Pazar, Nisan 21, 2024

Uzak ülkelere ihracat 4 kat artacak

İhracat

Ticaret Bakanlığı tarafından, Türkiye ihracatının geleneksel ürün-pazar yapısını bir ileri aşamaya taşıyarak yeni-ürün ve yeni pazar çeşitliliğine odaklanarak 2022 yılında hazırlanan Uzak Ülkeler Stratejisi’yle ilgili yazılı açıklama yapıldı.

Açıklamada, “Uzak Ülkeler Stratejisi ile 85 trilyon dolar büyüklüğe sahip dünya ekonomisinden yüzde 64 pay alan, ortalama mesafesi 8 bin 500 kilometre olan Amerika Birleşik Devletleri, Avustralya, Brezilya, Çin, Endonezya, Filipinler, Güney Afrika Cumhuriyeti, Güney Kore, Hindistan, Japonya, Kanada, Malezya, Meksika, Nijerya, Pakistan, Şili, Tayland, Vietnam’a yönelik ihracatımızı 4 katına çıkararak 80 milyar dolar üzerine yükseltilmesini, bu ülkelerin ithalatından aldığımız toplam payı yüzde 1’e çıkararak ülkemizin ortalama ihracat menzilinin dünya ortalaması olan 4 bin 744 kilometreye yükseltilmesi hedefleniyor” denildi.


İhracatın yüzde 55’i Avrupa’ya yapılıyor

İhracatın geleneksel ürün-pazar yapısını bir ileri aşamaya taşıyarak yeni-ürün ve yeni pazar çeşitliliğine odaklanarak hazırladığı ifade edilen açıklamada, “2022 yılında hayata geçirilen Uzak Ülkeler Stratejisi’ni dinamik bir şekilde yürütülmesine devam ediliyor.  Türkiye ekonomisi olarak, ihracatımızın yaklaşık üçte ikisi görece yakın ülkelere gerçekleştiriliyor. 2022 yılında 139,7 milyar dolar ile toplam ihracatımızın yüzde 55’i en büyük ihracat pazarımız olan Avrupa’ya ve yaklaşık 45 milyar dolar ile ihracatımızın yüzde 17,7’si Yakın ve Orta Doğu ülkelerine gerçekleştiriliyor” diye aktarıldı.


Küresel ekonomideki zayıflık ihracat pazarlarını olumsuz etkiliyor

Açıklamada, “Küresel ekonomi ve dış ticaretin içinde bulunduğu konjonktürü göz önünde bulundurarak, ihraç ürünlerimizi dünyanın en uzak noktasına ulaştırmak ve Türkiye markasının bilinirliğini artırmak, pazar çeşitlendirilmesi ile yeni pazarlara ulaşmak, aynı zamanda mevcut pazarlardaki konumumuzu güçlendirmek için ihracatçılarımızın ihtiyaç ve taleplerine cevap olacak çalışmalarımıza kararlılıkla devam ediliyor” ifadelerine yer verildi.

Son dönemlerde, küresel ekonomik büyümedeki zayıf seyirin en büyük ihracat pazarlarını olumsuz etkilediğine dikkat çekilen açıklamada, “Özellikle Avrupa bölgesinde, sıkılaştırıcı para politikaları ve enflasyon ile düşen talep, üretim seviyelerinde yaşanan kayıplar ve zayıf seyreden işgücü piyasası resesyon endişelerini barındırıyor. Küresel olarak yaşanan son gelişmeler doğrultusunda, ülkemiz ekonomimizin ve ihracatımızın son 20 yılda geldiği nokta itibarı ile artık geleneksel pazarların ötesine geçmemizin gerekli olduğunun bilincinde olarak ihracat menzilimizi daha uzağa taşımak, ufkumuzu daha da ilerilere götürmek için kıymetli ihracatçılarımız için bir rehber vazifesi görecek stratejilerin hayata geçirilmesi için çalışmalar başlıyor” diye belirtildi.


