Cumartesi, Haziran 21, 2025

Türkiye ekonomisi ‘kalkınma yolu’ güçlenecek

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 27-29 Haziran tarihlerinde İstanbul’da düzenlenecek Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu öncesinde ekonomi muhabirleriyle bir araya geldi. Yatırımları ve projeleri değerlendiren Uraloğlu, “Türkiye’nin jeopolitik konumunun hep güçlü olduğunu söyledik. Ama artık sadece jeopolitik konumu Türkiye’yi tanımlamıyor. Jeostratejik olarak da adlandırmamız gerçekten doğru olur” ifadesini kullandı. Kalkınma Yolu Koridoru’nun, Türkiye’nin jeopolitik gücünü ekonomik avantaja dönüştüreceğini söyleyen Uraloğlu, 50’den fazla ülkenin bakanının forum kapsamında İstanbul’da buluşacağını kaydetti.

Ulaştırma yatırımlarına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Uraloğlu, “2002 yılından bugüne kadar 293,5 milyar dolar tutarında ulaştırma ve haberleşme yatırımı yaptık. Karayolları, demiryolları, havayolu, denizcilik ve haberleşme noktasında bunun üretime katkısının yaklaşık bir trilyon dolar olduğunu hesaplıyoruz. Ortalama istihdam, yıllık doğrudan ve dolaylı yaklaşık bir milyon civarında.” ifadelerini kullandı.


“Bölünmüş yol ağını 29 bin 742 kilometreye yükselttik”

Karayollarında 2002 yılında 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu 29 bin 742 kilometreye yükselttiklerini ve söz konusu uzunluğun mevcut yol ağının yaklaşık yüzde 42’sini oluşturduğunu dile getiren Uraloğlu, “Trafik hareketinin yaklaşık yüzde 80-85’ini sadece bu bölünmüş yollar üzerinden seyrettirebildiğimizi söylemek isterim. Otoyolu bin 700 kilometrelerden 3 bin 800 kilometrelere, sıcak asfaltı 8 bin 500’den 32 bin kilometrelere, viyadük uzunluğunu 311 kilometreden 799 kilometreye, tünel uzunluğunu da 50 kilometreden 790 kilometreye çıkardık” ifadelerinde bulundu.


“Avrupa’da 6. Dünya’da 8. yüksek hızlı tren işletmecisi ülkeyiz”

Demiryollarında ise yaklaşık 10 bin 900 kilometrelik ağı yaklaşık 14 bin kilometreye, mevcut elektrikli ve sinyalli hat uzunluklarını yüzde 80’lere çıkardıklarını bildiren Uraloğlu, Türkiye’yi Avrupa’da 6., dünyada 8. yüksek hızlı tren işletmecesi ülke yaptıklarının altını çizdi. 2 bin 251 kilometre yüksek hızlı demiryolu inşa ettiklerini de belirten Bakan Uraloğlu, “Kent içi raylı sistemlerde de yine bakanlığımız yaklaşık 14 ilde toplam bin 14 kilometre bir raylı sistem inşaatını gerçekleştirdi gerek belediyelere devretti gerekse de kendisi işletiyor” dedi.

Hazar geçişli Orta Koridoru çok daha güçlendirme gayreti içerisinde olduklarını dile getiren Uraloğlu, “Orta Koridor’un ülkemizdeki durumuna bakarsak, yaklaşık 2 bin 262 kilometre. Bunun belli bölümlerini bitirdik. Geri kalan bölümünde de çalışmaya devam ediyoruz ama hali hazırda zaten Marmaray geçişli demiryolu güzergahını işletebiliyoruz ama sınırlı kapasiteyle. Bunu artırmış olacağız.” diye konuştu.


“Orta Koridor’un üretime etkisi 114 milyar dolar olacak”

Orta Koridor’un üretime etkisinin 114 milyar dolar olacağını ve yıllık da yaklaşık 144 bin kişiye istihdam imkanını sağlayacağını öngördüklerini belirten Bakan Uraloğlu, açıklamasına şöyle devam etti: “Çin ve Avrupa arasındaki demiryolu taşımalarının gelecekte en az yüzde 30’unun demiryoluyla taşınacağını öngörüyoruz, hesaplıyoruz. Demiryolu üzerindeki ticaret hacminin 75 milyar dolar olacağını, ülkemizde beklenen yük taşıma kapasitesinin minimum 6,5 milyon ton ki bunun çok daha üzerine çıkacağımızı düşünüyoruz. Deniz yolunu kısaltması, hava yoluna göre ucuz olması, lojistik sektörüne doğrudan gelişme imkanı sunması gibi… Çin’den Avrupa’ya yüklerin, şimdilik 18 ama ilerleyen zamanda 13 güne kadar düşen bir süre içerisinde taşınacak olması bu koridorun önemli etkenlerinden bir tanesi. 21 ülkeden geçen bir demiryolu, kesintisiz bir hat olmuş olacak ve bu demiryolunun Avrupa’ya gidişe kadar geçtiği tek NATO ülkesi de biziz.”

Hali hazırda Marmaray’dan günde maksimum 4 yük treninin geçmesine imkan verebildiklerini kaydeden Uraloğlu, bunun sebebinin hem gün içinde 18-20 saat 300 tren seferiyle 600-700 bin vatandaşa hizmet verilmesi hem de bunun haricinde kalan 4-6 saatlik bölümde günlük bakım yapmaları olduğunu kaydetti. Uraloğlu, “Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü planlarken, dört gidiş dört geliş toplam sekiz karayolu şeridini planladık ve ortasında da çift hatlı demir yolunu bırakmıştık. Şimdi Gebze’den başlayıp Sabiha Gökçen Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Havalimanı, Çatalca’ya yani Halkalı Kapıkule’ye bağlanacak olan hızlı tren hattımıza 120 kilometre uzunluğunda bağlantı sağlamış olacağız. Dünya Bankası’nın koordinasyonunda İslam Yatırım Bankası ve diğer bankaların kredi görüşmeleri tamamlanmak üzere inşallah bu sene ihalesini yaparak yapımına seneye başlayalım diye düşünüyoruz. Burasını açtığımız an artık bu koridorda bir kapasite problemi kalmamış olacak” dedi.


“Ankara-İzmir’e hızlı tren hattında çalışmalar devam ediyor”

Uraloğlu, 2025 yılında Çerkezköy-Kapıkule arasını, 2027’de de Çerkezköy-Halkalı arasını bitirmeyi hedeflediklerini söyledi. Ankara-İzmir’e hızlı tren hattında yaklaşık 505 kilometrede çalışmaların devam ettiğini kaydeden Uraloğlu, “Ankara İstanbul arasında hızlı trenden ayrılıp Osmaneli’nden Bursa’dan Bandırma’ya kadar giden hattımızda bu sene sonu itibarıyla Bursa’ya kadar gayret ediyoruz. Çalışmalarımız hızlı bir şekilde devam ediyor” diye konuştu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM