Pazar, Eylül 8, 2024

Navlundaki düşüş sefer iptalleriyle durdurulmaya çalışılıyor

dto başkanı yusuf öztürk

DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, konteyner trafiğinde yüzde 25 oranında düşüş olduğunu dile getirdi


İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi eylül ayı olağan meclis toplantısı DTO İzmir Şubesi Meclis Başkanı Argun Gündüç idaresinde gerçekleştirildi.

Konteyner trafiğinde yüzde 25 oranında düşüş olduğunu aktaran DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, konteyner navlunlarının yeni bir dip yaptığını dile getirdi. Öztürk, “21 Eylül haftasında Drewry Dünya Konteyner Endeksi yüzde 5,2 azaldı. Şangay/Rotterdam hattında 40’lık bir konteynerin spot navlunu 1,172 dolara geriledi. Bu rakam geçen yılın yüzde 81 altında. Konteyner operatörleri sefer iptalleri ile navlunlardaki düşüşü durdurmaya çalışıyor” dedi.


“Petrol fiyatları ekonomideki durgunluğu besliyor”

Küresel ekonomide ve ülkemiz ekonomisinde durgunluk işaretlerinin arttığını dile getiren Öztürk, “Avrupa Merkez Bankası faiz artırmaya devam ederken, ABD Merkez Bankası faizi sabit bıraksa da bir faiz artışı mesajı daha verdi. Ülkeler, yüksek enflasyonun kalıcılaşmasını önlemek için radikal adımlar atıyorlar. Ancak bu durumda ekonomiler ciddi oranda yavaşlıyor. Varili 90 doların üstüne çıkan petrol fiyatları da durgunluğu besliyor. Hiç kimse para harcamıyor. Ticaret hafifledi, konteyner trafiği yüzde 25 oranında düşüşler var. Çünkü tüketici tüketmiyor. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası geçen hafta gösterge faizini 5 puan artırarak yüzde 30’e çıkarttı. Artan faizler ile iç talebin yavaşlatılarak fiyat istikrarının sağlanması hedefleniyor. Diğer yandan ihracatı daralan sektörlerimiz sürekli artıyor. Ekonomiyi rahatlatacak dış kaynak arayışı devam ediyor. Açıklanan Orta Vadeli Program hedeflerinin yeni yatırımlar için önemli bir çıpa olmasını temenni ediyoruz” diye konuştu. 


Konteyner navlunlarında yeni dip

Ekonomideki daralma eğiliminin limanlara yansıdığını belirten Öztürk, “Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre, ilk 8 ayda dökme yük yüzde 4,3 azaldı. Konteyner trafiğinin ise son aylardaki toparlanma ile geçen yılın çok az üstüne çıkması bekleniyor. İzmir ve Aliağa Limanları’nda elleçlenen konteynerin ise yıl sonunda yaklaşık 1,9 milyon TEU ile 2022 yılının bir miktar üstünde gerçekleşmesi öngörülüyor. Küresel ticaretteki yavaşlamaya rağmen geçtiğimiz hafta dökme yük navlunlarında sezon kaynaklı yükselişler yaşanıyor. Baltık Kuruyük Endeksi, 1000 puan seviyelerinden 1600 puanın üzerine çıktı. Konteyner navlunları ise yeni bir dip yaptı. 21 Eylül haftasında Drewry Dünya Konteyner Endeksi yüzde 5,2 azaldı. Şangay/Rotterdam hattında 40’lık bir konteynerin spot navlunu 1,172 dolara geriledi. Bu rakam geçen yılın yüzde 81 altında. Konteyner operatörleri sefer iptalleri ile navlunlardaki düşüşü durdurmaya çalışıyor. Geçen hafta planlanmış seferlerde iptal oranı yüzde 16’ya kadar yükseldi. Diğer yandan Panama Kanalı’nda gemilere uygulanan geçiş sınırlamasının yakın gelecekte navlunlarda bir düzeltmeye yol açması bekleniyor. Nitekim El Nino’nun etkisiyle suları azalan Panama Kanalı’nda bir geminin geçiş ücreti için 2,4 milyon dolar ödediği haberini okuduk” ifadelerinde bulundu. 

Denizcilik sektörünün 2050 Net Sıfır Karbon hedefi doğrultusunda yeşil metonol ile çalışan ilk geminin bu ay seferine başladığını aktaran Öztürk, “Çevreci yatırımların maliyetinin de navlun fiyatlarında bir yükselmeye neden olması bekleniyor” dedi.  


