büyükşehir ve İzmir Büyükşehir arasındaki protokol gereğince 42 kişilik üç adet deniz otobüsü İzmir Büyükşehir’e aktarılarak Körfez’deki deniz ulaşımı kapasite olarak çeşitlenecek ve dinamizm kazanacak. Bu taşıtların özellikle sabah ve akşam saatleri arasındaki daha az yolcunun olduğu zaman diliminde işlevsel olması öngörülüyor. Bu arada İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Hatları’nın ihalesini kazandığı iki adet deniz taksi projesinin finansmanı için leasing çalışması ise sürüyor. Deniz otobüsleri ve deniz taksiler Körfez’deki ulaşımda farklı modeller olarak işlevsel olacak gözüküyor.
İZDENİZ A.Ş. tarafından işletilen İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin envanterinde halen 426 yolcu kapasiteli ve ikisi yüksek hızlı olmak üzere 15 katamaran, ikisi kiralık olmak üzere 7 arabalı vapur, kiralık 5 TUR-YOL yolcu teknesi, sosyal etkinlik ve gezi amaçlı Tarihi Bergama Vapuru ile Kadifekale yüzer platformu bulunuyor. Gemiler İç Körfez’de Bostanlı, Karşıyaka, Alsancak, Pasaport, Konak, Karantina, Göztepe ve Üçkuyular İskelelerinden yolcu taşıyor. Arabalı vapurlar ise Bostanlı İskeleleri arasında çalışıyor.