Dünya turizm profesyonellerinin ağırlandığı İstanbul Turizm Fuarı, 4 Ekim’de kapılarını açtı. Dünya turizmine yön veren isimlerin yer aldığı fuarda, turizmde 2024 yılının yol haritası belirlendi. Fuar kapsamında moderatörlüğünü Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB) Yönetim Kurulu Üyesi ve Turizm ve Seyahat ile İlgili Hizmetler Komitesi Başkanı Hediye Güral Gür’ün üstlendiği ‘Ekonominin Yumuşak Gücü: Hizmet İhracatı’ ismiyle bir panel düzenlendi.
Panelin açılışındaHİB bünyesinde 5 bin üye bulunduğunu dile getiren Gür, “Birlik içerisinde 600’ün üzerinde turizm sektöründen üye var. 2022 yılında hizmet ihracatı 90 milyar seviyelerine ulaştı. Bunun 41,2 milyar doları ise turizm sektöründen geldi. Bu anlamda sektörümüzün büyüklüğünün de ortaya çıktığını görüyoruz. Ancak, bu başarıyı ortaya çıkan sinerji ile hep birlikte yakalıyoruz. Pek çok sektör ile bir araya geliyoruz. Sinerjisinden yararlandığımız en önemli sektörlerden bir tanesi de kültür, sanat. Ve bunların içinde de tabii ki dizi sektörü geliyor. Yurt dışı seyahatlerimizde ülkemizin nasıl tanındığını, sanatçılarımızın orada nasıl ilgi gördüğünü birebir tecrübe etme fırsatı buluyorum. Fatih Aksoy ile uzak sayılabilecek ülkelerden Panama’ya, Meksika’ya seyahat ettik. Bizimle oraya seyahat eden sanatçılarımızın gerçekten sokakta yürüyemediğine şahit oldum. Bunlar efsane değil, gerçek ve bu işlerin mimarı da yapımcılarımız. Bu anlamda ben dizilerin turizme katkılarına çok inanıyorum” ifadelerini kullandı.
“Türkiye, en büyük ikinci dizi ihracatçısı konumunda”
Ekonominin yumuşak gücü olan hizmet ihracatının önemli bir parçasının, kültürel değerlerin uluslararası izleyici kitlesine aktarılması olduğunu kaydeden HİB Yönetim Kurulu Üyesi ve Eğlence ve Kültür Hizmetleri Komitesi Başkanı Fatih Aksoy, “Dizi-film ve Türk animasyon sektörü hızlı bir ivmelenmeye sahip. Doğru projelerle birçok sektörü doğrudan ya da dolaylı olarak etkileme gücü çok yüksek bir sektör. Bunlardan biri de elbette turizm sektörü. Turizm sektörüne en büyük katkımız da tanıtım yoluyla gerçekleşiyor. Ülkemizin doğal ve tarihi güzelliklerinin projelerimizde yer alması bugün 140’tan fazla ülkede 800 milyondan fazla izleyiciye ulaşması anlamına geliyor ki çok önemli bir potansiyelden bahsediyoruz. Şu anda en büyük ikinci dizi ihracatçısı konumundayız. İlk sırada ise ABD geliyor. ABD film ihracatından dolayı çok büyük gelir elde ediyor. Biz de dizi ihracatı ile öne çıkıyoruz” dedi.
Türkiye hakkında uluslararası alanda yapılan haksız eleştiriler olduğunu kaydeden Aksoy, “Ne yapılırsa yapılsın, insanlar evlerine gittiğinde bir Türk dizisini açıp izliyor. Biz, insanlarla bağ kuruyoruz. Türk dizilerini izleyenler ülkemize gelmek istiyor. Böylece hizmet ihracatına her anlamda fayda sağlamış oluyoruz. Hizmet ihracatı, insanlara dokunuyor ve dokunduğu insanda etki yaratıyor. İşte, bu yüzden Türkiye’nin imajını oluşturmada çok önemli bir role sahibiz. Bu imaj bugün doğru bir yerde. Turizm de sağlık turizmi de dizi ihracatı da şu an iyi bir noktada. Gelecekte çok daha iyi olacağına yönelik de inancımız tam” diye konuştu.
“Hizmet ihracatçıları olarak turisti ilk karşılayan da son uğurlayan da biziz”
HİB Yönetim Kurulu Muhasip Üye ve Yolcu Taşımacılığı Hizmetleri Komitesi Başkanı Mehmet Erdoğan da yaptığı konuşmada, şu konulara dikkat çekti: “2022 yılında, Türkiye’nin hem mal hem de hizmet sektörlerinin toplam ihracatı 343 milyar doları aştı. Hizmet ihracatı ne kadar artarsa bizim mal ihracatına ve ülkenin popülaritesine katkısı da o kadar artacak. Tüm bunlar bir araya geldiğinde hizmet ihracatının toplumda ön plana çıkmaya başladığını anlıyoruz. Bunlar da heyecanımızı artırıyor.” Hizmet ihracatı denildiğinde akla ilk olarak turizm, sağlık turizmi, eğitim, yazılım, bilişim, lojistik, taşımacılık ve liman işletmeciliği gibi kavramların geldiğini dile getiren Erdoğan, “Hizmet ihracatçıları olarak turisti ilk karşılayan da son uğurlayan da biz oluyoruz. Bu alanlarda da hem yurt içi hem de yurt dışında yeni yatırımlar yapmayı hedefliyoruz. Bunların ülkemizin hem mal ihracatının hem hizmet ihracatının gelişimine çok büyük katkısı olduğu şüphesiz” dedi.
“Hizmet ihracatı ekonomik güç olarak da çok önemli”
Hizmet ihracatı ile ilgili değerlendirmelerde bulunan HİB Genel Sekreteri Dr. Fatih Özer, hizmet ticaretinin, ‘Ekonominin Yumuşak Gücü’ kavramı açısından son derece önemli bir role sahip olduğuna dikkat çekti. Özer, “Yumuşak güç, sizin kültürel değerlerinizdir. Hizmet ihracatı da yumuşak gücü bünyesinde barındıran bir husus. Dünyada yaşanan birçok kriz göz önünde bulundurulduğunda hizmet sektörlerinin bu krizlerden daha az etkilendiğini ve kriz dönemlerinde ekonomileri ayakta tutan güç olduğunu görüyoruz. Hizmet ihracatı ekonomik güç olarak da çok önemli” sözlerine yer verdi.
“Türkiye dünya hizmet ihracatı sıralamasında 23. sırada”
Hizmetler sektörünün, Türkiye’nin cari açıkla mücadelesinde önemli bir role sahip olan ve dış ticaret fazlası sağlayan kritik bir sektör olduğunun altını çizen Özer, “2022 yılında, hizmet ihracatçılarımız cumhuriyet tarihinin rekorunu kırarak 89 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu başarı, ülke ekonomisine yaklaşık 50 milyar dolarlık bir katkı sundu. 17 milyondan fazla kişiye iş imkanı sağlayan sektörlerimiz, aynı zamanda bir önceki yıla göre hizmet ihracatında yüzde 47’lik artış göstererek dünya hizmet ihracatı sıralamasında 23. sıraya yükseldi. 2023 yılının ilk 7 ayında, TCMB verileri çerçevesinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 16,19 artışla 53,5 milyar dolar hizmet ihracatı gerçekleştirildi. Hizmet sektörlerimiz için 2023 yılının 120 milyar dolar ihracat ile tamamlanmasını hedefliyoruz. Ülke cari açığına yapılan katkıda hizmet sektörlerimizin tümünün payı çok fazla” diye konuştu.