“Gemilerde ücret tarifesi sektöre nefes aldıracak”

Resmi Gazete’de 19 Eylül’de yayımlanan Gemi Acenteleri Yeni Hizmet Ücret Tarifesi Yönetmeliği ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Öztürk, “Bu yönetmelik 19 Ekim’den sonra yürürlüğe girecek. Denizcilik sektörünün tüm tarafları 2008’den beri bu yeni ücret tarifesini bekliyordu. 15 yıldır ihtiyacı duyulan bu tarife, konteyner ve dökme yük acenteleri, armatörler ve sektörün tüm tarafların görüş ve talepleri doğrultusunda hazırlandı. Sadeleştirilip basitleştirilen tarife ile Türk Bayraklı gemilere yüzde 50 indirimin tüm sektörce uygulanması zorunluluğu getirildi. Türkiye’deki gemi acenteleri tarifesi geride kalmıştı. Çeşitli nedenlerden dolayı masada tutuldu. Sonunda tarife çıktı. Kurlardan kaynaklanan kayıp söz konusuydu. Her geçen gün maliyetlerimizde arttı. Bu tarife bize nefes aldıracak” diye konuştu. 


“İzmir, koridorların liman ayağında yer almalı”

Bu ay gündeme gelen en önemli konulardan birinin de küresel ulaşım koridorları olduğunu dile getiren Öztürk, “Gıda tedariki için çok önemli olan ve geçen ay kapanan Tahıl Koridoru’nda yeni bir gelişme olmadığı gibi, bölgedeki limanlar ve depolar sürekli askeri hedef haline geldi. Diğer koridor projelerine baktığımızda, Kuşak ve Yol Projesi’nin Türkiye üzerinden geçen demiryolu ayağı olan Orta Koridor; ülkemizi İran Körfezi’ne bağlayacak Orta Doğu Koridoru bizi doğrudan ilgilendiriyor. Diğer yandan Batı’nın, Çin’i ekonomik ve ticari yönden sınırlandırmak için öne attığı Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru ve Çin’in devam eden Kuşak-Yol Projesi, ticaret savaşlarını denizyolu ve limanlar üzerinde yoğunlaştırıyor. Ayrıca Avrupa ile Uzak Doğu, Şangay ile Kuzey Amerika arasında karbon emisyonunu azaltacak yeşil ulaşım koridorları kuruluyor. Bize göre Türkiye Asya ile Avrupa arasında doğal bir köprü olarak bu koridorların hiçbirinin dışında kalamaz. Özellikle İzmir, 16 limanı ve iskelesi, 220 limana doğrudan bağlantısı, 5 milyon TEU’ya yakın kapasiteye sahip konteyner limanları ve yıllık 80 milyon tondan fazla yük elleçleyen limanları ile bu koridorların liman ayağında mutlaka yer almalı” diye konuştu.


“Yüksek maliyetler Türkiye’nin rekabetçiliğini olumsuz etkiliyor”

Hükümetin 2024-2026 Yatırım Programı’nda yer alan Kuzey Ege Çandarlı Limanı’nın hayata geçmesinin önemli olduğunu belirten Öztürk, “İzmir Limanı’nın verimli hale getirilmesi, Kemalpaşa Lojistik Merkezi’nin hizmete alınması, limanların demiryolu-karayolu bağlantısının güçlendirilmesi gibi yatırımlar da İzmir’in cazibesini artıracak” dedi.  

Ülkemize gelen turist sayısının 8 ayda 36 milyonu geçtiğini dile getiren Öztürk, “Turizm sezonunun uzaması da sevindirici bir gelişme. Ancak yüksek maliyetler Türkiye’nin rekabetçiliğini olumsuz etkiliyor. Ocak-Ağustos döneminde limanlarımıza 719 yolcu gemisi ve 906 bin yolcu geldi. 25 Eylül Pazartesi günü Egeport Kuşadası Limanı 7 gemiyi birden ağırladı. Celestyal Cruises firması da Kuşadası çıkışlı yeni Doğu Akdeniz seferlerini başladı. Gelecek yılın bu yıldan daha iyi olacağını tahmin ediyoruz. Çin’in pandemi sonrası uluslararası kruvaziyer pazarına dönmesinin etkilerini ise yeni sezonda yaşayacağız” ifadelerinde bulundu. 

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM