Pazartesi, Eylül 16, 2024

Lojistik sektöründe durgunluk

    FİLİZ EROL

Geçen yıla göre dünyada lojistiğe talebin azaldığını aktaran sektör temsilcileri, önümüzdeki dönemin daha hareketli olmasını beklediklerini dile getirdi


Lojistik sektöründe pandemiden sonra hareketlilik azalmaya başladı. Dünyada lojistiğe talebin azalmasının sektörde durgunluğa sebep olduğunu dile getiren sektör temsilcileri, talep düşüşünde navlun fiyatlarının geri çekilmesi ve dövizdeki değişimlerin etkili olduğunu vurguladı. Sektör temsilcileri, önümüzdeki dönemde daha iyi bir sezon geçirmeyi beklediklerini belirtti


Konuk: IATA’da ilk üçe girmeyi hedefliyoruz

Galata Taşımacılık ve Ticaret A.Ş.’nin 26 yıllık bir İtalyan firması olduğunu dile getiren Galata Taşımacılık ve Ticaret A.Ş. Havayolu Satış Uzmanı Koray Konuk, “Firma Alpi İtalyan’ın uzantısı olarak Türkiye’de kuruldu. Firmanın başlangıç amacı karayolu olsa da sonrasında havayolu ve deniz yolu da şu anda aktif olarak hizmet veriyor. Karayolu olarak Avrupa Bölgesi’nde çok kuvvetli bir firma. Hava ve deniz yolu olarak da tüm dünyada hizmet veren bir firma. Yaklaşık 110 ülkede acentesi var. Dünyanın her yerinde lojistik yapabilir. Hem havayolu hem deniz yolu hem de karayolu olarak. Aktif olarak devam ediyor. Fuarda da her yıl yer alıyor. Bu sene de aynı şekilde tüm fuarlar, Türkiye’de gerçekleşen tüm lojistik fuarlarında var. Havayolu’nda Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nde (IATA) ilk 10’a girdik. Yani hava yolu taşımacılığında en büyük 10 firmadan biriyiz” diye konuştu.

Firmanın havayolu olarak hedefinin IATA’da en üst kademeye kadar çıkabilmek olduğunu aktaran Konuk, “İlk üçe girme istiyoruz. Bunun için de daha fazla tonaj, daha fazla satış yapmamız lazım. Daha fazla müşteriye ulaşmaya çalışıyoruz. Ben İzmir bölgesinden, Ege Bölgesi’nden sorumluyum. Beş buçuk ayda satışlarda, şu yüzde 800’lük bir büyüme gerçekleştirdim. Bunu diğer şehirlerde de Bursa’da, Mersin’de, Ankara’da da gerçekleştirip IATA’da ilk üçe girmek en büyük hedefimiz” ifadelerini kullandı.

“Ocak-şubata kadar hareketlenme olabilir”

Sektör açısından yılın ilk 8 ayının önceki senelere kıyasla biraz daha durgun olduğunu ifade eden Konuk, “Genel bir durgunluk var. Bunda dövizin de etkisi var. İhracat ve ithalat dövize bağlı olarak sürekli azalıp artıyor. Bu sektör olarak önceki senelerle kıyaslandı. Özellikle pandemi zamanı lojistik çok yükselişteydi. Hem satışlar hem de karlılıklar daha fazlaydı. Biraz daha minimuma inmiş durumlar. Ama geçen yıla göre bir azalma söz konusu. Şu an kış dönemi lojistik olarak biraz daha hareketli geçiyor. Ocak-şubata kadar bir hareketlenme olacağını düşünüyorum. Sonrasında yine muhtemelen bir durgunluk dönemine girecek. Dönemsel artış ve azalışlar oluyor lojistikte. Ama genel olarak bakıldığında yeni bir pandemi veya farklı bir kriz oluşmazsa bu şekilde devam edecek gibi duruyor” sözlerine yer verdi.

Fuarlardan beklentilerinin daha fazla kişiye dokunabilmek, çok fazla kişiyle iletişim kurabilmek olduğunu belirten Konuk, “Fuarlarda çok fazla müşteriyle tanışıp, müşterinin memnuniyetimizi onlara da yansıtmak, çalışma başarılarımızı onlarla da paylaşmak istiyoruz” dedi.


Burç: Hedefimiz faaliyet alanlarımızı genişleterek hacmimizi yükseltmek

Firmalarının satış-pazarlama alanıyla ilgilendiğini aktaran Ege Ulaşım Taşımacılık Firması Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu üyesi Esra Burç, “Firmamız 1998 senesinde İzmir’de kurulan yurt içi parsiyel taşımacılık yapan bir nakliye firması. Şu anda Türkiye haritasının ortadan ikiye böldüğümüzde batıya hitap eden yarısının her noktasında varız” dedi.

Hedeflerinin faaliyet alanlarını genişleterek hacimlerini yükseltmek olduğunu söyleyen Burç, “2023’ün ilk yedi ayı sektör açısından güzel geçti. Ama ağustosta başlayan ve hala devam eden bir daralma var. Ekonomik şartların biraz daha iyileştiği ve sınırlarının net çizildiği bir dönem olmalı. Biz parsiyel taşımacılık yaptığımız için Türkiye ticaretinin içerisinde üretilen veya dışarıdan gelen malzemelerini de taşıyoruz. Böyle olunca bir miktar daha daralmanın devam edeceğini düşünüyoruz. Rekabet şartlarının biraz daha adil olduğu bir sosyal çevre oluşturulursa sektör açısından hem kurumsal anlamda hem de Türk ticaretine uygun şartları yerine gelebilir” diye konuştu.

“Fuarda ticari beklentilerden daha fazlası var”

İzmir’de düzenlenen Logistech–Lojistik, Depolama ve Teknolojileri Fuarı’ndan beklentilerini anlatan Burç, “Açıkçası ticari beklentilerden daha fazlası var. Burada İzmir’i temsil eden nakliye firmaları olarak bazılarımız yurt içi, bazılarımız uluslararası faaliyet gösteriyor. İzmir’in buradaki önemini ön plana çıkartmak, İzmir’in sektörde var olan firmalarının kendini tanıtması, gücünü göstermesi, bilinmesi, daha çok pazarlama faaliyetleri açısından beklentilerimizi karşılıyor. Geçen sene de keyifli bir fuardı. Bu sene daha keyifli olacağını düşünüyoruz. Çünkü katılımcılar açısından eksilme olmadığı gibi artış oldu. Bu güzel bir şey çünkü katılımcı firmalar var olmaya devam edip yenileri de katılırsa fuarları her zaman daha görkemli, daha cazibesi yüksek ve hem diğer firmalar hem de müşteriler açısından ziyarete daha güzel alanlar olur” ifadelerini kullandı.


Türel: Yurt dışına daha çok odaklanacağız

Lima Logistik Kurucu Ortağı Sinan Türel ise “10 yıllık forwarder firmayız. Ulaştırma Bakanlığı taşıma işleri organizatörü olarak tanımlıyor. Ana faaliyet konularımız hava yolu, kara yolu, deniz yolu, fuar taşımacılığı, özel servisler, acil taşımalar. Aşağı yukarı 100’ün üzerinde çalışanımız var. Merkezimiz Bursa’da. İstanbul, Ankara, İzmir, Denizli, Adana, Eskişehir, Balıkesir, Milano, Bükreş’te de ofislerimiz var” dedi.

Hedeflerinin daha çok büyümek olduğunu dile getiren Türel, “Ortalama son 3 yıldır her yıl yüzde 50 büyüyerek gidiyoruz. Bu yıl biraz durgunluktan dolayı daha küçük yüzdeyle kapatacağız gibi. Önümüzdeki yılın hedefi biraz daha yurt dışında olacak. Türkiye’de zaten oturmuş bir portföyümüz var. Ama önümüzdeki yıllarda satış aktivitemizi ve müşteri portföyümüzü biraz daha yurt dışında geliştireceğiz. Önümüzdeki yıl başta İtalya, Almanya, Hollanda, Amerika ve Romanya’da yeni ofisler açacağız. Biraz daha yurt dışına odaklanacağız” diye konuştu.

“Navlun fiyatlarının düşmesi sektörde olumsuz etkiler yarattı”

Lojistik sektörü açısından 2023 yılının iyi geçtiğini belirten Türel, “Sektörün genelinde hacimlerde bir düşüş var. Bütün branşlarda, havada da denizde de karada da hacim düşüşleri yaşanıyor. Bu global ekonomik durumun, hatta ülkenin ekonomik durumuyla da biraz alakalı. Ama son çeyrek hızlı geçecek. Deniz yolu tarafında navlun fiyatlarının düşmesi özellikle lojistik tarafında olumsuz etkiler yarattı. Ama firma üzerinde baktığımız zaman kayıp yaşamadan ilk 8 ayı geçirdik. Yıl sonuna kadar iyi geçireceğiz gibi görünüyor. Ben önümüzdeki yılı bu yıldan daha iyi olacağını düşünüyorum” ifadelerini kullandı.


Uğurlu: Fuarlar genç simaları sektöre kazandırmak için gerekli

10 yıldır lojistik sektöründe çalıştığını belirten MTS Uluslararası Taşımacılık A.Ş. Kara Nakliye Uzmanı Nurullah Uğurlu, “Firmamız 30 yıllık kurumsal tecrübesi olan sektörün birçok alanında faaliyet gösteren bir firma. Kara yolu, hava yolu ve ana alanımız deniz yolu taşımacılık şekilleriyle sektörde hizmet vermeye devam ediyoruz. Fuardan beklentimiz hatlarla, limelerle ve çalıştığımız diğer ortaklarla bir araya gelebilmek. Sektörde oluşan problemler varsa onları halledebilmek ve yeni işbirlikleri yapabilmek. Geçen yıl katılmayanlar bu yıl stant açtı, katılım arttı ve sektörde hareketlilik oldu. Fuarların yapılması sektöre verimli oluyor ve devamının da gelmesini bekliyorum. Daha etkin ve genç simaları sektöre dahil edebilme adına bu tarz etkinliklerin olmasının gerekli olduğunu düşünüyorum” değerlendirmelerinde bulundu.


“Deniz yolunda avantajlı fiyatlarla müşterilere hizmet vermek istiyoruz”

Sektörün uzun yıllardır nabzını tutmalarına rağmen firmada geliştirmek için bazı çalışmalar yaptıklarını vurgulayan Uğurlu, “Özellikle depolardaki hareketliliği artırmak için bazı çalışmalarımız var. Aynı zamanda deniz yolunda avantajlı fiyatlarla müşterilere hizmet vermek için yaptığımız çalışmalar var. Sektör açısından 2023 kötü bir yıldı. İyi geçti diyen bir firma olamaz. Çünkü özellikle pandemiden sonra dövizdeki değişim gibi faktörler ve şu anki durgunluk piyasayı olumsuz etkiliyor. Önceden masa başından müşteri bulan insanlar şu an kapı kapı dolaşıp müşteri arıyor. Son 8 ay çok kötüydü ama ilerleyen süreçte sektörün yavaş yavaş toparlanacağını düşünüyorum” diye konuştu.


Gök: Öncelikli hedefimiz 2027 yılında halka arza girmek

Firmalarının deniz, hava ve kara yolu taşımacılığı yaptığını dile getiren ISC Lojistik A.Ş CEO’su Davud Gök de “Bunun yanında gümrükleme ve sigortalama hizmeti de veriyoruz. Dünya çapında geniş network alanına sahibiz. Hem ithalat hem ihracat hem de depolama alanında müşterilerimize çözümler üretip lojistik hizmeti veriyoruz. Öncelikli hedefimiz 2027 yılında halka arza girmek. Buradan gelecek gelirle yurt dışı ofislerimizi açmak istiyoruz. Nihai hedefimiz de gemi almak. Lojistik sektöründe, dünyadaki talebin azalmasından dolayı sektörde geçen yılki hareketlilik bu yıl gözlemlenemedi. İş kaybımız yok ama ciro kaybımız var. Bunun nedeni de navlun fiyatlarının geriye gelmesinden dolayı. Önümüzdeki dönemde işlerin daha da artacağını düşünüyorum. Ülkenin güzel bir konjonktür yakaladığını ve bu yönde yatırımların da arttığını görüyoruz” sözlerine yer verdi.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM