İzmir Pastacılar Odası Başkanı İhsan Esen, tüketicilerin yılbaşında pastadan vazgeçmediğini söylerken geçen yıllara oranla küçük boyutlu pastaların daha fazla tercih edildiğini dile getirdi
SEREN KARAŞAHİN
Yeni yıla girerken çerez, kuruyemiş ve özel yemeklerin yenilmesinin ardından yapılan pasta kesme kültürü talebi artırıyor. Yeni yıl pastaları adı altında birçok farklı çeşidin satışa sunulmasıyla tüketiciler tasarımlarıyla da dikkat çeken pastalara yöneliyor. Bütçesine uygun pasta isteyen tüketiciler ise tasarımsız klasik pastaları tercih ediyor.
TİCARET Gazetesi’ne açıklamalarda bulunan İzmir Şekerciler ve Pastacılar Esnaf Odası Başkanı İhsan Esen, yaş pastanın tüketicilerin hayatına yeni yılla girmediğini ama bu dönemle özdeşleştiğini dile getirdi. Klasik dört kişilik bir yaş pastanın 500 TL’den başladığını dile getiren Esen, işçilik ve kalitenin artmasıyla fiyatın da doğru oranda yükseleceğini belirtti. Tüketicinin maliyetlerin yükselmesine rağmen pastadan vazgeçmediğini söyleyen Esen, müşterilerin daha az kişilik pastalara yöneldiğini dile getirdi.
Son yıllarda Türkiye’nin zor günlerden geçmesiyle ekonomik krizin tetiklendiğini söyleyen İzmir Şekerciler ve Pastacılar Esnaf Odası Başkanı İhsan Esen, maliyetlerin yükselmesi ile vatandaşların alım gücünün düştüğünü dile getirdi. Pasta ile baklava gibi ürünlerin lüks gibi olmaya başladığını dile getiren Esen, “İnsanların alım gücü düştü. Maliyetler yükseldi ve insanların maaşları artık yetmiyor. Özellikle pasta, baklava ve kuruyemiş artık lüks gibi olmaya başladı” dedi.
Pastada 6 kişilik devri
Tüketicilerin pasta tercihinden vazgeçmediğini belirten Esen, “Her yıl bir önceki yılı arıyoruz. Git gide her yıl bu işin potansiyeli düşüyor. Yine de insanlar pastadan vazgeçmiyor. Daha önce 12 kişilik pasta alan bir müşteri artık 10 kişilik alıyor. 10 kişilik pasta alan vatandaşlar artık 8 ya da 6 kişilik alıyor. Esnaflar buna hazırlıklı ve daha çok orta boy pastalar olan 6 kişilikler üretiliyor. Herkesin bütçesine daha uygun olsun ve herkes tüketsin diye 6 kişilik pastayı yapıyorlar” ifadelerini kullandı. Birçok insanın doğum gününün yılbaşında olduğunu da söyleyen Esen, doğum günleri yılbaşına denk gelen müşterilerin de önceden pasta siparişlerini verdiklerini dile getirdi.

Pastacı esnafı gelecek yıldan umutlu
Yılbaşı dışında genel satışların düşüklüğünden bahseden Esen, “Yılbaşı haricinde günümüzde satışlar oldukça düştü. Biz geçen seneki satışları yakalayamıyoruz. Atölyelerimizde imalatlarımızda herkesin alabileceği ürünleri yapmaya başladık” dedi. Pasta ve şekerlemecilerin gelecek sene için daha iyi beklentileri olduğunu dile getiren Esen, enflasyonun artış hızının yavaşlamasıyla esnafın bir beklenti içerisine girdiğini söyledi. Ekonominin düzeleceğine inandığını ifade eden Esen, “Bu yeni yıldan temennimiz en azından 2026’nın 2025’ten daha iyi geçmesi. Ekonominin düzeleceğine inanıyoruz” ifadelerini kullandı.
Pastaların her kesimden müşteriye erişmesi için işletmelerin farklı kampanya arayışlarına girdiğini dile getiren Esen, “Çeşitli çekilişler ve kampanyalar yapan işletmelerimiz var. Kampanyalarla potansiyellerini artırmaya çalışıyorlar. Pastanın yanına aile boyu kola veya kuruyemişin bedava verilmesi gibi seçenekler yapılıyor. İşletmeler potansiyellerini artırmak için farklı formüller arıyor” dedi.

Pastalar 500 TL’den başlıyor
Pasta fiyatlarının kullanılan ürün ve işçiliğin bedeline göre şekillendiğini ifade eden Esen, maliyeti yükselten sebeplerden birinin ürün çeşitliliği olduğunu dile getirdi. Belirlenen pasta fiyat listesinde ortalama klasik dört kişilik pastanın 500 TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunulduğunu söyleyen Esen, “Belirlenen bir fiyat listesi var ama biz klasik pastaları belirleyebiliyoruz. Ancak klasiğin dışındaki pasta spesiyaldir. Her pastanın kendine ait bir formülü ve kendine ait bir malzemesi vardır. Fiyat tarifesinde klasik dört kişilik bir pasta ortalama 500-600 TL civarında satılıyor. Altı kişilik bir pastanın fiyatı meyve ilavesiyle frambuazlı veya böğürtlenliyse daha kaliteli ürünlerle beraber 700-800 TL’ye çıkabilir” dedi.
