Cumartesi, Aralık 21, 2024

“Yeşil hidrojene geçiş çelik endüstrisini dönüştürebilir”

Ferrexpo, ‘yeşil’ hidrojenin Doğrudan İndirgenmiş Demir üretimi için uygulanmasının çelik sanayiini dönüştürebileceğine inanıyor


Yeşil hidrojen, en az karbon salımı ve emisyona sebep olabilecek enerji seçeneklerinden biri olma özelliğine sahip. Türkiye Çelik Üreticileri Derneği’nin (TÇÜD) günlük bülteninde yer alan bilgilere göre, yeşil hidrojenin çelik sanayiini dönüştürülebileceği belirtiliyor. Yatırımcı İlişkileri ve Kurumsal İletişim Grup Başkanı Nick Bias’ın aktardığına göre, Ferrexpo’nun, hidrojenin üretken kullanımını keşfetmek için ilk yatırımlarını yaptığı belirtiliyor. Şirket, demir cevheri peletlerinin üretimini desteklemek için bir enerji kaynağı olarak hidrojen kullanmayı planlıyor. Ferrexpo, ‘yeşil’ hidrojenin Doğrudan İndirgenmiş Demir (DRI) üretimi için uygulanmasının çelik sanayiini dönüştürebileceğine inanıyor. Bias’ın “Ferrexpo, üretim sürecinde hidrojen kullanımının sunabileceği fırsatları anlamak için halihazırda bazı yatırımlar yaptı. Ancak, Ukrayna’daki mevcut savaş sırasında hidrojen yatırımlarıyla ilişkili bazı riskler görüyoruz,” dediği aktarılıyor. Ferrexpo iddialı karbon giderme planının bir parçası olarak pilot 3,2 MW elektrolizör kurma olasılığını düşünüyor.


Tata Steel ve Welspun Corp hidrojen taşımacılığına uygun çelik boru üretti

Hint çelik üreticisi Tata Steel Limited, dünyanın en büyük çelik boru üreticilerinden biri olan Welspun Corp ile birlikte İtalya’daki RINA tesisinde gaz halindeki hidrojenin yüksek basınç altında taşınmasına yönelik API X65 kalite çelik boru ürettiğini duyurdu. Welspun tarafından üretilen çelik boruların hidrojen taşımacılığına uygun olup olmadığının belirlenmesi amacıyla söz konusu şirketler arasında yeşil enerji stratejik ortaklığı yapılmıştı. Öte yandan 2022 yılında Tata Steel ve Welspun Corp, elektrik direnç kaynağı yöntemini kullanarak hidrojen taşımacılığına uygun API kalite çelik boru üretmek için mutabakat anlaşması imzalamıştı. Ayrıca Welspun’un ürettiği boyuna toz altı ark kaynaklı (LSAW) boru, 2022 yılının ekim ayında tüm yeterlilik testlerini geçerek hidrojen taşımacılığı için uygun olduğunu kanıtlamıştı.


MMK ithalatı azaltmak için yeni dökümhane ve dövme tesisi inşa edecek

Rus çelik üreticisi MMK Group, endüstriyel makine üretimi alanında faaliyet gösteren grup şirketi Mekhanoremontny Kompleks’in 164,51 milyon doların üzerinde yatırımla yeni bir dökümhane ve dövme tesisi inşa edeceğini duyurdu. Yıllık kapasitesi yaklaşık 24 bin mt seviyesinde yer alacak yeni tesis, ithalatı ikame etmek amacıyla Rusya ve diğer BDT ülkelerine yönelik mühendislik ürünleri üretimine odaklanacak. Bununla birlikte tesiste soğuk haddehaneler için dövme iş merdanesi hem soğuk hem de sıcak haddehaneler için dövme destek merdanesi ve külçe ağırlığı 120 mt’a varan büyük ebatlı dövme demir üretilecek. Bu sayede yerel çelik sektörüne ürün tedariki yapılacak ve dövme merdane ithalatı yüzde 80’den yüzde 30’a düşürülecek. Projenin inşasının 2026 yılının dördüncü çeyreğinde tamamlanması bekleniyor.


CISDI Engineering’e 1,3 milyar euroluk yatırım

İngiltere merkezli çelik üreticisi Liberty Steel, Macaristan merkezli bağlı kuruluşu Liberty Dunaújváros’ta inşa edilecek elektrik ark ocakları için teknoloji ortağı Çin merkezli mühendislik şirketi CISDI Engineering’in yine Çin merkezli Export and Credit Insurance Corporation’dan (Sinosure) mali destek aldığını açıkladı. Anlaşma 1,3 milyar euroluk yatırımı kapsıyor. Yeni tesisle, kömür bazlı çelik üretim yöntemleri en yeni sürdürülebilir çelik üretim teknolojisiyle değiştirilecek. İki yeni 150 tonluk elektrik ark ocağı, geri dönüştürülmüş hurda ve doğrudan indirgenmiş demir kullanarak yüksek kaliteli slab üretebilecek. Tesisin yıllık 3 milyon mt kapasiteye sahip olması ve doğrudan karbon emisyonunu yaklaşık yüzde 80 azaltması bekleniyor. 1,3 milyar euroluk yatırım paketi aynı zamanda mevcut sıcak haddeleme ve galvanizleme hatlarının yenilenmesini de finanse edecek.

Rusya’nın demir yolu ile çelik ihracatı temmuz ayında düştü
Rus Demiryolları (RDZ) verilerine göre, Rus fabrikaların temmuz ayında bir önceki aya kıyasla demir yolu ile çelik ihracatını azalttıkları; demir yolu ile taşınan hacimlerin, bir önceki aya göre yüzde 7,6 düşüşle 1,59 milyon tona indiği aktarılıyor. Avrupa’ya temmuz ayında 507.300 ton ürün sevk edilirken, haziran ayında bu rakamın, 450 bin ton olduğu ve bu hacmin yüzde 12,7’lik bir artış anlamına geldiği anlaşılıyor. Bu arada, Rusya’nın Türkiye’ye demir yolu ile yaptığı çelik ihracatının, haziran ayındaki 232 bin 400 tona kıyasla 224 bin tona ulaştığı ifade ediliyor. Temmuz ayında, Çin ve Tayvan’a demir yolu ile 160 bin 400 ton sevkiyat yapıldığı; bunun da bir önceki aya göre yüzde 16’lık bir artış anlamına geldiği bildiriliyor. Geçtiğimiz ay, Çin ve Tayvan hariç Asya-Pasifik ülkelerine yalnızca 27 bin 600 ton ihraç edildiği, bir önceki ay bu rakamın, 11 bin ton olduğu bildiriliyor. Haziran ayındaki 142 bin 600 tona kıyasla Orta Doğu ve Afrika’ya yaklaşık 107 bin 500 ton teslim edildiği, bunun da yüzde 25 düşüş teşkil ettiği belirtiliyor. Geçtiğimiz ay, BDT ülkelerine 442 bin 800 ton teslim edildiği, bu da haziran ayına göre yüzde 5,3 daha düşük kaldığı rapor ediliyor.
İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM