Salı, Aralık 16, 2025

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği’nde yeni dönem

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB), Türk madencilik ve doğal taş sektörünü küresel ölçekte daha güçlü, rekabetçi ve saygın bir konuma taşımayı hedefleyen yeni dönem vizyonunu kamuoyuyla paylaştı. İMİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve yeni Başkan Adayı Metin Çekiç, sektörün önde gelen isimleriyle birlikte İMİB’in yeni dönemi için planlanan projeleri kamuoyuyla paylaştı. Katma değerli üretime ağırlık verilerek, sürdürülebilir Türk madenciliğinin algısının yükseltilmesi, katılımcı yönetim anlayışı ana öncelikler arasında yer alırken; 2030 vizyonunda İhracat Akademisi’nden Dijital dönüşüme, sanal fuarlardan Ankara Tanıtım Ofisi’ne kadar ses getirecek pek çok anlayışı merkeze alıyor.

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Eskişehir Madencilik Kümesi Başkanı Metin Çekiç ile maden sektörünün önde gelen isimlerinin koordinasyonunda şekillenen yeni dönem yaklaşımı, ortak akıl, istişare ve birlikte hareket etme kültürünü esas alıyor. Bu çerçevede Metin Çekiç’in başkan adayı olduğu İMİB’in yeni döneminde, sektörün farklı alanlarında tecrübe sahibi, ihracat, üretim ve uluslararası pazarlarda başarı sağlamış isimlerle daha da güçlü bir yönetim yapısı oluşturulması öngörülüyor. Yaklaşık 6.500 üyesiyle Türkiye maden ihracatının yüzde 70’ini tek başına gerçekleştiren İMİB’in, yeni dönem hedefi “Sen, ben yok; biz varız” anlayışıyla daha katılımcı ve sektörün tüm ihtiyaçlarını kapsayan bir yönetim modeliyle yol alması hedefleniyor.

Yeni dönem hedeflerinden biri de yönetim anlayışı olarak öne çıkıyor. Komitelerin güçlendirilmesi ve daha kapsayıcı bir yapıya kavuşturulmasıyla, en az 100 üyenin İMİB projelerinde aktif görev alması öngörülüyor. Bu yaklaşımın, karar alma süreçlerinde daha geniş bir temsilin sağlanmasına ve sektörün tüm dinamiklerinin sürece dâhil edilmesine katkı sunması bekleniyor.


Dijitalleşme, sanal fuarlar ve e-ihracat

İMİB’in yeni döneminde dijitalleşme ayrı bir başlık olarak ele alınıyor. Toplantıda uluslararası pazarlarda sektörün dijitalleşme ve yeşil dönüşüm ekseninde şekillendiğine dikkat çeken Çekiç, “Dijitalleşmeye yönelik olarak bir komitemiz de olacak. Dijital Dönüşüm Komitesi ile e-ihracat altyapıları kurulacak, sanal fuarlar ve çevrim içi B2B platformlar aracılığıyla firmaların yüksek maliyetler olmadan uluslararası alıcılara ulaşması sağlanacak. Amerika veya İtalya’da bir fuar düzenlendiğinde tüm ihracatçı firmaların katılımı, içinde bulunduğumuz dönemde ciddi bir ekonomik külfet oluşturabiliyor. Bu nedenle İMİB olarak sanal fuarlar düzenleyeceğiz. Bu kapsamda her firmanın İMİB bünyesinde bir platformu olacak ve ürünlerini burada sergileyebilecek” ifadelerini kullandı.


Uluslararası tanıtım ve vize destek ofisi

Yeni dönem vizyonunda katma değerli üretimin yanı sıra uluslararası tanıtıma da özel önem verdiklerini belirten Metin Çekiç, bu alandaki hazırlıkları şöyle özetledi: “İtalya, İspanya ve Portekiz sektörümüzde öne çıkan ülkeler arasında yer alıyor. Biz de İMİB ve Ticaret Bakanlığı iş birliğiyle Turquality destek programını hayata geçirdik. Sektörümüz açısından büyük önem taşıyan bu program, önümüzdeki dört yıl boyunca devam edecek. Amacımız, uluslararası arenada mimarlar ve proje karar vericiler nezdinde Türk taşının marka değerini güçlendirmek. Firma sahipleri ve ihracat yetkililerinin daha rahat vize alabilmesi için de İMİB bünyesinde bir Vize Destek Ofisi oluşturacağız.”

İMİB Başkan Adayı Metin Çekiç, yeni döneme ilişkin değerlendirmesinde şu mesajı verdi: “Hedefimiz; katma değerli üretimi, dijitalleşmeyi ve sürdürülebilirliği esas alan bir yaklaşımla İMİB’i geleceğe taşımak. Bu süreci ancak ortak akıl ve güçlü bir dayanışma kültürüyle başarabiliriz.”


İhracat Akademisi ile bilgi temelli rekabet

Yeni dönemin en önemli projelerinden biri olarak İMİB İhracat Akademisi hayata geçirileceğini belirten Metin Çekiç, “İhracat Akademisi kurarak farklı bir pencere açacağız. Akademi kapsamında; uluslararası pazarlama, markalaşma, dijital ticaret, yeşil dönüşüm ve finansal okuryazarlık alanlarında sektöre özel eğitim, mentorluk ve danışmanlık hizmetleri sunulacak. Amaç, Türk madencilik sektörünü yalnızca üretim gücüyle değil, bilgi ve stratejiyle de küresel rekabette öne çıkarmak” ifadelerini kullandı.


Finansman, navlun ve özel kur çözümleri

Toplantıda Türk maden sektörünün karşı karşıya olduğu sorunlar ve çözüm başlıkları tek tek ele alındı. Bu kapsamda yeni dönem projelerinde, sektörün finansmana erişimini kolaylaştırmak amacıyla Eximbank ve Ticaret Bankası kredilerinin daha etkin kullanılmasına yönelik bilgilendirme ve yönlendirme mekanizmalarının devreye alınması öne çıkıyor. Bunun yanında navlun desteği ve ihracatçıya özel kur uygulamaları konusunda ilgili kurumlarla yürütülen görüşmelerin sürdürülmesi de hedefler arasında yer alıyor.

Projelerinin en önemli başlıklarından biri, İMİB üyelerinin kamu kurumlarıyla yaşadığı sorunların daha hızlı ve etkin şekilde çözüme kavuşturulabilmesi amacıyla Ankara Tanıtım Ofisi’nin kurulması. Bu ofis aracılığıyla Tarım, Çevre, Enerji, Maliye ve Ulaştırma Bakanlıkları nezdinde sektörün sorunlarının tek merkezden takip edilmesi ve çözüm süreçlerinin hızlandırılması amaçlanıyor.

Madencilik sektörünün karşı karşıya olduğu olumsuz çevre algısını kırmak amacıyla iletişim kanallarının genişletilmesi, basın, sivil toplum kuruluşları ve eğitim kurumlarıyla daha güçlü bir diyalog kurulması yine öncelikler arasında. Bunun yanı sıra nitelikli eleman ihtiyacına çözüm üretmek amacıyla, daha önce 320 bursiyerin yararlandığı “Cevherim Sensin” projesinin YÖK iş birliğiyle yeniden hayata geçirilmesi gündemde bulunuyor.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM