Karaosmanoğlu, ‘satın almada ambalajlara dikkat edelim’ çağrısı ile 15. Avrupa Atık Azaltım Haftasına dikkat çekti
Yaşamda atık önleme farkındalığını artırma hedefli yüksek paydaş katılımlı girişim ve en büyük kampanya olan Avrupa Atık Azaltım Haftası bu yıl 18-26 Kasım 2023 tarihlerinde “Ambalajlar: Paketli Ürün Alma” teması ile gerçekleşiyor. Ambalaj atıkları hakkında değerlendirmede bulunan İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Derneği (SÜT-D) Başkanı Prof. Dr. Filiz Karaosmanoğlu, “Ambalajlar ürünlerin tüketiciye niteliğini yitirmeden ulaşması ve satın alınma albenisi, reklamı için mühimdir. Ahşap, cam, kağıt, karton, metal, plastik ambalajlarla ürüne koruma, çoğu yerde hijyen sağlanır. Bazı paketlemelerde ambalaj içine koruma malzemeleri de eklenir. Çoğu yerde kat kat paketlemeler yapılırken hele de şık paketlemelerde abartı da oluyor. Hepsi ham madde tüketimi. Hepsi enerji tüketimi. Hepsi su tüketimi. Hepsi maliyet. Hepsi işlevi bitince atık. Atık çıktığında doğru yönetilmezse; hepsi toprak ve deniz kirliliği, hepsi iklimi değiştirme, hepsi biyoçeşitliliği yok etme, hepsi gezegene olumsuz etkileri artırmak demek. Tüketici aslında iki ürün, diğer deyişle içindekini ve dışını satın alarak kesesine ve gezegene iki misli etki yaratmakta” bilgisini vererek son veriye göre Avrupa Birliği’nde 2020’de 79,3 milyon ton ambalaj atığı çıkarken, son on yılda tek kullanımlık ambalaj atığı yüzde 20’den fazla arttı. Bu değerin 2030’a dek yüzde 19 daha artması ve sebep olunacak sera gazı salımının 66 milyon ton olacağı öngörüsündeki rakamlar korkutucu”ifadesinde bulundu.
Tüketicinin ambalaj azaltması ve atığını yönetmesi
Alışveriş yaparken genelde paketin güzelliğine bakıldığını söyleyerek alışveriş yapıldığına dikkat çeken Prof. Dr. Filiz Karaosmanoğlu “Tüketici ambalaj azaltımına, satın almada hem ürünü hem de paketini bir arada değerlendirerek seçme alışveriş kültürü edinerek başlayabilir. Ambalajın ürünü koruması niteliğine abartılı albenisi için malzeme eklenen ürünler, kat kat paketlemeler tercih edilmemelidir. Çünkü çoklu malzemeli şık paketler aslında gezegene çoklu tahribat da yapıyor. Tüketici etiket okuyarak ambalajın içeriğini, ne kadarının geri dönüştürülmüş atıktan olduğunu mutlaka öğrenmeli. İşlevi yeterli ambalajlar ve paketlemeler tercihimiz olmalı. Yeniden doldurulabilir ambalajlı ürünler önceliklenmelidir. Tüketici kendi kabına ürün satın alma seçeneklerini de iyi bilmelidir. Böylece paketli ürün satın almada azaltma ve gezegen dostu tüketicilik, sürdürülebilir yaşam başarılabilir” açıklamasını yaparak atık ambalajlarımızı mutlaka ayrı toplayarak döngüsel ekonomide değer kazanmasını sağlamalıyız” dedi.