Çocukluktan bu yana birçok oyunla büyüyor ve gelişiyoruz. Bu oyunların bazıları büyüsek dahi aklımızın bir tarafından çıkmıyor. Maalesef günümüzde birçok çocuk telefon veya tablete yöneliyor. Hak verebiliyorum. Çünkü doğdukları çağ teknoloji çağı ve teknolojiye ayak uydurabilmek adına öğrenmeleri önemli bir rol alıyor. Fakat her şeyin fazlası her zaman zararlı. Bu nedenle ölçülü bir şekilde telefon ve tabletle oynandıktan sonra çocukların zekasını ya da motor becerilerini geliştirmesi için farklı oyunlar oynamaları gerekiyor. Ayrıca sosyalleşme ve özgüven için çocuğun arkadaşlarıyla birlikte oynaması da çok önemli bir etken. Teknolojinin yeni yaygınlaşmaya başladığı çağa ve sokakta oyun oynayan son nesile denk geldiğim için çocukların sosyalleşmesinin hayatında ne derece önemli bir durum olduğunu tahmin edebiliyorum. Ortaokul 5’inci sınıftan itibaren seçmeli dersler görmeye başladık. Bu seçmeli derslerim arasında zekâ oyunları adlı bir ders eğitimi gördüm. Orada satranç, dama, sudoku ve uno gibi birçok oyunu oynadım. Her çocuğun bu oyunları oynamasının önemli olduğunu düşünüyorum. Sadece çocukların değil büyüklerinde eğlenceli bir şekilde oynayabileceği birçok zekâ oyunu bulunuyor. Zekâ oyunları, düzenli olarak oynandığında zekâ becerilerini geliştirmeye yardımcı oluyor. Bu oyunlar, beyni aktif tutarak, sinir hücrelerinin ve sinaptik bağlantıların güçlenmesini sağlıyor. Ayrıca, problem çözme, strateji geliştirme, yaratıcılık, hafıza ve dikkat gibi becerileri de geliştiriyor.
Sudoku
Sudoku, 9×9’luk bir tahtada 1’den 9’a kadar olan sayıların yerleştirilmesi gereken bir oyun. Tahta, 3×3’lük alt karelere bölünüyor. Oyunun amacı, her bir satır, sütun ve 3×3’lük karede her sayının yalnızca bir kez yer almasını sağlıyor. Sudoku, mantık, problem çözme ve dikkat becerilerini geliştiriyor. Oyunu çözmek için, oyuncunun mevcut sayılara dayanarak, boşluklara hangi sayıların yerleştirilebileceğini akıl yürütmesi gerekiyor. Bu, dikkatli düşünme ve akıl yürütme gerektiren bir süreç. Sudoku, her yaştan insan için uygun bir oyun. Oyunu çözmek için matematik veya başka bir özel beceri gerekmiyor. Eğlenceli ve eğitici bir şekilde zekâ becerilerini geliştirmek için harika bir yol.
Satranç
Satranç, iki oyuncu arasında, 8×8 kareli bir tahta üzerinde oynanan bir strateji oyunu. Her oyuncunun 16 taşı var: bir şah, bir vezir, iki kale, iki at, iki fil ve sekiz piyon. Oyunun amacı, rakip şahı mat etmek. Mat, şahın tehdit altında olduğu ve tehdit altında olmayan bir kareye kaçış ya da tehdidi engelleyecek başka bir hamlesinin olmadığı bir durum. Satranç, strateji, planlama, mantık ve hafıza becerilerini geliştirir. Oyun, rakip oyuncunun hamlelerini tahmin etmeyi ve buna göre hamle yapmayı gerektirir. Bu da oyuncunun dikkatli düşünmesini ve akıl yürütmesini sağlar. Satranç, dünyanın en popüler oyunlarından biri. Dünya çapında milyonlarca insan satranç oynamakta. Satranç, her yaştan insan için uygun bir oyun.
Yap-Boz
Yapboz, parçaları bir araya getirerek bir resmi oluşturmak için oynanan bir oyun. Yapboz parçaları, genellikle bir resim veya fotoğraftan kesilir, farklı şekil ve boyutlarda olabilir.
Yapboz, görsel-uzamsal akıl yürütme, problem çözme ve el-göz koordinasyonu becerilerini geliştirir. Oyun, parçaların şekline, rengine ve konumuna dayanarak, parçaların doğru şekilde nasıl birleştirileceğini akıl yürütmeyi gerektirir. Bu da dikkatli düşünme ve odaklanma gerektiren bir süreç. Yapboz, her yaştan insan için uygun bir oyun. Oyunu çözmek için özel bir beceri gerekmiyor. Yapboz, eğlenceli ve eğitici bir şekilde zekâ becerilerini geliştirmenin harika bir yolu.
Dama
Dama, iki oyuncu arasında oynanan bir strateji oyunu. 8×8 kareli bir tahta üzerinde oynanır. Her oyuncunun 12 taşı olur: 6 siyah ve 6 beyaz. Oyunun amacı, rakip oyuncunun tüm taşlarını yemeyi veya oyun dışı bırakmayı başarmak. Dama, strateji, planlama, mantık ve tahmin becerilerini geliştirir. Bu da oyuncunun dikkatli düşünmesini ve akıl yürütmesini sağlar.
Dama, her yaştan insan için uygun bir oyun. Oyunu öğrenmek için özel bir beceri gerekmiyor.