Resmi Gazete’de 7 Haziran 2023’de yayınlanan kararlarla, kişisel temizlik ve hijyen malzemelerinin KDV oranları yükseltildi. Sabun, şampuan, deterjan, dezenfektanlar, ıslak mendil, tuvalet kâğıdı, kâğıt havlu, kâğıt mendil ve peçetenin vergi oranı yüzde 8’den yüzde 20’ye çıkarıldı. Bu nedenle yüksek fiyatlı temizlik ve hijyen ürünlerinin maliyetini karşılamakta zorlanan oteller daha kalitesiz ürünlere yönelmek durumunda kaldı.
Ramada Encore By Wyndham Otel Müdür Yardımcısı Can Demir, “Pandemide kazandığımız hijyen kurallarını yavaş yavaş terk etmeye başlayacağız. İlk etapta oteller çoğu dezenfektan ürünlerini kaldırmaya başladılar. Bu yazla birlikte zaten maliyetlerden dolayı ürünler kalitesizleşti” dedi. Demir, temizlik ve hijyenik ürünlerine yüzde 20-25’e yakın bir zam geçişi olduğunu ve geçtiğimiz yıla göre bu yıl ürünlere gel zam oranı minimum yüzde 250-300’lere çıktığını aktardı.
“İnsanlar temizlik ürünlerini ikinci plana itecek”
Temizlik ve hijyenik ürünlerinde KDV oranlarının yüzde 18’den, yüzde 20 seviyesine çıkartıldığını belirten Demir, “Geçtiğimiz yıl temizlik ve hijyen maddelerinde KDV oranı yüzde 18’den, yüzde 8’e indirilmişti. Bu ürünlerde oran yeniden yüzde 20’ye çıkarıldı. Şu an da yüzde 20-25’e yakın bir zam geçişi oldu. Geçtiğimiz yıla göre bu yıl ürünlere gel zam oranı minimum yüzde 250-300’lere çıkmış durumda” dedi. Demir, en çok kimyasal ürünlere zam yapıldığını vurguladı.
Arz talep meselesinin önemine değinen Demir, “Normalde bu ay içinde beş kalem ürün satılacaksa insanlar bu malın pahalanacağını öngördükleri için on kalem alıyorlar. O da piyasada bir dengesizlik yaratıyor. Ama ekonomik koşulların şu anki durumundan dolayı insanların daha çok gıda tarafına yöneleceğini düşünüyorum. İnsanlar temizlik ürünlerini ikinci plana itmeye başlayacaklar” dedi.
Oteller ve firmalar zamlar karşısında kullandıkları markayı değiştiriyor
Temizlik ve hijyen ürünlerine gelen KDV zammının halk sağlığını etkileyeceğini söyleyen Demir, “Pandemide kazandığımız hijyen kurallarını yavaş yavaş terk etmeye başlayacağız. İlk etapta oteller çoğu dezenfektan ürünlerini kaldırmaya başladılar. Bu yazla birlikte zaten maliyetlerden dolayı ürünler kalitesizleşmeye başladı. Gelen zamlarla birlikte bunun da devamı gelecektir diye öngörüyoruz” diye konuştu.
Çoğu firmanın ve otelin kullandıkları markayı değiştirmek zorunda kaldığını ifade eden Demir, “Otel sektöründe olduğumuz için mecburen bu ürünleri almak zorunda kalıyoruz. Bazı firmalar ve oteller ise ürün kalemlerinden çıkıyor. Gelen zamlardan dolayı kullandıkları markayı değiştirmek zorunda kalıyorlar. Bizde önümüzdeki dönem için tedariğimizi ona göre planlıyoruz” sözlerinde bulundu.
“Artan fiyatlarla insanlar daha ucuz ürünlere yöneliyor”
Demir, artan fiyatlarla insanların ürünlere erişiminin azalacağını ya da insanların daha ucuz ve kalitesiz ürünlere yöneleceğini belirtti. Maliyetlerin çok yüksek olduğunu ifade eden Demir, “Artık ucuza ürün üretmenin anlamı kalmadı. İnsanlar artık ürünün kalitesine değil, etiket fiyatına bakıyor. Raflarda çok fazla temizlik ürünler bulunamayacak bulunursa da o zaman etiket fiyatı devreye girecek.
Kişisel bakım ürünlerinde KDV oranı düşüktü. Ekonomi düzelene kadar bu şekilde gideceğini öngörüyoruz” diye konuştu. Her zam geçişinde bir maliyet hesaplaması yapıldığını vurgulayan Demir, “Zamlar geldiğinde piyasada malzemenin oturması zaman oluyor açıkçası bu da neredeyse 1 ay sürüyor. Bunu tabii kötü kullanan toptancılar vesaireler de var. Birazcık daha pahalılaşması için malzemeyi piyasaya sürmüyorlar, bekletiyorlar. Bundan dolayı mutlaka raflarda boşluklar görülecek diye düşünüyorum” dedi.
“Önümüzdeki 2-3 ay için plan yapamıyoruz”
Demir, sektördeki sıkıntılarının sadece temizlik ve hijyen ürünlerine gelen zamların olmadığını, hizmet sektöründe de maliyetlerin çok artmasını olduğunu belirtti.
Maliyetlerin artmasından dolayı önlerindeki dönemi öngöremediklerini aktaran Demir, “Rezervasyonlar artık anlık geliyor. Önümüzdeki 2-3 ay için plan yapamıyoruz. Bundan 5-10 sene önce olsa biz önümüzdeki seneyi görebiliyorduk. Ama şimdi bir ay sonrasını bile göremiyoruz. Hizmet sektöründe bu maliyetlerin yine artmasından dolayı personellerin başka arayış içine girmesi, otelcilik turizm sektörünü bırakıp başka işler aramaları personel ve insan kaynağı açısından bizi etkiliyor” açıklamalarında bulundu.