Cuma, Kasım 21, 2025

“Talep, konut yerine otomobile kayıyor”

Türkiye otomotiv pazarı 2025 yılını güçlü bir talep ortamında kapatırken, ikinci el pazarı da istikrarını sürdürdü. Otomerkezi.net’in yaptığı saha araştırmalarına göre yükselen konut maliyetlerinin yanı sıra yatırım davranışlarının değişmesiyle birlikte otomobil, tüketiciler için tekrar erişilebilir ve nakde kolay döndürülebilir bir yatırım aracı haline geldi. Türkiye’de toplam büyüklüğü 620 milyar doları bulan altın birikiminin bir kısmının otomotive yönelmesi, sıfır kilometre ve ikinci elde hareketliliğini destekleyen faktörler arasında yer aldı. Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, 2025’in son çeyreği itibarıyla ikinci eldeki tabloyu “dengeye dönüş yılı” olarak tanımlarken, 2026’da daha rasyonel fakat güçlü bir büyüme beklediklerini vurguladı ve “2026’da ikinci el satış adedi 9 milyonu aşabilir, ancak tüketici hem daha seçici hem de daha bilinçli” dedi.


“Tüketici seçiciliği devam edecek”

Pazar verilerine göre, 2025’in son çeyreğinde finansmana erişimdeki kademeli iyileşme ve enflasyonun gerilemesi tüketici güvenini yeniden artırdı. Ekonomideki bu dengelenme süreci, hem sıfır hem de ikinci el pazarlarında ertelenmiş talebi devreye soktu. Tüketicinin ikinci el araç satışlarında daha seçici olduğunu dile getiren Karakaş, “Pandemi sonrası dönemde gördüğümüz kontrolsüz talep artık yerini daha bilinçli bir yaklaşım modeline bıraktı. Geçtiğimiz günlerde bu konuyla ilgili yaptığımız ‘ikinci elde her araç satılır dönemi bitti’ açıklamamız da sahada ciddi yankı buldu. Tüketici artık ikinci elde 10 yaş üzeri araçlarda bile çok daha seçici demiştik. Bu durum yeni yılda da devam edecek” ifadelerini kullandı. 


2026’da 9 milyon ikinci el satış hedefi

Yıl sonu ve gelecek yıl satış rakamlarının artmasını beklediklerini söyleyen Karakaş, “Türkiye’de 2024’te 8,2 milyon olan ikinci el satış adetinin, 2025 sonunda 8,6 milyona yaklaşmasını, 2026’da ise 9 milyonun üzerine çıkmasını bekliyoruz. Finansman koşullarındaki iyileşme devam ederse bu rakam daha da yukarı taşınabilir. Sıfır araç satışlarında beklenti 2026 yılı için 1,4 milyon seviyelerinde” dedi.


“Yatırım amaçlı talep canlı”

Maliyet baskısının devam ettiğini dile getiren Karakaş, sözlerini şu ifadelerle tamamladı: “Döviz kuru etkisiyle yedek parça maliyetleri ve işçilik giderleri hâlâ yüksek. Talep canlı ve krediye erişimin kolaylaşması, talebi artırabilir. Araç arzı ise sınırlı. Özellikle belirli segmentlerde iyi kondisyonda araç bulmak zorlaştı. İyi kondisyon fiyatı da artırıyor. Otomobil hâlâ konuta kıyasla çok daha ulaşılabilir bir varlık. Bu nedenle yatırım amaçlı talep canlı. İkinci el fiyatlarında sert bir düşüş beklemiyoruz. Ancak 2024 ve 2025’e kıyasla daha istikrarlı, daha öngörülebilir bir fiyat bandına giriyoruz.”

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM