DENİB Başkanı Hüseyin Memişoğlu, “İhracatımızı artırmak adına yurt dışı pazarlama programlarımızla firmaları alıcılarla buluşturmaya devam ediyoruz. Yıl genelinde olduğu gibi Denizli ve ülkemiz ekonomisine katkı sunmayı sürdüreceğiz” dedi
Deri sektörünün ülkemiz ihracatındaki payı yüzde 1 seviyelerinde bulunuyor. Türkiye genelinde 2022 yılında 254,2 milyar dolar gerçekleştirilen toplam ihracatın 2 milyar doları deri sektöründen yapıldı. 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 19 oranında artış yaşanan deri ihracatına, Denizli’nin katkısı 6,5 milyon dolar olarak gerçekleşti. Sektörde, 2022 yılı genelinde ihracat birim fiyatı 13,1 dolar ile ortalamanın üzerinde seyretti.
Denizli’den şu anda 75 ülkeye deri ihracatı yapıldığını dile getiren Denizli İhracatçılar Birliği(DENİB) Başkanı Hüseyin Memişoğlu, en fazla çanta, valiz ve ayakkabıda ihracat yapıldığını belirtti. Denizli’nin 2023 yılı Ocak-Ağustos döneminin toplam ihracatının 2,8 milyar dolara ulaştığını ifade eden Memişoğlu, “Deri ihracatı ise geçen sene aynı döneme göre yüzde 49’a varan artışla 5 milyon dolar oldu” dedi.
Sürdürülebilir üretim için çalışılıyor
2023 yılının ilk sekiz ayında, Türkiye’nin toplam ihracatının 165 milyar dolara ulaştığını söyleyen Memişoğlu, “Deri ihracatı ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 0,5 artışla 1,3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Söz konusu sektörün ülkemiz ihracatındaki payı 2022 yılıyla aynı kalarak yüzde 1 seviyelerinde seyretti. Denizli deri ihracatçıları hedef pazarlarımızdaki güncel gelişmeleri yakından takip ediyor, sürdürülebilir üretim için çalışmalarına devam ediyor. Ülke genelinde ilimizin sektörden aldığı payın giderek artacağına inanıyorum” ifadelerinde bulundu.
“Tekstil-konfeksiyon sektörünün ihracatımızdan aldığı pay %36”
Denizli’den, 185’ten fazla ülkeye ürünlerini gönderdiklerini belirten Memişoğlu, “En fazla ihracat gerçekleştirdiğimiz ilk 5 ülke Almanya, ABD, İtalya ve İsrail olarak sıralanıyor. Öncelikle Denizli’nin sektör çeşitliliği ile ön plana çıkan bir il olduğunu belirtmek istiyorum. Tekstil-konfeksiyon, bakır tel, kablo, emaye bobin teli, tarım ve madencilik Denizli’nin ön plana çıkan sektörleri. Yıllık bazda, Denizli’de lider konumda bulunan tekstil-konfeksiyon sektörünün toplam ihracatımızdan aldığı pay yüzde 36 oranında seyrediyor. Ardından gelen elektrik-elektronik sektörü ise yüzde 17 pay alıyor. Demir ve demir dışı metaller sektörü, Denizli’nin toplam ihracatından yüzde 13 oranında pay alırken, tarım sektörleri yüzde 7, madencilik sektörü ise yüzde 6 oranında pay sahip” diye konuştu.
