Lojistik hizmetlerinde faaliyet gösteren DepOrtak’ın kurucu ortağı Oruç Kaya, değişen mağazacılık anlayışına dair konuştu. Klasik mağazacılıkta sona gelindiğini söyleyen Kaya, mağazaların, e-ticaret ürünlerinin hızlıca hazırlanıp müşterilere iletilen mikro ‘fulfillment’ merkezlerine dönüşeceğini belirtti.
Kapanacak olan perakende mağazaların ve AVM’lerin, gerekirse ufak düzenlemeler ile depolama alanları olarak hizmet verebileceğini ifade eden Kaya, “Perakende mağazalarının kapanması yerine depolama alanı olarak kullanılması, e-ticaret için yeni lojistik kurgusunu oluşturabilir. Bu yeni kurgu, e-ticaret lojistiğinde müşteriye teslimat için merkezi yapılanma yerine, ‘müşteriye yakın olma’ stratejisiyle dağıtık yapılanmaya geçilmesi. E-ticaretin lojistiği, mevcut durumda kullanılan tüketicilerden uzakta bulunan depolama alanları yerine, tüketicilere azami 2 saatte teslimatı sağlayacak yakınlıkta mikro e-ticaret depoları ile yapılabilir. Bu yapılanma, ‘Son Kilometre Depolanma’ uygulaması. Son Kilometre Depolama demek; e-ticaret ürünleri için temel depolama hizmetlerine ilaveten katma değerli hizmetlerin de verilebileceği mikro e-ticaret depolarının müşterilere azami 2 saat içinde teslimatı yapacak şekilde konumlandırılması” dedi.
“18,5 milyon metrekare ilave depo alanı oluşabilir”
Türkiye’deki perakende mağazaların ve AVM’lerin toplamda 18,5 milyon metrekarelik ilave depolama alanı oluşturabileceğinin altını çizen Kaya, böylece ürün teslimatlarının 30-120 dakika içinde olmasının sağlanması şeklinde başta e-ticarette fulfillment operasyonu olmak üzere bütün şehir içi depolama ihtiyaçları için bu alanların kullanılabileceğini kaydetti.
“Canlı ve gerçek zamanlı olarak tek merkezden yönetilecek”
Ülke genelindeki binlerce depoyu dijital olarak birbirine bağlayan DepOrtak sayesinde, tüm depolardaki durumun canlı ve gerçek zamanlı olarak tek merkezden yönetileceğinin altını çizen Kaya, “Önemli olan bu depolama alanlarının konumlandırabilmesi, bunların özellikleri ile depolama taleplerinin eşlenebilmesi ve bunların birbiri ile entegrasyonu sağlayacak dijital bağlantının kurulması. Bütün bunlar bugün halihazırda DepOrtak teknolojisi ile mümkün. Ayrıca, ‘dijital mağaza’ hedefimiz de bulunuyor. Sanırım ilk örneği 1977 yılında İstanbul’da Aksaray’da açılan UFİ Mağazası gibi çok sayıda farklı ürünlerin satıldığı çok katlı veya çok bölümlü perakende mağazaları yerine, önümüzdeki süreçte DepOrtak Dijital Mağazalarının olmasını hedefliyoruz” diye konuştu.