Cuma, Kasım 28, 2025

Her 2 kişiden 1’i ikinci el alışveriş yapıyor

Sahibinden.com ve KONDA Araştırma “İkinci El Alışverişte Sürdürülebilirlik Etkisi” araştırmasını yayınladı. Türkiye’de ikinci el alışveriş dinamikleri ve toplumun sürdürülebilirlik algısını ortaya koyan araştırmanın sonuçları düzenlenen basın toplantısıyla paylaşıldı. Araştırmaya göre Türkiye’de katılımcıların yüzde 45’i son bir yıl içinde ikinci el alışveriş yaptığını belirtti. Türkiye genelinde 28 ilde 2bin 700 kişi ile yapılan araştırmaya göre ülke çapında neredeyse her iki kişiden birinin, bir yıl içinde ikinci el ürün almış veya satmış olduğunu ortaya koydu. Kıyafetten mobilyaya, cep telefonundan beyaz eşyaya uzanan geniş bir alanda alışveriş yapanların oranı yüzde 45’e ulaştı. Veriler, ikinci elin artık yalnızca ekonomik bir seçenek değil, çevresel ve toplumsal bir tercih olarak görüldüğünü de gösteriyor.


Alışveriş dinamikleri değişiyor

Araştırmaya göre ikinci el alışveriş tek seferlik bir deneyim olmaktan çıkıp, düzenli tekrarlanan bir alışkanlığa dönüştü. Her dört tüketiciden biri ayda bir ya da daha sık ikinci el ürün satın alarak araştırmada bu grup “gerçek sürdürülebilirlik taşıyıcısı” olarak tanımlandı. Düzenli ikinci el alışveriş yapanların profili de araştırmada net biçimde ortaya kondu. Ortalama yaş 35 olarak belirlenirken dijital platformları aktif kullanan, eğitim düzeyi üniversite olan bu kitle, büyükşehirlerde yoğunlaşıyor ve ikinci el pazarındaki dönüşüme liderlik ettiği ortaya kondu.


İkinci el cep telefonu revaçta

Araştırma, ikinci el pazarında en yoğun hareketliliğin cep telefonu ve aksesuarlarında olduğunu ortaya koydu. Bu kategori toplam pazarın yüzde 54’ünü oluşturuyor. Bu yüksek ilgi, yenilenmiş elektronik ürünlere yönelik talebi de artırdı. Diğer kategorilerde giyim ve ayakkabı yüzde 42, bilgisayar ve tablet yüzde 45, elektrikli ev aletleri ise yüzde 41 oranında pay aldı. Tercihlerin cinsiyete gör farklılaştığı görüldü. Kadınlar anne ve bebek ürünleri, giyim ve mobilya ve dekorasyon kategorilerine yönelirken, erkekler daha çok elektronik ürünleri tercih etti. Erkek kullanıcıların bilgisayar ve tablet alışverişindeki payı yüzde 45’e, cep telefonu kategorisindeki oranı ise yüzde 58’e kadar çıktı.


Anne ve bebek ürünlerinde bağış yüksek

Hanelerin yüzde 46’sında en az bir kategoriye ait ikinci el eşya yer alıyor. En yaygın kategoriler elektronik, mobilya ile giyim ve ayakkabı olarak sıralandı. Gardıroplarda da benzer bir tablo görüldü. Her üç evden birinde ikinci el kıyafet bulunuyor. Hijyen ve kaliteye yönelik çekinceler nedeniyle bu oran diğer kategorilere göre daha düşük kalsa da araştırma, ikinci el kıyafet kullanımında yukarı yönlü bir eğilim olduğunu gösterdi. Araştırma, Türkiye’de ikinci el döngüsünün yalnızca ekonomik gerekçelerle değil, duygusal tercihlerle de şekillendiğini ortaya koydu. Anne ve bebek ürünlerinde bağış oranı yüzde 72’ye kadar çıktı.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM