Salı, Aralık 23, 2025

Yapay zekâ yatırımlarının 67 milyar dolara ulaşması bekleniyor

Rapora göre, üretken yapay zekâ, kodlama ve yazılım geliştirme iş yüklerinde %30-50 oranında hızlanma sağlarken 2028 yılında bankacılık sektöründe yapay zekâ yatırımlarının artması öngörülüyor

Yapay zekâ, finans ve sigorta sektörlerinde artık geleceğin değil, bugünün teknolojisi ve bir lüks değil, olmazsa olmaz bir zorunluluk haline geldi. Özellikle veri yoğun yapıları nedeniyle bu iki alan, dönüşümden en hızlı şekilde fayda sağlayacakların başında geliyor.  SAS’ın da katkılarıyla yakın zamanda yayımlanan iki yeni küresel rapor, sektör liderlerini hızla harekete geçmeye zorlayan bu dönüşümün anahtarını ortaya koyuyor: İnsan uzmanlığı ile yapay zekâ yeteneklerinin bir araya geldiği hibrit iş gücü modeli. Economist Impact’in ” Sigortacılığın Geleceğini Şekillendirmek: Yapay Zekânın Rolü” raporu ve SAS’ın “Algoritmadan Etkiye: Bankacılıkta Yapay Zekânın Geleceği” başlıklı çalışması, bu iş birliğinin somut kazanımlarını gözler önüne seriyor.


Hibrit model %50 verimlilik sağlıyor 

Economist Impact tarafından hazırlanan rapor, yapay zekânın sigortacılıkta teoriden pratiğe geçtiğini ve ölçülebilir değer yarattığını gösteriyor. Rapora göre, üretken yapay zekâ (Generative AI), kodlama ve yazılım geliştirme iş yüklerinde yüzde 30-50 oranında hızlanma sağlıyor. Zurich North America, HDI Global, Tokio Marine ve Manulife gibi küresel oyuncular, insan çalışanlar ve AI teknolojisinin birlikte çalıştığı hibrit modellerin, poliçe değerlendirme, hasar yönetimi ve ürün geliştirmede çarpıcı verimlilik artışları sağladığını paylaşıyor. Müşteri hizmetlerini optimize eden ve siber risk ile iklim risklerini gerçek zamanlı analiz etme olanağı sunan AI, özellikle geleneksel altyapılara sahip şirketlere kıyasla Insurtech’ler tarafından daha entegre bir şekilde kullanılıyor. 

Bu dönüşümün merkezinde bir diğer aktör karmaşık görevleri büyük ölçüde bağımsız şekilde yerine getirebilen eylem odaklı yapay zekâ sistemleri yer alıyor. Sektör liderleri, yakın gelecekte bu hibrit iş gücü modellerinin yaygınlaşacağını ve insan ile yapay zekânın birlikte çalıştığı yeni standartları oluşturacağını öngörüyor. SAS Global Sigortacılık Baş Danışmanı Thorsten Hein, “Yapay zekâ ajanları, tekrarlı ve veri yoğun görevlerde mükemmel sonuçlar veriyor. Ancak karmaşık risk modelleri hâlâ insan uzmanlığı gerektiriyor. Değişmeyen tek şey ise, yüksek kaliteli veriye ve onu hızla entegre edebilme kabiliyetine olan bağımlılığımız” dedi. 


Bankacılık sektöründeki beş kritik nokta 

Sigortacılıktaki bu dönüşüm rüzgârı, bankacılık sektöründe de benzer bir rotayı işaret ediyor. IDC verilerine göre, sektörün küresel yapay zekâ yatırımlarının 2028’de 67 milyar dolara ulaşması bekleniyor. SAS’ın “Algoritmadan Etkiye: Bankacılıkta Yapay Zekânın Geleceği” raporu ise, Banorte, Intesa Sanpaolo ve Old National Bank gibi öncü kuruluşların deneyimlerinden yola çıkarak tüm bankalar için yol gösterici nitelikteki beş kritik nokta olan iş değeri odaklılık, insan önceliği, sağlam altyapı, inovasyonun güçlendirilmesi ve sürekli öğrenmenin altını çizdi. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM