Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin kasım ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, kasım döneminde, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış olarak incelendiğinde yüzde 28,5 oranında artarak 5004 puana yükseldi. Ancak, kasım ayı için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 31,07 olduğu dikkate alındığında, metrekare verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun altında kaldığı görülüyor. Bu durum, reel anlamda AVM cirolarında sınırlı bir daralmaya işaret ediyor. Bir önceki aya göre değerlendirildiğinde, AVM metrekare verimliliği yüzde 8,2 oranında yükseliş gösterdi. Kategoriler bazında incelendiğinde, teknoloji kategorisinde yüzde 35,2 oranında artış yaşanırken, giyim kategorisinde yüzde -0,3 oranında düşüş kaydedildi.
AVM ziyaretçi sayısı %4 arttı
AVM ciro endeksinin kasım ayında, geçen yılın aynı dönemine göre nominal olarak yüzde 28,5 büyüdüğünü aktaran Endeks sonuçlarını değerlendiren Ekonomist Fatih Keresteci, “TÜFE enflasyonu ile arındırıldığında reel olarak yüzde 2’lik bir daralma var. Kategori bazında bakınca, son dönemde sıklıkla olduğu üzere, keskin ayrışmalar var. Yıllık değişim oranlarına göre teknoloji yüzde 37,6 büyüme ile ilk sırada yer alıyor ve reel olarak da pozitif büyüyen tek kategori. Onu yüzde 29,9 artış ile giyim ve yüzde 25,0 ile hipermarket takip ediyor. Son aylarda hep olduğu üzere ayakkabı kategorisi açık ara fark ile listenin en alt sırasını teşkil ediyor. Yiyecek-içecek kategorisinde yaşanan yavaşlama da dikkat çekmeye başladı. Öte yandan, AVM ziyaretçi sayısı geçen yılın yüzde 1 altında kalsa da önceki aya göre yaklaşık yüzde 4 artış kaydetmiş durumda. Türkiye ekonomisi, K şeklinde bir görünüm sunuyor. K harfinin yukarı bakan kısmı güçlü ve büyüyenleri; aşağı bakan kısmı ise zayıf ve küçülenleri temsil ediyor. Ekonomik tablo homojen bir yapı arz etmiyor. AVM endeksinde teknoloji kategorisinde kuvvetli sayılabilecek bir büyüme var. Bu kısım K’nın yukarıyı gösteren çizgisi. Ayakkabı segmenti çok zayıf bir tablo sunuyor ve K’nın aşağı bakan kısmını temsil ediyor. TÜİK’in yayımladığı perakende satış rakamları da bu sonuçla çok benzer bir yapı gösteriyor” diye konuştu.
