Gümrük Birliği’nin modernizasyonunun Türk ve AB iş dünyası için ciddi katkılar sağlayacağını belirten Hisarcıklıoğlu, “Biz yeşil dönüşüm, dijital dönüşüm ve Gümrük Birliği’nin modernizasyonunu birlikte düşünüyoruz” dedi.
Avrupa Birliği (AB) Bilgi Merkezleri Ağı Projesi açılış toplantısı ve ‘Dijital Çağın Becerileri’ Paneli Swissotel Grand Efes’te gerçekleştirildi. Toplantı Avrupa Beceri Yılı kapsamında ‘Dijital Çağın Becerileri’ teması ile düzenlendi. Son çeyrek asırda, AB ile Türkiye’nin karşılıklı ticaret hacminin 4 kat arttığını aktaran Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “2022 yılı itibariyle, Türkiye – AB mal ticareti 196 milyar dolara ulaştı. AB, Türkiye’nin en büyük ihracat ve ithalat ortağı. İthalatımızın, yaklaşık dörtte biri AB kaynaklıdır. Türkiye ihracatının yaklaşık yüzde 41’i de AB’ye yapılıyor. Türkiye AB’nin 6’ncı büyük ticaret ortağı. AB, aynı zamanda, Türkiye’deki dış yatırımlarda ilk sıradadır. Önümüzdeki engellerin karşılıklı olarak kaldırılmasına ihtiyaç duyulduğunun en somut göstergesi bu rakamlar” ifadelerinde bulundu.
“İş dünyası katılım sürecinin durmasınan mutlu değil”
Gümrük Birliği’nin modernizasyonunun Türk ve AB iş dünyası için ciddi katkılar sağlayacağını belirten Hisarcıklıoğlu, “Biz yeşil dönüşüm, dijital dönüşüm ve Gümrük Birliği’nin modernizasyonunu birlikte düşünüyoruz. Bu açıdan, AB tarafından Ekim ayında İstanbul’da açıklanan Türkiye Yatırım Platformu mekanizmasının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Bu mekanizmanın bir an önce işlevsel hale gelmesini istiyoruz” dedi.
Gümrük Birliği’nin Türkiye’nin üretim kapasitesinin dönüşümü için en önemli araç olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, “Katılım müzakereleri Türkiye’nin dönüşüm sürecini daha da genişleterek derinleştirdi. Son yıllarda katılım süreci durdu. Türk iş dünyası olarak bu durumdan mutlu değiliz. Ülkelerimizin karşı karşıya olduğu mevcut sorunları göz önünde tutarsak, ilişkileri canlandırma ihtiyacımız bariz şekilde ortada. Kovid-19 ve Rusya-Ukrayna savaşının ortaya çıkardığı şartlar Türkiye ve AB’nin daha yakın çalışmasını gerektiriyor. Başta enerji güvenliği olmak üzere, gıda güvenliği gibi stratejik önemi olan konuları da Türkiye-AB ortak çalışma alanına dâhil edilmeli. Yeşil dönüşüm ve dijital dönüşüm ve bu dönüşümün gerektirdiği becerilerin geliştirilmesi bir başka önemli işbirliği alanı olmalı” diye konuştu.
“Vize ve taşıma kotaları konusuna acil çözüm bulunmalı”
İş insanları için vize konusu son dönemde daha da ciddi boyutlara ulaştığını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, “Taşıma kotaları, ikili ticaretimizi olumsuz etkilemeye devam ediyor. Vize ve taşıma kotaları konularına acil çözüm bulmalıyız. Gümrük Birliği dahil olmak üzere, Türkiye hakkında bilgilenmek isteyen AB işletmelerinin oranı 2013 yılına göre arttı. Şirketler, Gümrük Birliği’nin güncellenmesini destekliyor. AB’deki işletmeler, Yeşil Mutabakat ve dijital tek pazar hususunda AB ile Türkiye arasındaki işbirliğini de yüzde 100 destekliyor. Türkiye – AB iktisadi ilişkilerini daha da ileri taşımak için çok elverişli bir ortam vardır. Türk ve AB şirketlerinin saha çalışmasında ortaya koydukları görüşler, esasen ikili ticari ilişkilere de bariz şekilde yansıyor. Son çeyrek asırda, karşılıklı ticaret hacmimiz 4 kat arttı. 2022 yılı itibariyle, Türkiye – AB mal ticareti 196 milyar dolara ulaştı. AB, Türkiye’nin en büyük ihracat ve ithalat ortağı. İthalatımızın, yaklaşık dörtte biri AB kaynaklıdır. Türkiye ihracatının yaklaşık yüzde 41’i de AB’ye yapılıyor. Türkiye AB’nin 6’ıncı büyük ticaret ortağı. AB, aynı zamanda, Türkiye’deki dış yatırımlarda ilk sıradadır. Önümüzdeki engellerin karşılıklı olarak kaldırılmasına ihtiyaç duyulduğunun en somut göstergesi bu rakamlar” diye konuştu.