Deri ihracatında Almanya %19 oranla ilk sırada yer aldı
Denizli’den 2022 yılında deri sektöründe 75 ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini belirten Memişoğlu, “En fazla ihracat gerçekleştirdiğimiz ilk 5 ülkenin yüzde 19 oranla Almanya, yüzde 13 oranla Ukrayna, yüzde 12 oranla ABD, yüzde 11 oranla Fransa ve yüzde 5 oranla İngiltere olduğunu görüyoruz. Deri sektörü saraciye ürünlerinden giyim eşyasına, dekor-döşemeden aksesuara kadar geniş bir üretim alanında faaliyet gösteriyor. 2022 yılında Almanya’ya 1 milyon 204 bin TL deri ihracatı gerçekleştirdiklerini ifade eden Memişoğlu, “Bunun yaklaşık yüzde 73’ü saraciye ürünleri. ABD’ye ise yüzde 70’e yakın bir oranla ayakkabı ihracatı gerçekleştiriyoruz. Ülke grupları bazında incelediğimizde, 2022 yılında Avrupa Birliği ülkelerinin payı yüzde 55, Bağımsız Devletler Topluluğu’nun payı yüzde 15, Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi’nin payı yüzde 12 ve İngiltere’nin de içinde yer aldığı diğer Avrupa ülkelerinin payı yüzde 9 oranında gerçekleşti. Öte yandan, Orta doğu ülkeleri Denizli’nin toplam deri ihracatından yüzde 2,5, Uzakdoğu ülkeleri ise yüzde 1,6 oranında pay alıyor. Söz konusu ülke gruplarında sektör ihracatımızın artması ve sürdürülebilir olması adına çalışmalarımıza devam edeceğiz” dedi.
“Sıkı para politikaları tüketici taleplerini etkilemeye devam ediyor”
Küresel talepteki zayıf seyrinin devam ettiğini dile getiren Memişoğlu, “Veriler bu durumu destekliyor. Euro Bölgesi İmalat PMI, ağustos ayında 43,5’e geriledi. Birleşik Krallık’ta ise İmalat PMI 43 olarak açıklanırken üretim ve yeni siparişlerdeki düşüşün hızlandığı görülüyor. ABD’de 47,9, İspanya’da 46,5, Hollanda’da 45,3, Fransa’da 46, İtalya’da 45,4 olarak ölçülen İmalat PMI, 39,1’lik değeriyle Almanya’da oldukça dikkat çekti. Ülkemizde bu değer ağustosta 49 seviyesinde kaydedildi. Küresel düzeydeki İmalat PMI seviyelerinin eşik değer olan 50’nin altında kalması, uluslararası talep koşullarında daralma olduğuna işaret ediyor. Bu durum da ihracat rakamlarımızı doğrudan etkiliyor. Yine hedef pazarlarımızdaki enflasyon beklentilerin hala üzerinde seyrediyor. İngiltere’de yıllık enflasyon temmuz ayında yüzde 7,9 seviyesinden yüzde 6,8’e gerilese de hala orta vadeli hedef olan yüzde 2’nin oldukça üzerinde. Euro bölgesinin enflasyonu ise yüzde 5,3 olarak ölçüldü. Beklenti yüzde 5,1 seviyesindeydi. Doğrudan hedef pazarlarımız olan bu bölgelerdeki enflasyonist baskı ve uygulanan sıkı para politikaları tüketici taleplerini etkilemeye devam ediyor” sözlerine yer verdi.
Sektör, bu yıl yurt dışı pazarlama programlarına odaklandı
Sürdürülebilir ihracat hedefleri doğrultusunda DENİB olarak çalışmalarına aralıksız devam ettiklerini belirten Memişoğlu, “2023 yılı tam anlamıyla yurt dışı pazarlama programlarına odaklandığımız bir yıldı. Avrupa ülkelerinden uzak doğuya, ABD’den Orta Doğu’ya kadar farklı pazarlardaki alıcılarla üyelerimizi bir araya getirdik. Biz 2023 yılının başında “Cumhuriyetimizin 100’üncü yılında daha fazla ihracat ve daha fazla firmayı ihracatçı yapma yolunda hep birlikte çalışacağız demiştik. Bu doğrultuda, ihracatımızı artırmak adına yurt dışı pazarlama programlarımızla firmaları alıcılarla buluşturmaya devam ediyoruz. Yıl genelinde olduğu gibi Denizli ve ülkemiz ekonomisine katkı sunmayı sürdüreceğiz” dedi.