526 uluslararası fuar düzenlenmesi planlanıyor

Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında, finans, standardizasyon, lojistik, tanıtım, diplomasi gibi birçok alanda 328 adet eylemi barındırarak bir yol haritası niteliği taşıyan ve 2022 yılı itibariyle yüzde 30’u tamamlanan Eylem Planı ile ilgili bilgilerin verildiği açıklamada, “İhracatçılarımızın Uzak Doğu’dan Latin Amerika’ya, belirlenen ülkeler ile ticari ve ekonomik işbirliğinin artırılması, fuar katılımı, ticaret heyetleri, ikili anlaşma ve tanıtım faaliyetlerinin daha da yoğunlaştırılması için çalışmalarımıza tüm hızıyla devam ediyor. Uzak Ülkeler Stratejisi’nde yer alan ülkelere yönelik olarak, 2023 yılı sonuna kadar 6’sı genel, 26’sı sektörel olmak üzere toplam 32 ticaret heyeti programı ile toplam 66 heyet programı ve 119 yurtdışı fuar ile toplam 526 uluslararası fuar düzenlenmesi planlanıyor” diye aktarıldı.


“İslam ülkeleri ihracatının yüzde 30’a yükselmesi hedefleniyor”

İslam Ülkeleri İhracat Geliştirme Stratejisi’ne değinilen açıklamada, “Son dönemde içinde bulunduğumuz siyasal konjonktürle beraber başta Suudi Arabistan, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere İslam ülkeleri ile ülkemiz ticari ve ekonomik ilişkileri açısından önemli gelişmeler kaydediliyor. Bu gelişmeler doğrultusunda, İslam ülkelerinin ekonomik ve ticari anlamda artan önemi ile ‘İslam Ülkeleri İhracat Geliştirme Strateji ’si hayata geçirildi. Bu strateji ile İslam ülkelerinin ihracatımızdaki yüzde 26’lık payının 2028 yılında yüzde 30’a yükselmesi hedefleniyor. Ticaret Bakanlığı olarak, ‘Ticaret Diplomasisi’ faaliyetlerimiz doğrultusunda tesis edilen ticaret ve yatırım anlaşmaları ağımızın İslam ülkelerine yönelik yeni stratejimiz ile genişletilerek ihracatçılarımıza daha geniş pazara giriş imkânı sunulması amaçlanıyor” ifadelerine yer verildi.


“İhracatımızda sürdürülebilir artışı sağlamak nihai hedefimizi oluşturuyor”

Stratejiler kapsamında yer alan her ülkenin pazar yapısını incelenerek potansiyel sektör ve ürün belirleme çalışmaları titizlikle sürdürüldüğü belirtilen açıklamada, “Tespit edilen potansiyel ürünler ve sektörler çerçevesinde, İslam ülkelerine yönelik ihracatımızda artış sağlanması ve ihraç ürünlerimizin tanıtımı amacıyla Bakanlığımız koordinasyonunda yıl sonuna kadar İslam ülkeleri ile ihracatı geliştirme stratejisi kapsamında 23’ü genel, 63’ü sektörel olmak üzere toplam 86 ticaret heyeti programı ile toplam 122 heyet programı ve 127’si yurt dışı fuar olmak üzere toplam 448 uluslararası fuar düzenlemesi planlanıyor. Ticaret Bakanlığı olarak ortaya koymuş olduğumuz küresel vizyon çerçevesinde, ihracatta pazar çeşitliğini artırarak dünyanın her bir noktasında üretici ve tüketicilerin farklı ihtiyaçlarına cevap verecek ürünleri üreterek, Türk ürünlerinin dünya ticaretindeki rekabetçi yapısını güçlendirerek, ihracatımızda sürdürülebilir artışı sağlamak nihai hedefimizi oluşturuyor. Bu hedefler doğrultusunda, ihracat politikası araçlarımızı güncellenmeye ve yeni stratejileri hayata geçirmeye devam edilecek” denildi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM