Cuma, Ekim 18, 2024

Çevre Mühendisleri’nden 5 maddede körfez eylem raporu

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi İzmir Körfezi için kararlaştırılan eylem planına karşılık olarak öneri raporu paylaştı. Bu kapsamda; İzmir Körfezi su kalitesinin İzlenmesine yönelik çalışmalar, kirletici kaynakların kontrol ve denetlenmesine yönelik çalışmalar, çevresel altyapı tesislerine yönelik çalışmalar, körfezdeki sirkülasyonun sağlanmasına yönelik çalışmalar ve koordinasyon ve finansman olarak 5 ayrı madde başlığı altında rapor önerisi paylaştı. Raporda, İzmir Körfezi’ndeki su kalitesinin iyileştirilmesi için yapılması gereken çalışmalar kapsamında; Körfez su kalitesinin ve körfeze bağlantılı dere ve kanalların düzenli olarak izlenmesi, kirletici  kaynakların tespit edilmesi ve değişimlere göre gerekli çalışmaların planlanması, sorunun  çözümü için önem taşıdığı belirtildi.

Raporda İzmir Körfezi su kalitesinin izlenmesine yönelik çalışmalar neticesinde; “Körfez su kalitesi analizlerinin gerekli tüm fiziko-kimyasal ve biyolojik parametreleri  içerecek şekilde düzenli olarak yapılmalı ve bu ölçümler tamamlandığında kamuoyu ile  bu veri tabanı üzerinden paylaşılmalıdır. Körfeze bağlanan dere ve kanallarda su miktar ve kalitesi sistematik olarak izlenmelidir.  Muhtemel kaçak deşarjlar belirlenerek önlenmelidir.  Körfez kirliliği sonucu oluşan koku konusunda düzenli olarak koku ölçümleri yapılmalı,  kentteki diğer koku kaynakları ve koku şiddetleri koku haritası çıkartılarak belirlenmelidir” önerileri yer aldı.

Kirletici kaynakların kontrol ve denetlenmesine yönelik çalışmalar neticesinde, “ İzmir Körfezine kentsel alanlardan, tarım alanlarından, endüstriden, yüzeysel yağmur  suyu akışından, birleşik şebeke taşkanlarından ve diğer alanlardan gelen kirlilik yükleri belirlenmelidir” önerisinde bulunuldu.

Raporda, çevresel altyapı tesislerine yönelik çalışmalar neticeside ise, “Yağmursuyu ve kanalizasyon şebekelerinin tamamen ayrıştırılmasının uzun zaman  alacak olması nedeniyle, Körfez bağlantıları da göz önünde bulundurularak  önceliklendirme planlaması yapılmalıdır. Çiğli AAT deşarj noktasının İç Körfezden uzak bir noktaya taşınması ile ilgili bazı  çalışmalar yürütüldüğü bilinmektedir. Bu amaçla yapılacak derivasyon kanalının  planlaması, açılması düşünülen sirkülasyon kanalının konum ve işlevi ile birlikte  değerlendirilmelidir” denildi.

Körfezdeki sirkülasyonun sağlanmasına yönelik çalışmalar kapsamında ise, “Körfezin batimetrisi ölçüm ve hidrolik modelleme çalışmaları ile güncel olarak ortaya konmalıdır” denildi.

Koordinasyon ve finansman kapsamında ise; “Limanın da içinde yer aldığı İzmir Körfezinin temizliği, korunması ve ulaştırmaya  uygunluğu tek başına bir kurumun görevi değildir. Yakın geçmişteki deneyimler bize  bunu ispatlamaktadır. İzmir’e benzeyen sorunlar yaşayan ülkemiz ve diğer ülke şehirlerinin belediye ve su  işleri kurumları ile bilgi alışverişi önemsenmelidir. Özellikle atıksu kanallarına deniz  suyu girişimi, iç körfezde müsilaj ve alg patlaması konusunda deneyimler  paylaşılmalıdır. Hazırlanacak eylem planlarında tanımlanacak tüm çalışmalar için sorumlu idareler, kuruluşlar ve iş terminlerini ortaya koymalı ve bunları değiştirmeye hazır  olmalıdır. Tüm çalışmalar için gerekli iş programı, kurumsal görev dağıtımı, bütçe planlaması  yapılmalı, finansman için destek sağlanmalıdır” denildi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM